Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-13, 12:46
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Olycklig Medlem som hotar annan medlem i brf

Jag har idag lämnat in följande skrivelse till styrelsen i min brf;

Citat:
Till styrelsen

Jag har tidigare bett styrelsen att ta sitt ansvar och förklara för Paul att det inte är acceptabelt att framföra hot till andra medlemmar.

Detta skrev jag t.o.m. i justeringen av årsstämmoprotokollet 2009 efter att Paul på ett synnerligen allvarligt sätt hotat mig på själva stämman, då utan någon som helst åtgärd eller tillsägelse från varken mötesordförande Mats Engstrand eller styrelse. Varken under eller efter stämman.

Bara för att jag engagerar mig i föreningen så anser jag inte att det ger Paul rätten att komma med upprepade hotelser till mig.
Dvs så som bl.a. skedde inför vittnen efter gårdagens extrastämma den 12/4 2010.

Styrelsen har så här långt ignorerat mina försök att få styrelsen att sköta sitt uppdrag som styrelse och anmoda Paul att vidtaga rättelse, där i annat fall Paul kommer att avsägas sin bostadsrätt, i enlighet med vad lagen föreskriver.

Som styrelsen vet har även en ledamot i styrelsen hotat mig under en tidigare stämma, och detta i kombination med att styrelsen vägrar att utföra sina skyldigheter som styrelse kan tolkas som att styrelsen är i maskopi med Paul, och stöttar honom i hans upprepade hot mot mig.

Det känns olustigt att bo i brf där en medlem hotar mig till liv och lem, och jag ber nu styrelsen att omedelbart ta tag i denna fråga, och även genast ta kontakt med mig för att berätta vad styrelsen kommer att göra åt saken, samt sedan vad resultatet blev.

I annat fall tvingas jag att lämna in en polisanmälan.

Jag förutsätter att styrelsen hör av sig till mig med besked om detta innan helgen.
Vad det handlar om är alltså en labil person i föreningen som av någon anledning lägger skulden på mig för att han inte fick sitta i föreningens styrelse för ett antal år sedan.

Vid varje tillfälle jag stöter på denna person, som bor i samma hus som jag, så utsätts jag för diverse hot.

Styrelsen lyfter inte ett finger och HSB-ledamoten tar inte heller sitt ansvar!

Se även;
Styrelsen behöver ej följa lagen enligt HSB - Läs vilken inställning HSB Malmös VD har om störningar och styrelsens ansvar.

Ansvar vid störningar - HSB Malmös styrelse slår ifrån sig - Läs hur HSB Malmös styrelse på alla sätt möjliga försöker undvika frågan om störningar

Störningar i bostadsrätt

Bostadsombudsman, varför behövs det? - Hyresnämnden
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-05-08 klockan 13:42.
Svara med citat
Gammal 2010-04-13, 15:39
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Vad det handlar om är alltså en labil person i föreningen som av någon anledning lägger skulden på mig för att han inte fick sitta i föreningens styrelse för ett antal år sedan.

Vid varje tillfälle jag stöter på denna person, som bor i samma hus som jag, så utsätts jag för diverse hot.

Styrelsen lyfter inte ett finger och HSB-ledamoten tar inte heller sitt ansvar!
Jag "tycker" att du ska klappa till vederbörande på flabben

Skämt åsido. Anmäl vederbörande vid varje tillfälle för olaga hot.

Senast redigerad av Admin: 2012-05-08 klockan 13:44.
Svara med citat
Gammal 2010-04-13, 17:14
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Polisanmälan av brf-medlem pga hotelser

Ja, jag gissar att jag är så illa tvungen att fortsättningsvis polisanmäla de hot som denna medlem utsätter mig för eftersom det börjar bli ganska obehagligt.

Men samtidigt tycker jag att styrelsen i föreningen, som har skyldighet att ta tag i detta, måste agera, och gör styrelsen inte detta så ska styrelsen också ta konsekvenserna för att styrelsen stödjer hot från en medlem.

Jag har också skickat en förfrågan till HSB-ledamoten Bengt Skånhamre för att höra vad HSB anser sig här ha för skyldighet som dels representant för HSB och dels som styrelseledamot och sålunda delaktig i styrelsens stöd av medlemmens hot.

Bengt har för vana att skylla från sig att det bara är styrelsens ordförande som får svara på frågor, men nu är min fråga om HSB:s roll, och det är min förhoppning att han förstår detta (vilket är uppenbart för alla andra).
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2010-04-13, 20:57
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Vad vill du att styrelsen ska göra?

Styrelsen kan medla mellan grannar som stör varandra, eftersom det finns regler att man inte ska spela musik högt på natten, mm
Men i detta fall tror jag att det bara är polisen som kan göra nåt.

För ett hot gjordes under stämman, kan stämmoordföranden försöka hålla ordning. För ett hot som gjordes utanför, tror jag inte att styrelsen har nån makt att göra nät, bara rättväsendet.
Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 09:17
misteln misteln är inte inloggad
Giga-medlem

Standard En styrelses självklara ansvar

Citat:
Ursprungligen skrivet av Francois Visa inlägg
Vad vill du att styrelsen ska göra?
Sluta blunda och fega ur. Reagera och agera med kraft. Och vad sysslar HSB ledamoten med ?
Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 09:25
Yotta-medlem

Standard

Vet inte vad du menar med "agera med kraft", detta är inget konkret.

Om t.ex. en medlem slår ner en annan medlem, kan inte styrelsen göra nåt. En styrelse har inte befogenheter att sätta en medlem i fängelse. Polisanmälan är det som gäller. Och då ska väl den som blir nedslagen polisanmäla.
Styrelsen kan hantera störningar mellan grannar, lösspringande hundar och felparkerade bilar. Men olaga hot och värre saker hör till rättsväsendet och är knappast en uppgift för en styrelse, tycker jag.

Men jag håller med att, om man tror att ett brev från styrelsen till denna medlem gör susen gör att få honom att ta sig samman och sluta hota, då ska denna styrelse försöka denna väg, absolut.

Senast redigerad av Admin: 2012-05-08 klockan 13:46.
Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 10:17
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Vad säger regelverket om konsekvenserna för medlem som hotar annan medlem?

Har styrelsen något ansvar för störningar i boendet i en brf?
Vad kan styrelsen göra åt att en medlem hotar annan medlem i en bostadsrättsförening?

Utdrag;
Citat:
När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller
hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar
som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra
deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas.
Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten
iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick
inom eller utanför huset.
Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i
överensstämmelse med ortens sed meddelar.
Bostadsrättshavaren skall hålla noggrann tillsyn över
att dessa åligganden fullgörs också av dem som han eller hon svarar
för enligt 7 kap 12 § tredje stycket p 2 bostadsrättslagen.

Om det förekommer sådana störningar i boendet som avses i
första stycket första meningen, skall föreningen ge bostadsrättshavaren
tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör.

Andra stycket gäller inte om föreningen säger upp bostadsrättshavaren
med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga
med hänsyn till deras art eller omfattning.
Se Bostadsrättslagen, "Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter", 7 kap, 9§.

Eller för att uttrycka det mer kortfattat/tydligt.
Det är styrelsens skyldighet att;
  • delge medlemmen som framför hotelser en anmodan om rättelse, eller
  • avhysa medlemmen som hotar från dennes bostadsrätt.
Notera att varken styrelsen eller HSB-ledamoten tagit något som helst ansvar i denna fråga där jag utsätts för diverse hotelser.
Tvärtom understödjer styrelsen (så även HSB-ledamoten) på olika sätt att jag trakasseras.

Senast redigerad av Admin: 2010-04-14 klockan 11:37.
Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 11:41
Yotta-medlem

Standard störning mot polisiärt ärende

Jo, men saken är att "störningar" och "hot" är olika saker.

Hot, misshandel, mord, mm går inte under benämningen "störningar", eller du kanske tycker att de gör det? De är allvarligare än så.

Med störningar menas t.ex. hög musik, ofta återkommande ljud, rök från grill, mm

Jag tror inte att du själv skulle vilja att en styrelse ska ha en sådan makt att de ska hantera någonting som är ett polisiärt ärende.

Men du kan ha rätt, kanske är "verbal hot" (och inte hot med pistol) bara en störning. Kanske värt att ringa polisen och fråga dem hur de ser på saken rätt allmänt.
Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 12:00
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Vad innebär störningar? Är hotelser en störning?

Citat:
Jo, men saken är att "störningar" och "hot" är olika saker.
Hot, misshandel, mord, mm går inte under benämningen "störningar", eller du kanske tycker att de gör det? De är allvarligare än så.
Självklart är hotelser är en form av störning. I allra högsta grad!!! Och det är fastställt att det är så i ett flertal domar.

Citat:
Med störningar menas t.ex. hög musik, ofta återkommande ljud, rök från grill, mm
Vad grundas din unika avgränsning av betydelsen för "störning" på?
Domstolarna i Sverige tycks vara av en annan åsikt än dig.

Citat:
Jag tror inte att du själv skulle vilja att en styrelse ska ha en sådan makt att de ska hantera någonting som är ett polisiärt ärende.
Det är skillnad på polisiärt arbete och styrelsearbete, och nu är lagen utformad så att styrelsen har denna såväl skyldighet som makt att hatnera frågor av denna typ.
Sedan kan man tycka det är rätt eller fel, men det är en annan fråga.

Citat:
Men du kan ha rätt, kanske är "verbal hot" (och inte hot med pistol) bara en störning. Kanske värt att ringa polisen och fråga dem hur de ser på saken rätt allmänt.
Jag ser det som både en "störning" för styrelsen att hantera, och i förlängningen, om ingen annan lösning finnes "internt", utifrån bostadsrättslag och stadgar, en polisiär fråga.

Det är ju ändå så att om detta går att lösa internt i föreningen så vill jag ju helst inte behöva gå så långt som en polisanmälan av medlemmen.

I normalfallet tror jag styrelsen tar sitt ansvar här och försöker lösa problem av denna art. Dvs i andra föreningar.

Jag minns att det finns några rättsfall på just detta, men jag har inte riktigt tiden för att att plocka fram dessa.

Tillägg.
Väldigt snabbt hittade jag ett liknande exempel (där det gick till handgripligheter).
Det gäller i och för sig hyresrätt, men jag noterar att regelverket där är exakt detsamma som för bostadsrätt.
Citat:
RH 1999:57
Hyresrätten har ansetts förverkad genom att hyresgästen utsatt de som bor i omgivningen för sådana särskilt allvarliga störningar i boendet som avses i 12 kap. 25 § tredje stycket jordabalken (I och II)

X har genom olaga hot mot Y gjort sig skyldig till sådan allvarlig störning i boendet som avses i 12 kap. 25 § tredje stycket jordabalken.
X har härigenom förverkat sin hyresrätt och har enligt 12 kap. 46 § första stycket 1 jordabalken inte rätt till förlängning av hyresavtalet.
Det finns fler rättsfall att utgå från avseende vad som gäller för en medlem som utsätter andra boende för hotelser.

Tillägg #2.
Lite utanför ämnet, men det är också intressant att notera domstolens konstaterande i detta rättsfall, enligt följande;
Citat:
Något rättsfall som belyser gränsdragningen mellan sådana störningar som medför förverkande av hyresrätten utan föregående rättelseanmaning och sådana som medför förverkande av hyresrätten först efter en sådan uppmaning föreligger såvitt tingsrätten kunnat finna inte.
Domstolen konstaterar emellertid att bostaden omedelbart kan anses förverkad i dylika händelser;
Citat:
Som exempel nämns dock även våld och hot om våld som riktas mot den som påtalat störningar i boendet eller mot annan som bor i fastigheten. Uttalandet härom ger anledning anta att lagstiftarens avsikt varit att även muntligen framförda hotelser skall kunna föranleda att gärningsmannens hyresrätt anses förverkad utan föregående rättelseanmaning. Olaga hot föranleder, om det rör sig om muntligen framförda hotelser och gärningsmannen inte samtidigt hotat med vapen, normalt böter

Senast redigerad av Admin: 2012-05-08 klockan 13:51.
Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 13:02
misteln misteln är inte inloggad
Giga-medlem

Standard Konkret var ordet.........

Citat:
Vet inte vad du menar med "agera med kraft", detta är inget konkret.
Att agera med kraft betyder att man vidtager åtgärder mot den medlem som hotar annan medlem på t.ex en stämma som i detta fallet.

Detta torde vara en självklarhet för alla styrelser både inom och utom HSB.
Sen är det också så att det finns en värdegrund i HSB som heter ETHOS och som man naturligtvis bör följa.

(• ETHOS, HSB:s gemensamma värdegrund står för; engagemang, trygghet, hållbarhet, omtanke och samverkan.)

Finns det något av dessa värdeladdade ord som följs av denna styrelse? För att inte tala om HSB ledamoten.

Senast redigerad av Admin: 2012-05-08 klockan 13:52.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Medlem i valberedning smultronet Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2011-02-20 19:27
Sambo ej medlem i brf? Undrandez Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2010-11-09 10:51
Trakasserande medlem Metropol Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 9 2010-04-05 19:52
Bli godkänd som medlem i brf? Jandy Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-03-13 11:39
Godkännande av ny medlem i brf tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-02-03 19:51

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:00.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare