Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Visa resultat för omröstning: Är du nöjd med styrelsen i din brf?
Styrelsen är raktigenom bäst !!! 7 11.29%
Styrelsen är bra 7 11.29%
Delar av styrelsen är bra 5 8.06%
Styrelsen är OK 0 0%
Delar av styrelsen är mindre bra 0 0%
Styrelsen kunde vara bättre 2 3.23%
Styrelsen är inte bra 9 14.52%
Styrelsen är riktigt usel !!! 32 51.61%
Antal röster: 62. Du får inte rösta i denna omröstning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-12, 06:42
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Meddelande Vad tycker du om styrelsen?

Detta är forumets första inlägg, som snabbt försvann i mängden av inlägg som dök upp vid starten.

Här skriver du inlägg om t.ex. hur det fungerar i din bostadsrättsförening? Är allt bra? Vad upplever du vara de största problemen i din förening? Välkommen med frågor, tips, idéer, förslag, etc.

Ställ gärna frågor så gör vi vårt bästa för att besvara det du undrar över.

Forumet är till för alla som bor i bostadsrätt, oavsett om det är HSB, Riksbyggen, SBC eller en privat brf.

Senast redigerad av Admin: 2008-11-20 klockan 13:35.
Svara med citat
Gammal 2008-02-13, 14:29
Myggans avatar
Myggan Myggan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Myggan Ett

För dig som bor i Myggan Ett.
Glöm inte att lämna in dina motioner i tid!
Nämligen senast den siste Februari!
Bifogade bilder
Filtyp: gif nuffe.gif (861 bytes, 8 visningar)
Svara med citat
Gammal 2009-02-17, 11:30
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Det i särklass största problemet som jag upplever är den okunskap som finns bland föreningens medlemmar "styrelse", där jag är ägare av en andel i den ekonomiska föreningen som lider under firman HSBs, ocker.

Samt de oförmögna ägarna av föreningen att skaffa relevant fakta om de förhållandena och affärsidén som föreligger i firman HSB
Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 20:19
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

När jag röstade så tyckte 58 % av de räknade rösterna att deras styrelse var riktigt usel...

Min fundering är då: dessa personer, är ni aktiva på något sätt inom er förening? som ledamot i styrelsen eller andra fötroende uppdrag?
Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 20:13
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Det är väldigt lätt att att sitta på läktaren och veta hur spelet ska föras....
Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 11:32
granander granander är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Klart det är lätt att tycka från soffan. Vår förening har dock gjort det stört omöjligt att komma in i styrelsen om man inte är kompis med ordföranden. Har arbetats in över ett antal år. Det sker regelrätt utfrysning av alla nya som inte "anpassar sig".

Jag sitter nu i valberedningen och tänkte vara med och bryta upp den här diktaturen men oj vad man stöter på patrull hela tiden. Sådana vilda friheter dom tar sig och sätter i käppar i hjulet hela tiden. Allt för att omöjliggöra att vi hittar ersättare till de som vill sitta kvar.

I ärlighetens namn så är jag dock inte en som sitter ner och håller tyst om jag ser dumheter oavsett hur oddsen är på min sida. Så det skall bli intressanta kommande år.
Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 16:32
Undrandez Undrandez är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2010
Fråga nja...

nja yvärr får de inte godkänt utav oss..
4-5dagar för att scanna in en räkning...(jag skickade en räkning som föreningen ska betala och ringde för att höra om det var betald.)
3veckor innan man får svar på mail eller motioner eftersom de bara behandlar det 1gång/månad!!!
Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 18:50
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Undrandez Visa inlägg
nja yvärr får de inte godkänt utav oss..
4-5dagar för att scanna in en räkning...(jag skickade en räkning som föreningen ska betala och ringde för att höra om det var betald.)
3veckor innan man får svar på mail eller motioner eftersom de bara behandlar det 1gång/månad!!!
4-5 dagar för att scanna in en räkning .. låter "normalt".
Tänk detta scenario:
Du lämnar in fakturan till styrelsens brevlåda.
Dagen efter töms lådan av en styrelsemedlem. (dag 1)
Ytterliggare dagen efter skickas den till förvaltaren (dag 2)
Förvaltaren mottager brevet med fakturan och scannar den (dag 3)
"Rätt" avdelning hos förvaltaren betalar den. (dag 4)

Släng in en helg och det tar ännu längre tid.
Dessutom behöver ju inte föreningen betala en räkning innan förfallodatum.

Ditt inlägg angående mötesintervallen har jag svarat i din andra tråd också ... men 1 gång/månad tror jag är kutym i de flesta föreningar.
Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 14:02
guben guben är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard

Problemet med styrelsen är väl ofta att
A) några tongivande personer sitter för länge, omöjliga att få bort. Särskilt i en liten förening där kanske 20-30 % av medlemmarna sitter med i styrelsen och naturligtvis röstar för återval av befintliga styrelsemedlemmar. Eftersom oftast väldigt få medlemmar går på stämman utgör styrelsen majoritet vid röstningar. Medlemmarna är på så sätt ingen egentlig maktfaktor.

B) eftersom HSB sitter med i styrelsen är det i praktiken omöjligt att konkurrensutsätta HSB som leverantör ( HSB tar ofta uppåt 20 % av intäkterna). Normalt borde styrelsen ständigt jobba med att sänka kostnader men denna utgiftspost blir sällan ifrågasatt.
Jag kan inte tänka mig att det i andra organisationers styrelse sitter med en representant för största leverantören. HSB-representanten har ju dessutom genom sin styresevana(sittar i flertal brf) ett stort inflytande på styrelsen.

C) det kommer ut väldigt lite information om styrelsens arbete och vilka grunder man baserar viktiga beslut på. Det brukar heller inte vara särskilt väl beskrivet i protokollen. På så sätt kan styrelsen ta beslut om strategi och stora investeringar eller andra väsentliga förändringar utan att de först går till stämman för omröstning.
Sådant borde ju granskas av revisorn men denne är ju utsedd av HSB och granskar i regel endast att redovisning och protokoll inte innehåller något grovt fel. Sällan sker någon granskning av att styrelsens beslut gynnar medlemmarnas intressen. Man vill ju inte stöta sig med HSB eller styrelsen.

D) styrelsen inte jobbar aktivt med att öka medlemsinflytandet. Man skulle informera om styrelsearbetet och uppmana medlemmarna att påverka genom motioner och närvaro på stämman. Hur många har fått en påminnelse av styrelsen att skriva motioner? Fast det vore väl att binda ris åt egen rygg eller.......?

Lösningen på de flesta problem vi upplever ligger väl i hög grad i att ha bättre fungrande valbereningar, öka utbildning av styrelser och öka medlemmarnas kunskap om sina rättigheter och "tjata" på dom att skriva motioner och ställa frågor på stämman.
Svara med citat
Gammal 2011-02-13, 02:14
Lännqvist Lännqvist är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

Jag svarade usel, pga tidigare problem med styrelsen. Samarbetssvårigheter, etik-problem, jäv-situation, ljug och falska uppgifter från revisor lämnade till kommunens miljönämnd osv.

Hur det är idag låter jag vara osagt, för jag vägrar att ha med styrelsen att göra tills de ber om ursäkt för de oförrätter min familj råkat ut för. Nu är visserligen större delen av styrelsen från då utbytt (Vi firade med tårta och kaffe både när gamla ordförande gick bort i cancer, och revisorn (hjärtat kunde det inte ha varit för den hade han redan gett bort till Satan... Så illa kände vi oss behandlade), men jag anser att nuvarande styrelse ändå har ansvar att göra rätt gentemot oss. Tills dess kan de inte räkna med något som helst samarbete från min/vår sida.

Jag vet att nuvarande styrelsen har respekt för mina kunskaper inom IT och data (det verkar inte finnas någon annan i föreningen som är i närheten av mina kunskaper på området), något som de suktar efter nu när det har börjats diskutera anslutning till stadsnätet...

Lita aldrig på att styrelsen är på din sida.
HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:52.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare