Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-03, 10:18
Elessar Elessar är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: May 2017
Standard Fjärrvärme

Hej, har några frågor om fjärrvärme.

- Är det generellt mer tillförlitligt/pålitligt än om man har egen värmeanläggning?
- Brukar fjärrvärme användas både till varmvattnet i kranarna och till de vattenburna elementen?
Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 10:13
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard ?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Elessar Visa inlägg
Hej, har några frågor om fjärrvärme.

- Är det generellt mer tillförlitligt/pålitligt än om man har egen värmeanläggning?
- Brukar fjärrvärme användas både till varmvattnet i kranarna och till de vattenburna elementen?
Svar:

Ja
Ja
Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 10:27
Peta-medlem

Standard

Jag misstänkte det.
Därför blev jag väldigt förvånad när jag fick veta att vi har fjärrvärme.
Med tanke på långvariga problem med både ojämn temp på varmvattnet i duschen, och flertaliga stopp på varmvattnet till radiatorerna.

Men det går väl att strula till det mesta när man bygger hus idag.
Svara med citat
Gammal 2018-12-05, 11:18
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
JA
Dock kan gamla undercentraler vara dåligt skötta, dålig gammal elektronik i styr- och regler. Sen finns det ofta lokala variationer. Huruvida fjärrvärme är bra eller dåligt, är inget som är generellt. Det handlar om allt i från hur bolaget sköts till vilken styrelse den har och vilken politisk majoritet som finns och dess målsättningar med fjärrvärmen.

Stockholm (Exergy) får nog anses bra skött och har just nu en väldigt bra prisbild. Men det kan ändras... det går fort i hocky

Citat:
JA
Vi kommer troligen installera en undercentral där befintlig BVP (bergvärmepump) får jobba mot elementen och fjärrvärmen mot varmvattnet...

Citat:
Med tanke på långvariga problem med både ojämn temp på varmvattnet i duschen, och flertaliga stopp på varmvattnet till radiatorerna.
Variationer kan bero på effektbegränsare. När alla duschar på morgonen och skall ha varmvatten så stryper man effektuttaget ur fjärrvärmen, vilket påverkar varmvattnet temperatur.

Man brukar säga att det aldrig skall gå under 50 °C på returen i VVCn. Och mellan 50 till max 60 °C ut i ledningarna. Inte högre för risk för brännskador. Men om man tillfälligt drar ner lite tror jag inte är så farligt... Så ja det kan vara reglermässigt så att det går ner för att hålla nere effekt-tariff-kostnaden.

Citat:
Men det går väl att strula till det mesta när man bygger hus idag.
Är huset nybyggt?
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-12-05, 11:35
Peta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av 0Xb Visa inlägg
JA
Dock kan gamla undercentraler vara dåligt skötta, dålig gammal elektronik i styr- och regler. Sen finns det ofta lokala variationer. Huruvida fjärrvärme är bra eller dåligt, är inget som är generellt. Det handlar om allt i från hur bolaget sköts till vilken styrelse den har och vilken politisk majoritet som finns och dess målsättningar med fjärrvärmen.

Stockholm (Exergy) får nog anses bra skött och har just nu en väldigt bra prisbild. Men det kan ändras... det går fort i hocky

JA
Vi kommer troligen installera en undercentral där befintlig BVP (bergvärmepump) får jobba mot elementen och fjärrvärmen mot varmvattnet...

Variationer kan bero på effektbegränsare. När alla duschar på morgonen och skall ha varmvatten så stryper man effektuttaget ur fjärrvärmen, vilket påverkar varmvattnet temperatur.

Man brukar säga att det aldrig skall gå under 50 °C på returen i VVCn. Och mellan 50 till max 60 °C ut i ledningarna. Inte högre för risk för brännskador. Men om man tillfälligt drar ner lite tror jag inte är så farligt... Så ja det kan vara reglermässigt så att det går ner för att hålla nere effekt-tariff-kostnaden.

Är huset nybyggt?
Ja, huset är nybyggt. Inflyttning 2017. Så det handlar inte om gamla dåligt underhållna undercentraler.
Och i duschen handlar det enligt flera grannar om plötsliga korta kallduschar, trots att man inte rör blandaren.
Ja vi bor i södra stockholm så det är säkert stockholm exergy det handlar om (trodde det var felstavat) Förmodligen Högdalenverket.
Svara med citat
Gammal 2018-12-05, 14:52
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Det är ju inte otroligt att det kan bero på själva termostatblandaren i duscharna. Är denna av låg kvalité eller okänt märke skulle jag testa att byta ut denna först.

Går bra att göra på egen hand för att sedan utvärdera under en tid. Är felet borta så är det bara att fakturera föreningen (=d v s byggaren än så länge) samt kräva utbyte av resten. (Detta eftersom föreningen verkar ha svårt att ta sitt ansvar. då finns möjligheten att själv felavhjälpa på föreningens bekostnad).

Sedan skall ju styrelsen återkräva kostnaden från byggaren. Det görs enklast genom att man säkerställer att inte byggaren själv har alla poster runt bordet. Det arbetet förutsätter jag är i full gång efter dina tidigare postningar ang. detta bygge.
Svara med citat
Gammal 2018-12-05, 14:55
Peta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Det är ju inte otroligt att det kan bero på själva termostatblandaren i duscharna. Är denna av låg kvalité eller okänt märke skulle jag testa att byta ut denna först.

Går bra att göra på egen hand för att sedan utvärdera under en tid. Är felet borta så är det bara att fakturera föreningen (=d v s byggaren än så länge) samt kräva utbyte av resten. (Detta eftersom föreningen verkar ha svårt att ta sitt ansvar. då finns möjligheten att själv felavhjälpa på föreningens bekostnad).

Sedan skall ju styrelsen återkräva kostnaden från byggaren. Det görs enklast genom att man säkerställer att inte byggaren själv har alla poster runt bordet. Det arbetet förutsätter jag är i full gång efter dina tidigare postningar ang. detta bygge.
Tack. Jag ska föreslå styrelsen/byggaren byte av blandare hos de med dessa problem

När det gäller värmen till radiatorerna letar de nu dagligen efter annat fel än bara uppkomna luftfickor.
Men de är förtegna, så jag vet inte vad de misstänker.
Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 14:11
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ja, huset är nybyggt. Inflyttning 2017. Så det handlar inte om gamla dåligt underhållna undercentraler.
Och i duschen handlar det enligt flera grannar om plötsliga korta kallduschar, trots att man inte rör blandaren.
Jag skulle som lekman gissa på att det är en effektbegränsare som man satt riktigt hårt för att hålla nere på kostnaderna.

Det finns andra felkällor men, speciellt i ett nybygge, ett jag kan tänka mig är något rör är felkopplat och det när någon öppnar kranen går kallvatten åt fel håll.

Citat:
Ja vi bor i södra stockholm så det är säkert stockholm exergy det handlar om (trodde det var felstavat) Förmodligen Högdalenverket.
FYI: Exergys nät är sammanbyggt över hela stockholms kommun, så exakt var just er energi kommer ifrån... det är lite som el

Det skapar trygghet faktikst!

Jag gillar fjärrvärme, underhållskostnaderna för service, styr och regler är INTE att förringa när man har bergvärmepump. Lika så brum. Dessutom kyls gärna hålen som man borrar ner och effekten avtar efter något år eller två..

Visst skall fjärrvärme underhållas, värmeväxlare rengöras etc.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 16:16
InteIStyrelsen InteIStyrelsen är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2015
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av 0Xb Visa inlägg
Jag gillar fjärrvärme, underhållskostnaderna för service, styr och regler är INTE att förringa när man har bergvärmepump. Lika så brum. Dessutom kyls gärna hålen som man borrar ner och effekten avtar efter något år eller två..

Jag absolut håller med på bergvärme, och det är tyvärr inte ,,public knowledge" at hålen kyls mer och mer varje år.
Det kan ta 20-50år till hålena är på bottentemperatur.
Om man har inte bra grundvattenflöde kan det för många betyder at man rejält frysa hålet och skada sonderna eller måste användar mer fjärrvärme.

Jag tycker föreningar med "energioptimeringsavtal" ska specificera dom under uppvärmning tillsammans med extra elkostnader relaterad till uppvärmning, många lura sig fram och ingen styrelse vill at det bli kännt at man har gjort ett dåligt investition.
Gerox, ett av dom större aktörerna har byt ut deras demoanläggning flera månade sen, det gamla föreningen dom har haft(Brf minken) hade bara ökad sina kostnader i min uppfattning efter avskrivning,ränta,drift och el. Deras nyvarande Demoföreningen verkar bättre men google maps visa at det är direkt bredvid mälaren
Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 14:48
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av InteIStyrelsen Visa inlägg
Jag absolut håller med på bergvärme, och det är tyvärr inte ,,public knowledge" at hålen kyls mer och mer varje år.
Det kan ta 20-50år till hålena är på bottentemperatur.
Om man har inte bra grundvattenflöde kan det för många betyder at man rejält frysa hålet och skada sonderna eller måste användar mer fjärrvärme.
Beror också på hur man dimensionerar både effekt och energi-uttag, samt hur det är borrat. Hos oss har man borrat mer av en linjär energi-lager, vilket gör att återladdningen är sådär vintertid, men på sommaren när det får vila stiger det igen. Vi har mao både för högt effektuttag, så det kyls snabbt, likaså för högt energiuttag så det är ett problem...

Citat:
Ursprungligen skrivet av InteIStyrelsen Visa inlägg
Jag tycker föreningar med "energioptimeringsavtal" ska specificera dom under uppvärmning tillsammans med extra elkostnader relaterad till uppvärmning, många lura sig fram och ingen styrelse vill at det bli kännt at man har gjort ett dåligt investition.
Gerox, ett av dom större aktörerna har byt ut deras demoanläggning flera månade sen, det gamla föreningen dom har haft(Brf minken) hade bara ökad sina kostnader i min uppfattning efter avskrivning,ränta,drift och el. Deras nyvarande Demoföreningen verkar bättre men google maps visa at det är direkt bredvid mälaren
Mm jag gillar Gerox ide, men jag tror den har vissa utmaningar. Och vi är tillbaka på att det är rätt kraftiga investeringar i borrhål, pumpar, och sedan styr och regler.

Dessutom är enligt min åsikt bergvärme bra för just husvärme, inte varmvatten. Och skall man bara ha fjärrvärme för varmvatten, får man rätt höga effektkostnader.... inte säkert det är perfekt. Vi får se.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fjärrvärme anslutningseffekt InteIStyrelsen El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 5 2017-12-02 23:52
Besparing fjärrvärme jstack El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 2 2011-11-27 12:29
Fjärrvärme för brf, vad är rimlig förbrukning? BigM El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 1 2009-11-03 11:08

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:39.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare