Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-19, 10:35
KeiNo KeiNo är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2017
Standard Balkongdörr

Som flera andra innan mig så har jag en fråga gällande balkongdörr som jag lite behöver tips och råd med.
Vi har gamla balkongdörrar, utifrån ser de fräscha ut, men i mitt fall inifrån så börjar det bli på tiden att göra något
Då jag har som svarta fläckar ovanför dörren så vet jag att tätningen behöver bytas(mitt ansvar)
Dock så såg jag när jag kikade inför de kommande tätningslistbytet att det dessutom är ett hål på insidan av balkongdörren, som i sin tur har lett till att min vita gardin som hänger där har fått en relativt stor svart sotfläck.
Hålet som har blivit är där snöret till persiennen går ut så att säga.
Av det jag förstått från mina samtal med övriga styrelsemedlemmar så är det som så att insidan är mitt ansvar och utsidan är föreningens ansvar.
Det jag då undrar är följande

Får man byta hela dörren själv? Alternativt att föreningen delar kostnaden med mig, med tanke på att utsidan är deras ansvar?
Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 11:47
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Byte av balkong- eller altandörr är i grunden alltid föreningens ansvar. Uppdelning av ansvar för in och utsida är bara relevant under dörrens livslängd. Är den slut och behöver bytas ut är det föreningen som tar hela kostnaden.

Det betyder också att det är föreningen som avgör när dörren är slut och behöver bytas. Fel anmäl och de skall komma till dig för att göra en bedömning. Det är inget konstigt att några dörrar behöver bytas i förtid innan alla dörrar byts.

Bedömer föreningen att dörren inte är slut så kan du givetvis byta hela på egen bekostnad. Hör då med din förening vilken modell som de vill att du sätter upp eller ge dem förslag som de sedan godkänner.

När du på egen hand går "i förväg" så får du normalt ta hela kostnaden för dörrbytet själv.
Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 13:21
KeiNo KeiNo är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2017
Standard

Tack för svar! Ska kolla upp det lite, återkommer när man kommit någon vart!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Öppen balkongdörr i ur och skur Nybörjare Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2013-05-31 00:08
Vem ansvarar för balkongdörr till bostadsrätt? - Testfråga Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 18 2012-04-13 22:22
Byte av balkongdörr i bostadsrätt Danko Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2010-12-05 21:08
Trasig balkongdörr till bostadsrätt, vems ansvar? ulrikano Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 12 2010-08-20 02:25

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare