Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-12, 09:47
PellePenna PellePenna är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard Ordförande på stämma

Undran: vilka regler gäller för vem som kan sitta som ordförande på stämman? Den konkreta frågan är om det är ok att en person ur styrelsen gör det?
Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 11:10
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Styrelseordförande som mötesordförande

Det är inte förbjudet (om ni inte skulle ha unika stadgar om detta) att styrelsens ordförande sitter som mötesordförande på stämman. Men alla avråder från detta. Dels riskerar det bli subjektivt där mötesordföranden styr in stämman och diskussionen på styrelsens linje (kan hända ändå, som i min brf där styrelsen betalar en advokat över 30.000 kr för att styra in stämman så som styrelsen vill ha det). Dels blir det svårt för styrelseordföranden att koncentrera sig på två uppgifter samtidigt.

I mindre föreningar är det dock ofta svårt att undvika. Det kan kosta en slant att ha en extern mötesordförande och det finns inte många som behärskar detta.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 11:45
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Det är stämman som ska välja mötesordförande

Intressant fråga. Det står ”val av mötesordförande” på agendan. SBC förespråkar att man helst ska hyra in en extern person (mot arvode). Den externa personen bokas upp av styrelsen i så fall, inte sällan Göran Olsson, vd SBC.

Vad har stämman då för val att bestämma? Kan styrelsen ställas till svars om man arvoderar en person som stämman inte vill ha som mötesordförande? Jag föredrar faktiskt hellre att välja en styrelseledamot som är insatt i frågeställningarna om det inte finns någon lämplig närvarande medlem som vill åta sig uppdraget.

Det är rakast om frågan avgörs på stämman.
Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 12:17
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Hur kunna välja annan extern mötesordförande än styrelsens förslag?

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Vad har stämman då för val att bestämma?
Ja, jag har tagit upp detta problem mer i detalj på någon tillhörande webbsida (ej i forumet).
När medlemmarna kommer till stämman har styrelsen redan tagit fram sitt förslag på mötesordförande.
Hur ska medlemmarna kunna ta dit någon - och själv betala för detta !? - extern mötesordförande som förslag?
Det är helt enkelt inte praktiskt möjligt i 99,99 % av fallen.

Detta är ett stort demokratiskt problem i de fall där det finns maktfullkomliga styrelser som den i min egen brf. Om jag vill ha en annan mötesordförande än den advokat styrelsen anlitar för sanslösa summor med uppgift att stötta styrelsen och lura medlemmarna så måste jag alltså personligen betala någon bara för att komma till stämman och ställa upp i ett val av mötesordförande (och som ändå med stor sannolikhet inte blir vald pga styrelsens manipulering av stämman, etc).

Nu finns det ingen i styrelsen i min brf som varken kan eller vågar sitta som mötesordförande, men t.o.m. det hade varit ett bättre alternativ än hur det fungerar idag.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 12:53
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Vid ett tillfälle då ett omstritt förslag om balkongutbyggnad skulle tas upp föreslog jag styrelsen att anlita en mötesordförande från SBC, som blev Peder Halling (mycket trevlig person).

När styrelsen presenterade sitt förslag till mötesordförande sade Peder "om ni vill ha mig" varefter stämman valde honom.

Har dock för mig att det inte kostade mer än ca 3000-4000 kr. De 30.000 som Admins förening tydligen fått betala låter ju oerhört dyrt.
Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 13:51
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Extern mötesordförande

Hur vanligt kan det vara? Jag har aldrig varit med om det fast jag har bott i (förvisso privat) bostadsrätt i över 30 år. Det har fungerat bra ändå. Skulle det förekomma i vår förening skulle jag protestera vilt.
Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 16:33
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard ordföranden på stämma

Ivanliga fall fungerar det att någon som behärskar mötesteknik sitter ordföranden. Men....

När det "hettar till" i en förening exempelvis att styrelsen inte gjort ett bra arbete så syns det ofta i motionsskrivandet ellr på annat sätt, då anlitar styrelsen jurister eller någon från "sin" organisation". SBC, HSB o Riksbyggen.
Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 00:59
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Proffs som styrelsen har anlitat är inte neutral

Han utför ett uppdrag åt den som har anlitat honom.

Citat:
Ursprungligen skrivet av tette Visa inlägg
När det "hettar till" i en förening exempelvis att styrelsen inte gjort ett bra arbete så syns det ofta i motionsskrivandet ellr på annat sätt, då anlitar styrelsen jurister eller någon från "sin" organisation". SBC, HSB o Riksbyggen.
I den situation som du beskriver är det förkastligt att ha en av styrelsen inhyrd mötesordförande. Det undergräver medlemmarnas möjlighet att få en rättvis belysning av motionerna. Medlemmarna bör utse en mötesordförande i det egna ledet, även om styrelsen misstycker.

Standardpunkterna är inte så svåra att dra igenom relativt snabbt. Sen må det få bli lite si o så med mötesordningen när man kommer till de känsliga frågorna. Det viktigaste är att problemen blir ordenligt genomlysta och att alla som har frågor eller synpunkter får komma till tals.
Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 01:41
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard ordförande

Ja kluringen du har så rätt, men jag vet av erfarenhet hur svårt det är att "gå emot styrelsens förslag" på ordförande på en stämma.
http://vaduren.se/?rID=1085

Kolla trycksaker stämma.
1. I kallelsen framgår inte vem styrelsen kommer att föreslå.
2. alla förstår att det kostar pengar att ta in en jurist, men tänker nog att ersätta detta förslag kostar mer?
3. styrelsen (eller juristen i samråd med styrelsen har sett ut en protokollförare (alltid förvaltaren ADEX). I Väduren funkar det också så att justerarna är förberedda av styrelsen, oftast valberedningens representanter. Nepotism kallas detta förfarande.

Läs sedan stämmoprotokollet, § 7 styrelsens årsredovisning, efter några frågor går juristen Urban Wiman (sysslar mest med ombildningar) in
"Urban Wiman säger att det inte finns utrymme för allmänna frågor och ber stämman om mötesdiciplin"
Bara några rader senare kommer detta om mötesdiciplin från Urban igen och nu ber han frågeställarna ställa frågorna skriftligen till styrelse.
En styrelse som inte svarar på brev mellan stämmorna.

Märk också att visserligen står det i protokollet att styrelsen tillsammans med förvaltaren Adex svarar på frågor från medlemmarna, men det är förvaltaren Adex som står för 9 av 10 svar.

Ta frågan under § 7 om en lägenhet som jag skrivit under "när en förvaltare får fria tyglar" och som ställts de senaste 6 åren med olika svar.

2003 lånade Tony Adex ut lokalen till sin "polare" byggfirman Modulbygg.
sedan han gick i konkurs 2006 (själva beslutet i t-rätt 2009) har lägenheten stått tom.

För 2 år sedan började förvaltaren adex renovera lägenheten, men är tydligen inte klar än.

Denna lägenhet har kostat föreningen massor. avgifter 50 000kr per år, renoveringen från adex lär väl bli några 100 000kr. + ränta på 600 000kr lgh är värd.

2006 gjorde jag ett försök att byta styrelsens förslag på ordförande det blev hårt i omröstningen, men styrelsen vann med några röster.

Troligen för att styrelsen dessutom alltid röstar dubbelt, då de har varsin fullmakt allihopa från några "vänligt sinnande medmedlemmar" detta gäller även suppleanterna.

6ord. + 2 suppl. + 8fullmakter = 16-1 till styrelsen i förväg innan någon fråga skall voteras.

Detta är HSB demokrati i vissa brf:er.
Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 07:40
PellePenna PellePenna är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

tusen tack för era initierade och omfattande svar.

Har jag förstått svaret på min ursprungliga fråga rätt, att det är ok juridiskt (om än inte helt rekommenderat) att person ur styrelsen sitter ordförande på stämman?! (vilket, i mitt perspektiv, onekligen blir att sitta på flera stolar, och riskerar att skapa problem ... men det är ju i så fall en annan fråga ...)
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Roterande ordförande i brf? BigM Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2009-02-24 12:47
Ordförande som tar mutor! larsk Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2009-02-15 21:11
Ordförande-våld andersson Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 9 2009-02-12 00:51
Om ingen vill vara ordförande puman Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 9 2008-11-18 20:52
Ordförande-våld andersson Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 33 2008-10-29 01:48

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:35.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare