Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-07, 01:10
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
OBS! OBS! OBS! Självdrag

Sjäkvdrag är en komplicerad byggkonstruktion. Det kräver erfarenhet att förstå underlaget som kröver tolkning av ritningar samt förståelse för ett objekt som andas. Det är hantverk som murad av Byggmästare i grunden. Naturligt och utan mekanik Tyst och billig. Bäst av allt. Gk enligt ByggnadsVerksLagen, BBR/BVL.

Fastighetsverket har de absolut mest uttömmande bilderna med förklaringar. Det som mäts är luftcirkulationen för luftbytet rum för rum och i volym. Att börja självmecka med detta är kungsvägen för byggnadsskada.

Lite enklare är Byggnadsvårdsföreningens rekommendation från Boverket.

Jag hoppas länken nedan nu är inlagd.
https://byggnadsvard.se/kunskapsbank...oer-sjaelvdrag.

Läs på, det här är jätteroligt att lära sig om, men kastrofalt när det förstörs.
Lätt gjort när lekmän i styrelser börja tro att de kan. Hjälp till istället.
Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 11:57
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Sjäkvdrag är en komplicerad byggkonstruktion. Det kräver erfarenhet att förstå underlaget som kröver tolkning av ritningar samt förståelse för ett objekt som andas. Det är hantverk som murad av Byggmästare i grunden. Naturligt och utan mekanik Tyst och billig. Bäst av allt. Gk enligt ByggnadsVerksLagen, BBR/BVL.

Fastighetsverket har de absolut mest uttömmande bilderna med förklaringar. Det som mäts är luftcirkulationen för luftbytet rum för rum och i volym. Att börja självmecka med detta är kungsvägen för byggnadsskada.

Lite enklare är Byggnadsvårdsföreningens rekommendation från Boverket.

Jag hoppas länken nedan nu är inlagd.
https://byggnadsvard.se/kunskapsbank...oer-sjaelvdrag.

Läs på, det här är jätteroligt att lära sig om, men kastrofalt när det förstörs.
Lätt gjort när lekmän i styrelser börja tro att de kan. Hjälp till istället.
Det är en bra skrift som jag lusläst många ggr. Dock är det så att att folk bygger om eller på annat sätt förändrar till och frånluft. Vi får underkända lägenheter i stort varje gång pga av lägenhetsinnhavare som gör förändringar utan att meddela styrelsen innan de gör något. Därav gör OVK nytta även vid självdrag.
Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 13:51
Yotta-medlem

Standard

Hej Tomas, Du beviser nu hur ett sjäkvdrag snabbt förstörs. Folk förstår det naturliga. Se broschyren, har läst men ej förstått? Självdrag funkar tills dess någon från HSB, Riskbyggen ges en stol i styrelsen. Noviser tål inte praktiker som kan peka på var bristen sitter. HSB går före och driver bostadsrättsägare in i allergier mm. Ditt försvar är stendött. RIP.
Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 21:59
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Hej Tomas, Du beviser nu hur ett sjäkvdrag snabbt förstörs. Folk förstår det naturliga. Se broschyren, har läst men ej förstått? Självdrag funkar tills dess någon från HSB, Riskbyggen ges en stol i styrelsen. Noviser tål inte praktiker som kan peka på var bristen sitter. HSB går före och driver bostadsrättsägare in i allergier mm. Ditt försvar är stendött. RIP.
Fast jag förstår inte vad du menar här... i vår föreningen är det bostadsrättshavare som förstör mer eller mindre ovetandes och styrelsen som tillser att brh får återställa funktion.
Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 10:42
Yotta-medlem

En bra idé Självdraget

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Fast jag förstår inte vad du menar här... i vår föreningen är det bostadsrättshavare som förstör mer eller mindre ovetandes och styrelsen som tillser att brh får återställa funktion.
Men käre vän, låter du dem göra vad dem vill?
Du låter som Jan Björklund, vill in i regeringen om alla gör som hans barn vill. Försök att berätta att enligt kap7:12 i BRL (se TS) får ingen vålla skada på annans ägendom. Den som förstör självdraget skadar ju själva byggnadsverket. Dvs enligt Miljöbalken BRL, PBL, LEF, ja självaste insatskapitalet, Byggnadsverket. BVL. Det är då antikvarisk kartläggning sker, hör av dig. OBS jag är dyr.
Vet de att det de gör är grund för förverkande när grannarna tvingas betala?
Allt detta sker sker för att HSB och styrelsen inte kan säga nej.
Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 12:38
Yotta-medlem

Standard

Nej. De får inte göra vad de vill men de gör det ändå. Förstår du inte det? Den betalningsansvarige är brh. Om en tidigare medlem gjort skadan får dock föreningen bli ansvarig om inte föreningen har bevis för vem det är och kan stämma personen.
Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 14:02
Yotta-medlem

En bra idé självdrag mm

Citat:
Nej. De får inte göra vad de vill men de gör det ändå. Förstår du inte det? Den betalningsansvarige är brh. Om en tidigare medlem gjort skadan får dock föreningen bli ansvarig om inte föreningen har bevis för vem det är och kan stämma personen.
Nej Tomas. Den nya ägaren ska stämma den förra. Hemförsäkring finns ju.
Styrelsen ska upplysa om ansvarsförhållandena. Det är styrelsens ansvar.
Upplys styrelsen om deras soledaritetsprincip. Ek föreningslagen. Den som åsamkar osv. Annars domstol.
Jovisst förstår jag dig ja, men jag förstår också hur jag drabbats genom att HSB deltar i fulspelet eller rent av uppmuntra det. Kom hit med en OVK som gick på tvärs av min självdragskontroll utfört av 2 besiktningsmän från kommunen.
Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 19:08
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Nej Tomas. Den nya ägaren ska stämma den förra. Hemförsäkring finns ju.
Styrelsen ska upplysa om ansvarsförhållandena. Det är styrelsens ansvar.
Upplys styrelsen om deras soledaritetsprincip. Ek föreningslagen. Den som åsamkar osv. Annars domstol.
Jovisst förstår jag dig ja, men jag förstår också hur jag drabbats genom att HSB deltar i fulspelet eller rent av uppmuntra det. Kom hit med en OVK som gick på tvärs av min självdragskontroll utfört av 2 besiktningsmän från kommunen.
Så kan man tro, men enligt de prejudicerande rättsfall som finns är den nya ägaren inte skyldig till att göra något som är föreningens ansvarsdelar. Då återstår om föreningen kan begära skadestånd från den ägaren som gjort den otillåtna ombyggnationen för de merkostnader som föreningen fått stå för.

Vad styrelsen gör är att upplysa om gällande regler via information på hemsida mm och dessutom upplyser om gällande regler när någon medlem aviserar en ombyggnation i lägenheten (så kallad fråga om tillstånd). Problemet uppstår när en medlem inte meddelar styrelsen och gör en ombyggnation ändå. Det styrelsen kan göra är att ha regelbundna besiktningar av lägenheterna, vilket görs bla i samband med regelbundet underhåll ex stamspolningar, injusteringar radiatorer, och naturligtvis vid OVK.
Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 14:18
Yotta-medlem

Glad Självdrag, kostnader

Citat:
Så kan man tro, men enligt de prejudicerande rättsfall som finns är den nya ägaren inte skyldig till att göra något som är föreningens ansvarsdelar. Då återstår om föreningen kan begära skadestånd från den ägaren som gjort den otillåtna ombyggnationen för de merkostnader som föreningen fått stå för.

Vad styrelsen gör är att upplysa om gällande regler via information på hemsida mm och dessutom upplyser om gällande regler när någon medlem aviserar en ombyggnation i lägenheten (så kallad fråga om tillstånd). Problemet uppstår när en medlem inte meddelar styrelsen och gör en ombyggnation ändå. Det styrelsen kan göra är att ha regelbundna besiktningar av lägenheterna, vilket görs bla i samband med regelbundet underhåll ex stamspolningar, injusteringar radiatorer, och naturligtvis vid OVK.
Hej Thomas.
Forsta stycket: skicka krav med räkning och beskriv de åtgärder som har orsakat föreningen merkostnader eller till kronofogden.

Andra stycket är bra. Informera om räkningen och att den beror på förändring gjort av BRH som andra tvingats betala. Exemplet visar att det kostar.
Jag tror att BRL i ny form öppnar för möjlighet att vidta årliga eller vid försäljning vidta okulära besiktningar. Det är väldigt bra. Timell-effekten kostar och andra ska inte betala. Det är styrelsens ansvar att sätta stopp. Bra det.
Du sköter det annars fint. Fortsätt så.. Tack för dialogen..
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Uppsägning/förverkande Mumien Bostadsrättsforum 92 2017-03-19 23:38
Förverkande av bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:17
Förverkande, Uppsägning bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:15
Förverkande, Tvångsförsäljning bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:14

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:41.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare