Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-06, 13:04
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard Bli av med BRF-lokal?

En fråga jag fick för ett tag sedan, som jag råkade stöta på i ett annat forum och jag blev nyfiken..

Om man har en lokal (företagslokal) som är upplåten med bostadsrätt. Om man vill bli av med den, och omvandla den till vanlig hyreslokal (iaf så småning om), hur och vilka vägar finns för att göra detta. Alla möjliga och mindre möjliga förslag, uppslag mottages. Några ideer jag kom på som man kan göra / akta sig för ifall de kommer upp?
- öka andelstalen för företagslokalen, så den blir dyrare, men hur? vad krävs?
- säga upp för miss-sköttsel? vad krävs?
- säga upp lokalen för den behövs för andra verksamheter i föreningen, typ en ny värme-central?

Frågan är även intressant om man har en sådan lokal också att veta vad man skall hålla uppsikt över.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 14:59
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av 0Xb Visa inlägg
En fråga jag fick för ett tag sedan, som jag råkade stöta på i ett annat forum och jag blev nyfiken..

Om man har en lokal (företagslokal) som är upplåten med bostadsrätt. Om man vill bli av med den, och omvandla den till vanlig hyreslokal (iaf så småning om), hur och vilka vägar finns för att göra detta. Alla möjliga och mindre möjliga förslag, uppslag mottages. Några ideer jag kom på som man kan göra / akta sig för ifall de kommer upp?
- öka andelstalen för företagslokalen, så den blir dyrare, men hur? vad krävs?
- säga upp för miss-sköttsel? vad krävs?
- säga upp lokalen för den behövs för andra verksamheter i föreningen, typ en ny värme-central?

Frågan är även intressant om man har en sådan lokal också att veta vad man skall hålla uppsikt över.
Är man bostadsrättshavare så gäller de vanliga reglerna för förverkande.
Att öka andelstalen är en vansinnigt dålig idé. Vad skulle en laglig grund vara för det?`
Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 21:33
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Är man bostadsrättshavare så gäller de vanliga reglerna för förverkande.
Att öka andelstalen är en vansinnigt dålig idé. Vad skulle en laglig grund vara för det?`
Får man driva vilken verksamhet som helst i en lokal som upplåtes som bostadsrätt? Vid överlåtelse, vad gäller då?

Öka andelstalet kan vara bra och relevant till och med, med hänsyn till högre kostnader för lokalen beroende på verksamheten, typ ventilation etc

Obs diskutionen är väldigt hypotetisk, utan några riktiga ramar. Den syftar till att lika mycket läsa på vilket skydd man har för sin lokal, vad man skall akta sig för, liksom om man har en jobbig medlem som är ett problem i föreningen.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 22:58
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Om man inte vill ha kvar innehavaren till lokalen så kanske man kan göra en bedömning av bostadsrättslokalens marknadsvärde,
och att en ersättning motsvarande marknadsvärdet erbjuds medlemmen om denne går med på att bostadsrättsavtalet upphör.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Lokal i BRF rör/ledningar Mumin123 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2014-09-05 11:35
Ändring av lokal! benjovi Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 12 2012-08-19 16:30
Hyresnivåer för lokal joolf27@hotmail.com Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2012-06-04 15:49
Andrahandsuthyrning av lokal i brf Hallmat Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2011-04-29 15:18

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:13.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare