Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-27, 23:23
pjärlumjär pjärlumjär är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2010
Standard Ansvar, gränsdragning och relining

Föreningen står inför en relining. Det annonserades med en månad i förväg och är mkt nära förestående. Endast 2 medlemmar (av 10) har renoverat sina badrum. Återstoden har gjutjärnsbrunn från sent 50-tal, dvs orenoverade badrum.
Min problemformulering lyder: när reliningen genomförts och 8 medlemmars golvbrunnar är renoverade, vad gör dessa medlemmar när det är dax att renovera sina badrum? Om jag förstått stadgarna rätt (RB) så är det föreningens ansvar att underhålla/bekosta stammarna och golvbrunnar. Kan föreningen hävda att golvbrunnen är underhållen? och därmed avsäga sig kostnaden vid en framtida badrumsrenovering.

Hälsningar PL!
Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 00:18
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ja och nej.

För det första så ifrågasätter jag starkt riktigheten i att välja en i bästa fall livslängdsförlängande åtgärd när 8 av 10 befintliga brunnar ändå aldrig kommer att godkänt kunna anslutas till något tätskikt. Verkar rätt dumt.

Annars så är det just så, att när varje innehavare väl gör sitt badrum, då kommer entreprenören kräva att det är en riktig brunn och då bör föreningen stå för denna.

Sedan kommer det krångla med dessa renoveringar ändå, eftersom det är svårt eller omöjligt att skarva på något nytt på det reelinade - så då blir det till att ringa in infodrarna igen - åtta gånger till alltså.

Vem har sålt på er en sådan tokig lösning?
Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 12:30
Mega medlem

Standard

Styrelsen tycks ha fått driftkucko. Vi är i princip färdiga med tappvatten-bytet, som jag skrev bekymrat om för en månad sedan. Styrelsen har anlitat en konsult för att hela entreprenaden: tappvatten och relining skall genomföras.

Ordförande hävdar att golvbrunnen är medlemmens ansvar och att föreningen uppfyllt sin underhållsplikt och överlämnar därmed golvbrunnsbytet (med alla kostnader) till medlemmen inför framtida badrumsrenoveringar.

Jag pratade precis med proline och de hävdar att när golvbrunnsbyte sker är anslutningen mellan relining och den nya brunnen säker/godkänd om det görs rätt/fackmannamässigt.
Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 12:30
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Ordförande hävdar att golvbrunnen är medlemmens ansvar och att föreningen uppfyllt sin underhållsplikt och överlämnar därmed golvbrunnsbytet (med alla kostnader) till medlemmen inför framtida badrumsrenoveringar.
Er ordförande kanske då behöver få reda på att just golvbrunn är prövat och föreningen är alltid ansvarig för själva brunnen. För att en medlem skall kunna åläggas ett underhållsansvar, så krävs att denne kan göra detta. En medlem kan ju svårligen underhålla en golvbrunn utan att ge sig på föreningens system (avloppet), alltså går det inte att skriva över ansvaret för golvbrunnen på medlemmen. Däremot anslutning av tätskikt till brunn - här är medlemmen ansvarig. Och en gjutjärnsbrunn är dessvärre inte möjlig att ansluta godkänt till ett tätskikt, då plats för klämring saknas.

Citat:
Jag pratade precis med proline och de hävdar att när golvbrunnsbyte sker är anslutningen mellan relining och den nya brunnen säker/godkänd om det görs rätt/fackmannamässigt.
Du skall inte nöja dig med ett sådant svar. Du skall kräva att de redovisar hur den anslutningen praktiskt skall göras. Då kommer du få reda på att det krävs en ny relining efter varje byte.

Tänk så här. Alla rördelar har en viss specifik innerdiameter. Nu har ni infodrat era, och fått en ny innerdiameter. Detta mått är inte exakt, då infodringen läggs manuellt med spruta och får torka i två tre skikt. Ingen fabrikstillverkad ny rördel kommer alltså ha just det mått som krävs vid en specifik påkopplingspunkt till ett infodrat system. För att lösa det, så kläggar man dit en ny infodring som tätar och planar ut dimensionsförändringen. Detta vet Proline, och det är vad de menar med "Fackmässigt".

Det är inte smart att köpa sig detta extra underhållsbehov. Det finns en anledning till att Proline och deras jämlikar endast lyckas sälja in sin modell till:

1) Fastighetsägare med många badrum som denne inte tänkt att renovera.
2)Brf: er som inte begriper vad de köper.

En långsiktig fastighetsägare skulle aldrig få för sig att göra ett liknade projekt. Och du kan testa Proline: Be dem ta fram tre referenser på fastighetsägare som infodrat för 10 år sedan och som fortfarande är nöjda. Jag brukar begära detta när jag stöter på dem i olika föreningar, vilket jag gör ett antal gånger per år. Hittills har det alltid resulterat i att de aldrig mera återkommer till den föreningen. Hmm...
Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 00:40
Mega medlem

Standard

Tack för ditt svar!
Jag anar ugglor i mossen. Tydligen har prolines protokoll efter avloppsinventering innefattat flertalet felaktigheter ev missuppfattningar. Jag förstår kanske inte innebörden men de hävdar att min toalett är "ingjuten". Fler lägenheter fick den anmärkningen. Jag vet att inga toaletter är ingjutna i föreningen, men som sagt...
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Stambyte/relining MagganSthlm Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 0 2016-02-15 10:11
Relining Borättexperten Bostadsrättsforum 5 2015-01-08 21:43
Vattenskada/relining i brf - försäkringsbolag totiki Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 19 2010-12-23 18:47
Relining/stambyte i brf - Föreningens/medlemmens ansvar om vitvara går sönder? Bengt Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2008-05-20 11:44

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:51.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare