Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-07-26, 11:29
Mumien Mumien är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Nytt nybygge

Spinner vidare en ny tråd efter Korsdragets redogörelse http://hotpot.se/php/vb/showpost.php...5&postcount=14

När den av mig omtalade boulebanan var färdig startades omgående ett nytt markanläggningsprojekt, även detta utan föreningsstämmobeslut. Söder om, mellan två av husens baksidor, där lägenheternas balkonger finns har en fast markinstallation anordnats.

Själva grunden består av markstensplattor och har en uppskattad area av 15 m². På två sidor av stenbeläggningen har något slags räcke monterats i 90° vinkel som mäter 1,80 meter högt. Det ser lite halvfärdigt/-taskigt ut, vet inte riktigt hur de som bestämmer har tänkt sig?

Liksom boulebanan, kan nu påtalad markförändring i alla fall ses som en fast installation som inte går att flytta. Därför bör även stämmobeslut vara tvingande i detta fallet? Och kan bygglov tänkas krävas för "räckets" skull?

Jag ställer mig även frågan varför den nya anordningen placerades så nära min lägenhet som möjligt?

Ja, vi fortsätter . . .
Svara med citat
Gammal 2013-07-29, 10:15
Yotta-medlem

Standard Grillplats

Det ser ut som det ska bli en grillplats ändå av det som beskrevs i föregående inlägg. Var inte helt säker på vad som skulle byggas då arbetet stannade av ett tag. Ingen information har ju heller utgått till medlemmarna i brf om åtgärden, inte ens på Årsstämman.

Med en tänkt grillplats kan väl förhållandena bli än mer komplicerade med tanke på rökutveckling och annat störande som extra berörda inte fått möjlighet att yttra sig om? Den nyanlagda platsen har placerats mycket nära ett av husen. Var kan man söka föreskrifter om anläggande av grillplats i bostadsområde?

Har lämnat in även detta ärende till Hyresnämnden. Är mycket trött på alla försämringar som åstadkommits på senare tid gällande boendemiljön för vissa.
Svara med citat
Gammal 2013-08-12, 21:56
Yotta-medlem

Standard Markinstallationsärende

Har nu fått meddelande från Hyresnämnden efter styrelsens yttrande angående mitt ärende som gäller en annan fast markinstallation på brf:s område utan föreningsstämmobeslut.*

Styrelsen meddelar, som föregående boulebaneärende, i slutet av yttrandet:
"Med hänvisning till ovanstående anser styrelsen att det inte finns anledning till att medverka vid ett medlingssammanträde i ärendet."

Och Hyresnämnden meddelar:
"Ärendet är av sådan art att nämnden ej kan fatta något beslut utan endast medla i frågan. Då en part inte har för avsikt att inställa sig till ett sammanträde verkar förutsättning för förlikning saknas varför ansökan torde kunna återkallas."

Vad kommer styrelsen att besluta om härnäst på uppdrag av någon medlem som styrelsen har "förtroende" för? En simhall på området?
Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 00:18
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Hyresnämnden

Rent principiellt anser jag att den som uteblir från medling är den som skall förlora och dömas till vite. Så är det i andra sakfrågor.
Men icke då det gäller BR förståss.

Likhetsprincipen i en BRF är strängare än Generalklausulen i LEF Kap 7 1§: "Föreningsstämman får inte fatta beslut som är ägnande att bereda otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan medlem". Du har här bevisbördan.
I BRL Kap 9 kap i BRL 14§ hänvisas det till aktiebolagslagen "Alla aktier har lika rätt i bolaget, om inte annat följer av lag eller stadga".

Utifrån mitt synsätt är det alltså styrelsen som har bevisbördan, att förklara sig för föreningsstämman/domstol.
Det skall handla om beaktansvärda skäl för att otillbörlig särbehandling skall anser vara rätt.

Jag förstår det alltså så att väljer du att hänvisa till Generalklausulen så har du bevisbördan. Hänvisar du till BRL så har styrelsen bevisbördan.
Alltså skall ärendet behandlas på föreningsstämma.

Svårt det här och det förstår jag domstolarna också menar, allt beror på fallet. Ok i en förening, men i en annan med andra förutsättningar kan det vara ok.

Jag skulle absolut skriva en motion och
- Yrka att styrelsen för stämman redogör orsaken till besluten.
- Yrka att styrelsen i sin redogörelse skall uppge beaktansvärda. (Kostnaderna och kostnadernas fördelning. Skall alla medlemmar betala lika? (alltså BRL, men det kan vara smart att pressa dem på att förklara vilket lagrum de använt sig av.)

Kan inte styrelsen detta skall stämman avbryta och återställa föreningens gemensamma mark. Kostnader skall inte föreningen bära.

Men lusläs stadgarna först om föreningens befogenheter..
Kan nog inte så mycket om det här men flera domar har tagits, fast då har det handlat om ändring av byggnad alt om ekonomi, t ex fördelning av kostnader för TV och Internet.

Lycka till/Korsdraget
Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 21:53
Yotta-medlem

Standard Medlingsvägran i HN

Hej bästa Korsdrag.

Tack för svar. Ja, man kan tycka att det är så. Mysko att inte en styrelse vill infinna sig till medling? Eftersom styrelsen består av 8 ledamöter och 2 suppleanter bör de kunna argumentera mot en som är ensam. Det har styrelsen varit pigg på tidigare.

Styrelsen har nu avgett yttrande i två av mina nu tre senaste ärenden som finns dokumenterade hos Hyresnämnden. Har fortfarande inte fått meddelande om just köksfläktsärendet. Det kommer att finnas all anledning att återkomma till ärendena med bl a motioner, som Korsdraget råder mig till.

Först måste jag inrikta mig på styrelsens generalövertramp som skedde 2009/10 i samband med ett balkongprojekt. Har försökt att få rättelse även på detta problem med medling i HN. Första mötet urartade varför jag ansökte om ny medling i samma ärende där styrelsen vägrade infinna sig.

Har noterat på Forumet att det finns andra styrelser som också har vägrat att infinna sig till medlingsmöte i Hyresnämnden. Alltså, återstår Tingsrätten om man absolut vill ha rättelse? Med Hyresnämndens knappa befogenheter kan ju det betyda att Tingsrätten kan bli överbelamrad med ärenden från brh som börjar tröttna på översittarstyrelser?

Läser på så mycket jag kan gällande stadgar, BrL, LEF och Forumet.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Försening av nybygge, brf mekzeimat Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2011-04-05 20:55
Nybygge med makalös utsikt Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-03-27 09:50
Uppskjutet nybygge Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-03-18 18:40
Rea på nybygge Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-03-16 17:41

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare