Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-18, 20:55
Dread Dread är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Vem ska stå för kostnaden när hantverkaren gått i konkurs?

För 2 år sedan renoverade föreningen en lägenhet och byggde om den till etage. Vi garantibesiktningen så var det som vanligt sprickbildningar i fogar och diverse andra saker. Vid en garantibesiktning så är det ju entreprenören som är ansvarig för att åtgärda fel som uppstått under garantitiden men övergår ansvaret till "säljaren" om entreprenören gått i konkurs?

Har fått lite tvetydiga svar från lite olika håll. Hoppas nån här vet hur reglerna ser ut

Senast redigerad av Dread: 2009-12-18 klockan 23:43.
Svara med citat
Gammal 2009-12-19, 22:26
Henric Lellky Henric Lellky är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2008
Granskning

Dread >>

Om jag fattat det rätt så är det föreningen som är "säljaren"? Om det är fel som köparen borde ha upptäckt innan köpet genomfördes så borde det inte vara säljarens ansvar att korrigera felet.
Svara med citat
Gammal 2009-12-20, 01:01
Medlem

Standard

Felen e ju klassiska fel efter nybygge. Sprickor i fogar, bättrings målning på vissa ställen osv.
Om entreprenören hade funnits kvar så hade ansvaret legat på honom eftersom man har garanti på ett sånt nybygge i 2 år.
Frågan är om nu entreprenören konkat, är det vi som säljare som tar över ansvaret för garantin?
Svara med citat
Gammal 2009-12-20, 08:16
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Jag skulle kunna tänka mig att du får göra skadeståndsanspråk på konkursboet. Troligtvis är det lågprioriterade fodringar vilket skulle innebära att köparen får ta kostnaderna för reparationerna.

Möjligtvis kan det finnas försäkringar som täcker denna typ av händelser. Detta får du kontrollera med konkursförvaltaren.
Svara med citat
Gammal 2009-12-20, 14:16
Medlem

Standard

Om jag ställer frågan såhär då: Är det nån som vet vart jag vänder mig för att få reda på vad som gäller?
Svara med citat
Gammal 2009-12-20, 15:25
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Prova med Kronofogdemyndigheten..

http://www.kronofogden.se/konkurs/ti...380003021.html
Svara med citat
Gammal 2009-12-20, 16:08
Tera-medlem

Se här...

Dread >>

MikHo har gett dig svar på din fråga, men här är några fler alternativ:

Köparen kan rådfråga en advokat/jurist om man kan ha ersättningsanspråk gentemot entreprenören (i konkurs) alternativt föreningen/byggherren.

Man kan ju också rådfråga hos branschorganisationen http://www.bygg.org/.
Svara med citat
Gammal 2009-12-20, 22:48
Medlem

Standard

Jag har mailat branschorganisationen.

Men jag fick samtidigt ett intressant svar från de som ansvarar för föreningens underhållsplan. Det pekar ju åt att vi inte har något ansvar:

Enligt bostadsrättslagen har föreningen enbart ett ansvar för att lägenheten är fullt brukbar för ändamålet vid själva överlåtelsen.
Lagen anger så vitt jag kan se ingenting om garantier vid köp av bostadsrätt.
Både föreningen och bostadsrättshavaren tar således en risk i att entreprenören kan gå i konkurs.

Frågan är om det skrevs något särskilt avtal med den bostadsrättshavaren där det framgår särskilda garantier.
Om inte, så är min tolkning att köpet av lägenhet faller under samma juridiska ramar som köpet av alla andra lägenheter.
Det betyder således att bostadsrättshavaren skall står för alla ytskikt och övrigt som denne svarar för enligt stadgarna.
Föreningen skall stå för åtgärder på Stommen etc.

Finns det garantier inskrivna i avtalet så är min bedömning att föreningen som säljare också äger ansvaret för alla felen gentemot bostadsrättshavaren.
I det fallet så får föreningen således stå för åtgärden av alla fel.

Om Ni av någon anledning åtgärder fel på ytskikt etc och det inte finns avtal som reglerar detta, så föreligger en viss risk för prejudikat.
I princip så har föreningen då åtagit sig att åtgärda ytskikten i alla lägenheter om man skall följa likabehandlingsprincipen.
Beakta detta även om det kan kännas tråkigt mot den medlemmen som är drabbad.
Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 18:46
Medlem

Standard

En liten uppdatering och en följdfråga...

Jag fick svar från byggbranschorganisationen och svaret var att den garantin som entreprenören lämnar är ju mot den som inhandlat tjänsten. Dvs det är bara föreningen som har krav mot entreprenören.
Köparen av lägenheten kan alltså bara luta sig mot de vanliga lagar o regler som gäller mellan säljare o köpare. I mina efterforskningar så finns det inget som ger stöd för att man som säljare måste lämna någon garanti mot köparen om det inte finns avtalat i kontraktet.

Det innebär att om vi skulle gå in och ta kostnader som vi inte är ålagda att göra så gör vi det enbart som förening och då är det föreningens stadgar som gäller. Jag tror tom att om vi hade tecknat ett avtal om garanti så hade vi automatiskt brutit mot våra stadgar som säger att vi inte skall åtgärda ytskiktet i lägenheterna.

Följdfrågan: Är det lämpligt att råda medlemmen att lägga en motion om att föreningen i det här fallet skall ta kostnaden trots att det bryter mot stadgarna?
Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 19:01
Tera-medlem

Se här...

Dread >>

Självklart kan du råda en medlem att skriva en motion, men du bör nog berätta för honom att en motion inte kan genomföras, även om den beslutas på stämman, om det är så att den strider mot vad som står i stadgarna. Styrelsen är skyldig att inte genomföra ett beslut som står i strid mot stadgarna.

Som jag ser det så är det inte föreningen som ska agera i ärendet utan den enskilde medlemmen. Om denne begär ersättning från föreningen så kan föreningen besvara detta krav eller få ärendet prövat i domstol (vilket är det säkra).
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ajournerad stämma - vem bär kostnaden? ThomasMore Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2011-04-21 19:41
Stambyte i brf som gått snett FatHurley Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 38 2010-08-31 06:02
Renovera till halva kostnaden ROT-avdraget en glad nyhet! Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-03-18 18:40
Dags för ny konkurs? Ove Mollvik Bostadsrättsforum 0 2008-03-20 12:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:05.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare