Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-14, 10:09
Timien Timien är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2012
OBS! OBS! OBS! starta en BRF

Hej!

Revisorn från vår bostadsrättsförening har kallat 2 möten för i morgon som han vill att vi alla att ska köpa ut våra hus som han ska tydligen nu sätta bostadsrättsförening i likvidation.
Vad jag behöver veta är hur kan vi stoppa detta? Finns det ändå att vi kan åter bygga upp vår bostadsrättsförening? Hur skulle vi göra om att bygga en ny bostadsrättsförening och få finansiering?
Just nu alla är tvingas till att köpa sitt hus och ingen egentligen vill.
De som inte kan köpa har blivit uppsagt och har fått 3 månader att lämna sina hem.

Detta är en allvarlig situation och jag skulle vara tacksam för alla hjälp och råd som jag försöker köpa tid för att hjälpa bostadsföreningar medlemmarna att hitta ett alternativ till likvidation eller att blir tvingad att köpa deras hem.

Tack för din hjälp.
Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 12:22
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Timien Visa inlägg
Just nu alla är tvingas till att köpa sitt hus och ingen egentligen vill.
De som inte kan köpa har blivit uppsagt och har fått 3 månader att lämna sina hem.
Åtminståne i ett flerfamiljshus så kan de fd bostadsrättshavarna inte utan vidare vräkas, utan de blir hyresgäster hos den som tar över fastigheten efter föreningen.
Samma torde gälla även för småhus men där kan ev besittningsskyddet bli sämre.

Revisorn kan få en konkursansökan beviljad endast om föreningen är på obestånd dvs varaktigt inte klarar av sina betalningar.
Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 12:59
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Bondfågeri??

Detta är den mest förvirrade historia som jag någonsin har läst eller hört talas om. Jag har även läst igenom den andra tråden som du har startat och jag FATTAR ABSOLUT INGENTING.

Personen som du kallar ”revisorn” beter sig som om han ägde alla era hus där ni var hyresgäster. Jättekonstigt om revisorn både kan vara fordringsägare och konkursförvaltare samtidigt.

Det stinker bedrägeri om alltsammans om det är på det viset som du beskriver. Kräv att få kopia på alla handlingar som bevisar att han har rätt att bete sig som han gör. Kan/vill han inte styrka sin roll bör du göra en polisanmälan om misstänkt bedrägeri eller vända dig direkt till tingsrätten. Det borde gå att stoppa det här om föreningen inte bevisligen är bankrutt. Frågor:
  • Hur ser det ut i två senaste årsredovisningarna? Är föreningen på obestånd?
  • Är revisorn medlem i föreningen?
  • Är han vald/godkänd som revisor av en stämma?
  • Vad säger styrelsen?
  • Hur kan det komma sig att BRF har lånat pengar av en privatperson och inte av bank?
  • Hur ser låneavtalet ut mellan revisorn och BRF?
  • Har revisorn en inteckning/pantblev som motsvarar föreningens skuld till honom?
  • Är BRF försatt i konkurs/likvidation ”på riktigt” eller är det än så länge bara ett hot?
  • Finns det någon annan än ekonomisk anledning till att kunna försätta föreningen i likvidation? (Om ni t ex saknar styrelse)
  • Är det revisorn eller styrelsen som har utfärdat uppsägningarna?
Gammal 2012-07-14, 17:13
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Instämmer med Kluringen. Ligger föreningen ens i Sverige? Det känns så främmande från hur det brukar stå till i svenska brf:er.
Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 13:07
Medlem

Standard

Jag vet att det låta inte sanningen men det är sant.

Själv kommer jag från UK och jag vet att min grammatik är inte helt perfekt men situationen är helt sanningen.

BFR liggar i Lidköpingskommun.

1st mötet idag handlar om att "frivilligt sätte BRF i likvidation" för att medlemmerna kan köpa ut deras hus.

2nd mötet idag handlar om resultat och balansräkning men detta möte kommer efter den 1st möte kl.14.00 och kl.15.00

Flera vill inte egentligen köpa men känner sig de har ingen val annars de bli vräckt och de därför måste köpa.

Även om det är olagligt att säga upp oss som vill inte köpa har vi blivit tillsagt att vi är uppsagt och måste har flyttat ut till 1st Oktober.

Vad kan vi göra för att stoppa detta här.
Vi vill har tid för att kanske hitta någon annan köpare.

Snälla tar mig för allvar för detta här är allvar jag lovar ER!
Hälsningar
Karen
Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 14:38
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Forumet behöver få utförligare information om vad det hela egentligen handlar om för att kunna ta din fråga på allvar. Du kan ju börja med att svara på frågorna som jag ställde. Sen kan man kanske fundera vidare på hur man kan gå vidare för att lösa problemet.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Timien Visa inlägg
Flera vill inte egentligen köpa men känner sig de har ingen val annars de bli vräckt och de därför måste köpa.
Det är inte lagligt att vräka folk på det sätt som du beskriver. Det finns 10 hus, varav 2 st står tomma har du angivit. Det innebär att ni är 8 (10?) röstberättiga medlemmar som ska avgöra vad ni vill göra med era hus och inte revisorn. Revisorn kan på sin höjd rekommendera vad som är bäst för föreningens medlemmar utifrån den ekonomiska situationen. Flera frågor:
  • Har de två obebodda husen återgått till föreningen eller är de ute för försäljning?
  • Hur många har blivit uppsagda?
  • Hur många av dem som har gått med på att köpa sina hus är de ”som egentligen inte vill” köpa?
Ursäkta min okunskap, men vad står UK för?
Gammal 2012-07-15, 15:42
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Eftersom du vet att "det är olagligt att säga upp oss som vill inte köpa" så borde ju svaret på den frågan vara att inte flytta helt enkelt.
Kluringen: UK betyder troligen Storbritannien.
Timien: skaffa er en bra jurist som kan hjälpa er eftersom den svenska bostadsrättslagstiftningen kan vara svårbegriplig.
Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 17:11
Medlem

Standard

Förlåt UK betyder Storbrittanian eller England!

Det är hur det nu har gått till.

Alla har rostat ja till Frivilligt likvidation på grund av det var detta eller konkurs!
Jag var ej tillåtit att rösta på grund av jag liggar bak med hyran endå de har sagt jag ska inte betala in mera hyran pga av de ska avdrag detta från ersättning de ska betala mig för renöveringskostand.

Alla nu har blivit tvungen att köpa på grund av dem har inget annat val och våga inte heller säger emot.

Lantmäteriet måste göra avstycken för var och en tomt efter detta har hänt kommer Revisornas bolag göra köpa avtal med varje person till att köpa deras hus och hjälpa var och en med deras finansiering och finansera deras kop!

Undertiden ska alla avtal och papperna bli skrivit rätt för hans Likviditator så allting kan gå genom så smidigt som helst.

Han garantiera att mina granna ska få hennes insatts tillbaka (hon är 79 år gammal) men det hjälper inte om hon kan inte hitta en ny lägenhet att bo i snabbt och att jag ska får ersättning för renoveringskostnad men vi ska se vad likvidatörer säga om detta.

Vi bett om tid att hitta en köpare själv för föreningen men har sagt att det inte finns någon men nu säger han att han ska ser om det finns en för han vill säljer detta om någon är hittat!! Vi har till avstyckning av tomt är klar men alla har nu rostat att sätte BRF i likvidation för de vill inte konkurs.

Jag faktiskt har aldrig blivit om så mycket mobbning i hela mitt liv från denna föreningen och bara på grund av att jag frågasätte tillåta han mig inte att rösta för Resvisorn som vanligt blir Ordförande till möten tilllåtit inte detta!!

Men hey ho tack för ER råd! Jag kommer att flytta, och Revisorn och hans bolaget kommer att har vunnit säljer hus till 5 personer som hade inget annan val och kommer aldrig få deras pengar tillbaka senare på grund av de hus vi bo i är inte väder någoting. Bra affärer eller hur.

Och finansiellt messig vet inte riktig varför men tydligen liggar föreningen bakåt i betalning Revisorsbolaget men en så länge kan jag få inte någon riktig svar från någon varför! 80,000kr.

Årsmöten kunde inte bli av pga Revisorn kom på att protokollet måste bli skrivit under från möte om "Frivilligt köp" innan han kan hålla Årsmöte!

Allt jag har lärt mig ute från detta är att folk ljuga rakt i ansiktet och man ska inte lite på någon alls särskild i en bostadsförening. Och jag ber om ursäkt till de som driver en BRF ordentligt, jag bara gå ut från min egna erfarenhet.

Tack en gång till för din stöd.

Med vänliga hälsningar
Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 18:02
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen ner Tvingad att sälja

Hej,
Ja, gör så, sök en jurist eller en advokatbyrå. Den äldre damen har också anledning. Hon har en väldig stor anledning faktiskt. Kommunen har ansvar för henne om hon tvingas flytta.

Försök också med Länsstyrelsen och med Bolagsverket.

OBS! Du har rätt till tolk när du talar med myndigheter.

Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 20:19
Medlem

Standard

Tack Korsdraget.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
starta eget tette Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 0 2011-06-07 00:09

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:23.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare