Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-27, 23:30
Sari Sari är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2020
Standard Fick soptunnorna moterade under mina fönster

Hej, jag kan ine sova. Köpte en lägenhet på BRF Lillprinsen i Malmö för knappt ett år sedan och för en månad sedan under renovering av plattor fattade att de ska flytta soptunnor utanför min ingång. Det har jag sett i tarappan att det pågår renovering runt huset och att det ska vara finnt men aldrig att sotunnor ska flyttas och förstås från mitten ingången till den tredje ingången vart jag bor. Har inte sätt någon äns styrelese beslut ännu mindre bolagstämma beslut som i det fallet enligt andra föreninagars information som jag kontaktat och jurister måste en sådan stor förendring bli godkännd av medlemar. Efter en månad att jag motsatte mig att jag vill inte ha sopOr utanför min dörr då detta var inte där när jag köpte lägenhet nu har de monterat soptunnor tip moderna som blev undar alla mina tre förnster(bor på första våningen), ingång och sopsortering som förstos när man slänger flaskor krassar de och ekar och jag bor på första våningen, kan inte sova och känner mig helt förkrosat. Att jag begerde boalgstämma beslut fick jag inte då det finns inte förstås men nu återsår att kämmpa i domstolen för egna pengar att rättställa som man över natten blev utsatt. Att BRF är ren mafia som har läst på någar forum kan man lätt säga. Skadet värkligen vara så laglös och omöjligt att få rätt åtgärdat utan att man få hjärt attack medan man får rätt och ingentig som man har själv orsakat. Motivereingen är att det bli vackrare och billigare att hämta sopor men att det kan inte vara vackrare för mig och de som bor i min trapap samt värdet på lägenhet speciellt min faller daramatisk, vem vill bo bland sopor samt bli utsatt med ständig krassande av glassflaskor, då värdet på min lägeneht nu som jag betalade 2 380 000 kr är värdelös då är det hela förnster sida mott soptunnorna samt medan du sover krassar flaskor och det är hemskt. Kan inte tro att det är möjligt?! Nu i bästa fall ska jag få rätt efeter ett år i dumstolen men under ett år under de omständigheetr blir jag helt knepp. VAD GÖR MAN?
Tacksam för tips
Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 11:57
merbzt merbzt är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Sari Visa inlägg
Att jag begerde boalgstämma beslut fick jag inte då det finns inte förstås men nu återsår att kämmpa i domstolen för egna pengar att rättställa som man över natten blev utsatt.
Hej, tipset är att inte dra föreningen inför domstol. Jag skulle anse att styrelsen har mandat att bestämma hur sophanteringen ska fungera i föreningen. Dock så får inte föreningen inte besluta om en åtgärd som är till nackdel för en medlem. Detta skulle möjligtvis kunna hamna under detta. Sedan så är det möjligt att konstant ljud av glaskross skulle falla under störning. Om så är fallet måste föreningen agera för att kunna åtgärda det.

Alla detaljer är inte kända men börja mala på genom att skicka in yrkanden till styrelsen för behandling. Gå sedan vidare med att skicka motioner till föreningsstämman. Samtidigt kolla igenom varför man flyttade sophanteringen och om det skulle finnas någon annan möjlig lösning. Kanske skulle ett alternativ vara om föreningen bytte fönster som isolerade bättre mot oljud?

Det stämmer att bostadsrätt är lite laglöst land men man har även möjlighet att påverka mycket om lägger ned tid på att hitta kompromisser. Att dra det till domstol bör vara sista utväg då det kostar resurser både för föreningen och dig. Möjlig sympati från grannarna kan man nog glömma också.
Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 17:17
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Mycket att säga soptunna stör dagligen

hej.
jag har några funderingar jag behöver vädra här.

För det första, det är en farlig myt att domstolsärenden ska undvikas till varje pris. Jag kan ge tillkänna att i Sverige råder Rättstaten över stadgar och interna ordningsregler, herrepåtäppan och annan härskarteknik.

Det andra är att det är garanterat att grannarna inte ställer sig på din sida. Det är helt korrekt, men det gör de när/om de förstår att de kan drabbas om styrelsen har gjort fel. Man bör alltså ha på fötterna först genom att lyssna på rätt instans för kontroll.

Slutligen, detta ständiga ältande av att stadgarna styr. Stadgarna är öppna för förändringen hela tiden och därmed förhandlingsbara. 2 stämmor så är det klart.

I denna sak är det den strängaste av alla lagar JORDABALKEN som styr, TS förening äger marken och det är den aktuella kommunen t ex Malmö byggnadsnämnd som äger tillsynsansvaret. TS ska för ordningens skull vända sig till byggnadskontoret och begära Tillsyn.

Om TS får rättelse av kommunen kommer grannarna att stå på samma sida. De flesta lyssnar uppåt inte nedåt. Det är jag med på.
Alternativet här är att om styrelsen vägrar lyssna, (vilket de garanterad gör) kan tunnorna ställas på en för de andra andra grannarna olämplig plats. Det kommer kanske att ske. Beror på hur kaxiga de är. Hur populärt blir det?

Ett av de absolut säkraste förbuden i Jordabalken, Miljöbalken och Bostadsrättslagen är störningar, även mellan grannfastigheten. Ett avgränsad tillfälle är ok, men dagliga störningar, dagliga smällar, dagliga vibrationer, dessutom ekonomisk förlust, portalparagrafen i ek föreningslagen. Då smäller det i Domstol och skadeersättning utbetalas utan ett pip, med eller utan grannar.

Alltså,
kontakta Tillsyn i kommunen. Kontrollera med Boverket.
Hänvisa till JB kap 3, BRL kap 7, samt störning av sopdeponi enligt MB.
Berätta sen vad kommunen sagt till grannarna.

Rättstaten skapar vi tillsammans, gå vidare..

med vänlig hälsning 💁🏻
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Mina erfarenheter av advokatseden Minkowski Bostadsrättsforum 1 2014-10-12 15:27
Vad gäller mina bekanta? tjejen Bostadsrättsforum 3 2014-02-28 13:52
Du är med i mina motioner, tack ! Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 3 2012-11-18 15:19

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:02.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare