Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-02-10, 08:46
esset esset är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2016
Standard Styrelsen vill ta min parkering ifrån mig

Hej

Jag hyr ut min bostadsrätt i andrahand. Innan jag hyrde ut mailade jag styrelsen och frågade om det kommer att påverka min parkering på något sätt. Jag fick då till svar att det kommer INTE att påverka min parkering!

Nu 6 månader senare får jag ett brev där det står. "Ny policy, hyr man ut lägenheten i andrahand är garage och p-plats förverkade. Härmed sägs ert hyresavtal för pplats upp från och med "datum" enligt avtal på grund av andrahandsuthyrningen".

Jag har talat med styrelsen och påpekat att jag har skriftligt att min parkering inte ska påverkas. Men detta lyssnar dem inte på.

Hur ligger det till egentligen? Kan någon hjälpa mig och berätta hur jag kan gå vidare eller vad jag kan göra för något för att inte förlora parkeringen. Jag har tom sagt att jag flyttar tillbaka då om det nu är ett problem! Men inget verkar hjälpa.

Måste inte sådana här nya "regler" röstas om på en stämma? För det dem nu bestämt är väl ändå en ny stadga ?

Min personliga uppfattning är att det är någon som flyttat in i brf som känner någon i styrelsen och dem vill helt enkelt åt min parkering!

Behöver all hjälp jag kan få. Även vem jag kan vända mig vidare till för hjälp, jurist eller liknande. Men vill ju inte då hamna i sådan situation att jag i slutändan får betala tiotusentals kronor i avgifter för att fallet ogiltigförklaras.

Chockerad över hur en styrelse kan köra över en person på det här sättet :\
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 11:55
M72 M72 är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard

Har de kontroll över vem som använder parkeringen? Är det din hyresgäst? Medlemmar i föreningen har kanske stått i kö i flera år för att få parkeringsplats, och om du hyr ut en längre tid uppstår det säkerligen missnöje om din hyresgäst får nyttja parkeringen som de har väntat länge på. De kan därför ha klagat till styrelsen.

Det viktigaste är nog om du har för avsikt att flytta tillbaka snart, eller om det verkar som om du bara hyr ut för att fördröja en försäljning.

Prata med styrelsen, om det är så att du kommer flytta tillbaka inom kort och verkligen behöver din parkering. Fråga dem vad som föranleder beslutet. De är trots allt människor, och agerar på detta sätt eftersom de förmodligen anser att det är det bästa för alla medlemmar i föreningen.

Annars får du väl helt enkelt ställa dig i kö för parkering igen, det kanske blir en ledig lagom tills att du flyttar tillbaka.
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 13:03
Medlem

Standard

Jag bor provsambo och har hyrt ut i 4 månader.

Tyvärr är det ju så att hyresgäster alltid kommer stå i kö-plats då det aldrig byggs lika många parkeringsplatser som lägenheter.

Men man har här lovat en sak och håller inte det man lovat. Sen bör väl detta röstas om på en årsstämma? det är väl en ny stadga som måste träda ikraft.

vore väl då bättre ta tag i dem flertalet hyresgäster som nyttjar två parkeringsplatser. Men eftersom några i styrelsen är just "dessa" så är det bättre ge sig på andra än sig själv.
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 14:57
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

He he, klantig styrelse.

Först: Ja en styrelse får ändra policy kring parkeringsuthyrning vid andrahandsuthyrning hur många gånger som helst och när de vill.

Men

Ditt hyresavtal (som rent formellt egentligen är ett lägenhetsarrende utan besittningsrätt) kan de inte säga upp hur som helst. Uppsägningen måste uppfylla vissa formkrav, samt att uppsägningstiden enligt ert avtal måste efterlevas (vanligen 3 månader). Finns ingen uppsägningstid i avtalet/eller saknas skriftligt avtal, då blir det ännu svårare för då gäller jordabalkens skrivning.

Där stadgas att uppsägning kan ske till den fardag som inträffar närmast efter 6 månader. Detta är lite klurigt, men om de skulle säga upp dig formellt riktigt just idag, ja då skulle du bli av med platsen först den 14 mars 2017. (Det är just 14 mars som är "Fardag" enligt JB).
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 15:12
Medlem

Standard

Harald: Får man verkligen lägga till sådana punkter/regler utan att medlemmarna i föreningen röstar för ett sån regel?

Vi har aldrig haft någon sådan regel tidigare, utan den skapades efter att jag börjat hyra ut min lägenhet.

Det är en bostadsrätt det rör sig om, om nu det har någon betydelse.

Oavsett vad styrelsen får och inte för göra så bör ju en sån här ny regel inte vara retroaktiv. Den bör väl rimligen inte gälla redan pågående uthyrning utan endast kommande sådana tycker man.

Nåväl, ska ha samtal med styrelsen och tala med dem.

Man undrar ju då vart man ska dra reglerna om styrelsen får härja fritt som dem vill.

Exempelvis Person A låter bilen stå still hela sommaren för han cyklar till jobbet. Ska man då ta ifrån denne hens parkering?

Person B ska jobba utomlands eller på annan ort i några månader, ska då denne förlora sin parkering?

Person C har sålt sin bil och ska köpa en ny bil vilket kan dröja någon månad ska man då ta ifrån denne sin parkering?

Måste ju isåfall gå genom medlemmarna om man vill göra ändringar som påverkar oss medlemmar. Alltså genom att man tar upp detta på en stämma, sedan får man rösta på en extrastämma, sedan ska väl detta godkännas av bolagsverket om man gör ändringar?
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 15:32
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Om jag förstått det rätt så är garageplatsen inte upplåten med bostadsrätt utan förhyrs. I så fall kan man nog inte besluta
om vad som ska gälla för garageplatser i stadgar eller genom stämmobeslut, eftersom det inte är en bostadsrättsfråga.
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 19:38
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Får man verkligen lägga till sådana punkter/regler utan att medlemmarna i föreningen röstar för ett sån regel?
Javisst. Känner du igen (ungefär!):

Citat:
Styrelsen företräder föreningen och svarar för dess angelägenheter.
Du måste se det från styrelsens perspektiv. Vad har de för motiv att införa en sådan regel? Jag kan tänka mig följande scenario:

Det är ont om P-platser, och flera medlemmar står i kö. Hur ska vi få ner kötiden? Vilka hyr idag? Använder de verkligen sina platser?

Ur dessa frågor brukar olika regler konstrueras. Te x att man måste äga bilen själv, att det skall vara en bruksbil (bilen skall användas) m fl. Din styrelse tänker kanske: Men esset använder ju inte sin parkering, hen bor ju inte här ens. Då gynnar det våra medlemmar mer om vi kan frigöra denna parkeringen till parkeringskön.

Och så försöker man säga upp dig utan att kunna reglerna kring hur detta skall göras.

Ett annat sätt att korta sin parkeringskö (som jag tycker är ett utmärkt sätt!) är att höja priset på parkeringsplatserna. Man måste förstå att utgångspunkten för föreningen skall vara att ta ut markandshyra för sina platser. Men är trycket stort och kön långsam, för att folk håller kvar vid sina platser år efter år fast deras behov av plats inte är detsamma (typiska exemplet är väl en som arbetat men gått i pension, sålt bilen och har kvar sin plats för det är ju bekvämt när barnen kommer och hälsar på). Då är inte marknadspriset det optimala i en sådan förening längre, här måste man hitta ett nytt högre jämviktspris.

Styrelsen beslutar vad som är acceptabel kö (te x 2 personer). Sedan höjer man priset med 100 kr varje halvår tills kön är just 2 personer. På så vis städar man undan alla gamla stötar eller okynnes hyrare som håller sig med "privata besöksplatser" samtidigt som familjer eller arbetare med betydligt större behov av en plats kommer till och kan få hyra.

Ännu ett tips från verkligheten där jag vistas varje dag. Jag vet alltså att det fungerar och att det fungerar mycket bra dessutom.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Får styrelsen göra som de vill? Eddie_73 El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 9 2013-10-27 21:30
Styrelsen vill stänga tvättstugor Morsz Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2013-10-07 16:48
Bostadsministern ska inte skylla ifrån sig - Västerbottens Folkblad Admin Senaste Nytt 0 2012-08-10 12:50
Styrelsen gör som de vill ienannanstad Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2012-08-01 12:50
Ansvar vid störningar i brf - HSB Malmös styrelse slår ifrån sig Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-06-12 17:38

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:20.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare