Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-22, 22:09
Nella Nella är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard När man sitter med i en styrelse och blir utfryst...

Hej alla!

Bakgrund: vår förening är ca tre år gammal, jag satt med första året som suppleant, andra året (med nästan bara nyvalda, från föregående år satt jag med i dryga halvåret tills jag kände mig rätt utfryst. Avgick- fick förfrågan av valberedningen om att sitta med igen för att det var många medlemmars val.

Så nu sitter jag här i styrelsen igen, med ett gäng amatörer som jag anser inte vet riktigt vad de sysslar med! Jag säger frispråkigt vad jag tycker och tänker, jag har ifrågasatt ordförandes kompetens så långt att alla ville att hon skulle lämna stafettpinnen till någon annan i styrelsen- hon hotade med att hon skulle avgå med omedelbar verkan och alla fick väl dåligt samvete och ville ge hennen en andra chans (inte jag vill jag tillägga)

Vi har ett minusresultat i förra årsredovisningen på nästan 5 mkr, nuvarande ordförande satt som ekonomiansvarig tillsammans med dåvarande ordförande som alla pratar bakom ryggen på att han förskingrat pengar (han blev inte omvald)

Nu till sak: det är INGEN obs Ingen som besvarar mina mail jag skickar till vår styrelse med diverse frågor jag har, detta har de börjat med sedan ett enskilt möte mellan mig ordförande och vice ordförande det var vice ordförande som kallade till detta möte för att han ville att ordförande skulle börja lyssna merpå det jag har att säga utan att jämt såga mig.

Jag har skickat ett mail till samtliga om att jag har förstått vad deras spel går ut på, att helt enkelr frysa ut mig för att jag ska kliva av. (vilket jag fm kommer att göra snart) MEN jag vill skulle önska lite tips innan jag tar detta beslut...vad att göra? Är detta det våra medlemmar vill ha? Ensam är inte alltid stark i sådana här sammanhang....
Svara med citat
Gammal 2012-10-22, 22:28
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard styrelsemöten

Det känns viktigt att nybildade föreningar kommer igång på "rätt sätt".
Är det så att de som är med om ombildningarna har att vinna på sitt engagemang? Jag tror det är så.

Som du beskriver att ny styrelse bildades efter ? om förra ordföranden så skall man nog vara vaksam.

Vem styr styrelsemötena? ordföranden som gör dagordningen, eller är någon utomstående inblandad? Förvaltare?

Vem skriver protokollen?
Vem väljs som justerare?
Samma? Föreslå då varvning, i alla fall på justerarna.

Om du inte är nöjd med styrelsebeslut reservera dig, med protokolllsanteckning?

även om mina förslag är just såna som gör att man blir "besvärlig" tror jag att "respekten" övervinner besvärligheten till slut.
Lycka till i styrelsearbete och att "ge upp" kan bli dyrt om du tänker bo kvar länge i föreningen.
Svara med citat
Gammal 2012-10-22, 23:16
Mega medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av tette Visa inlägg
Det känns viktigt att nybildade föreningar kommer igång på "rätt sätt".
Är det så att de som är med om ombildningarna har att vinna på sitt engagemang? Jag tror det är så.

Som du beskriver att ny styrelse bildades efter ? om förra ordföranden så skall man nog vara vaksam.

Vem styr styrelsemötena? ordföranden som gör dagordningen, eller är någon utomstående inblandad? Förvaltare?

Vem skriver protokollen?
Vem väljs som justerare?
Samma? Föreslå då varvning, i alla fall på justerarna.

Om du inte är nöjd med styrelsebeslut reservera dig, med protokolllsanteckning?

även om mina förslag är just såna som gör att man blir "besvärlig" tror jag att "respekten" övervinner besvärligheten till slut.
Lycka till i styrelsearbete och att "ge upp" kan bli dyrt om du tänker bo kvar länge i föreningen.
Föreningen startades mars 2010. tanken är att ordförande skall styra mötena men de är bara ett enda stort kaos då hon inte är förmögen att styra dessa. Olika ledamoter väljs som justerare så det går korrekt till. reserverar mig när jag ser fara på taket-alltid! Men här handlar det om ett "kompisgäng" som umgås privat på 4 personer (vår styrelse består av sju) samtliga sex gaddar ihop sig mot mig så mötena består mest av konflikter för att jag anser att de inte kan sköta ekonomin på korrekt sätt. Rekommenadationer från bank är att höja avgifterna upp till 25%!!!!! uprätta underhållsplan samt avstå våra styrelsearvoden. Underhållsplan har vi nu upprättat med hjälp av förvaltare, avgifterna vill övriga vänta med till efter budget och jag ensam avstod mitt styrelsearvode med majoritet inklusive ordförande som absolut vill vänta till våren med just det beslutet.....
Svara med citat
Gammal 2012-10-23, 00:33
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard bankrekomendation

Låter lite besvärligt läge om styrelsen fått bankrekommendation att avgiften skall höjas med 25%.
Kan inte vara samma bank som var med i ombildningen?

Detta är dagens nyheter
http://www.dn.se/ekonomi/nya-boratts...hojde-avgifter

Kanske något att visa din styrelse?

Att skjuta på aviftshöjningar är som att rulla en snöboll framför sig, den blir större och tyngre ju mer man rullar.
Svara med citat
Gammal 2012-10-23, 00:42
Mega medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av tette Visa inlägg
Låter lite besvärligt läge om styrelsen fått bankrekommendation att avgiften skall höjas med 25%.
Kan inte vara samma bank som var med i ombildningen?

Detta är dagens nyheter
http://www.dn.se/ekonomi/nya-boratts...hojde-avgifter

Kanske något att visa din styrelse?

Att skjuta på aviftshöjningar är som att rulla en snöboll framför sig, den blir större och tyngre ju mer man rullar.
Japp! Ändå så orkar man på att fokusera på att försöka frysa ut mig istället för att inse att det handlar om sitt eget boende...maktmissbruk kan tydligen göra människor galna! Är det fel att tydligöra för boende att jag anser att de fokuserar på fel saker??!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Stämd av föreningen, sitter i styrelsen kula Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 6 2011-07-18 14:33
Ytterdörren sitter löst i brf Crassus Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2011-03-30 12:15
Ordförande i brf sitter på flera stolar Ada Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2011-01-11 11:52
Slapp styrelse - inget blir gjort i föreningen MrG Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2009-09-09 13:39
lekmannaevisor sitter med på styrelsemöte MrDean Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2008-03-20 14:30

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:56.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare