Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-19, 19:07
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av brf_titanic Visa inlägg
Vi pratar nog om samma sak... Men i det här fallet är det jag, enda medlemmen som inte sitter i styrelsen, som blir "föreningen" och medlemmarna som sitter i styrelsen blir styrelsen... även om dom också är föreningen/medlemmarna... lite schizofrent ;-)

Däremot när det kommer till granskningen så går ju styrelsen emot både stämman och bolagsverkets beslut att granska styrelsen... då företräder ju inte styrelsen föreningen längre utan sig själva...
Ja det blir lite knepigt:-) Men du verkar ha koll på de olika rollerna så det ska nog gå bra.

Det finns faktiskt en bra grej med att du inte är styrelsemedlem. Då kan du rösta emot ansvarsfrihet - och du är faktiskt den enda i föreningen som kan rösta i frågan, om alla andra medlemmar sitter i styrelsen. Skulle ni vara två medlemmar som inte sitter i styrelsen så behövde ni vara överens om att rösta emot.
Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 19:08
brf_titanic brf_titanic är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: May 2018
Standard

Om en styrelsemedlem klandrar ett styrelsebeslut då? ;-)))

Det vara inte länge sedan alla fyra lägenheter/medlemmar/röstberättigade satt i styrelsen... inklusive jag.
Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 19:14
Mega medlem

Standard

Egentligen finns det ingen anledning för mig att sitta i styrelsen. Pakten har sina informella möten utan mig och kommer överens om en linje... och eftersom jag är minoritet har jag ändå aldrig något att säga till om. Den enda anledningen skulle vara, att jag då får inblick i allt som pågår "bakom kulisserna" och kan försöka protestera innan det gått för långt.
Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 20:07
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Om en styrelsemedlem klandrar ett styrelsebeslut då? ;-)))

Det vara inte länge sedan alla fyra lägenheter/medlemmar/röstberättigade satt i styrelsen... inklusive jag.
Jag tror inte att det finns laglig möjlighet för en styrelsemedlem att klandra ett styrelsebeslut.
Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 21:26
Mega medlem

Standard

Hmmm... Hur blir det då om alla medlemmar sitter i styrelsen? Då kan man inte inte bevilja/bevilja styrelsen ansvarsfrihet eftersom alla medlemmar är jäv...

Vad händer om styrelsen tar fuffens beslut som en styrelsemedlem inte är ok med? Reservera sig... och snällt vänta på att medlemmarna inte beviljar ansvarsfrihet? Men om hela föreningen består av medlemmar som sitter i styrelsen...?
Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 21:36
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Hmmm... Hur blir det då om alla medlemmar sitter i styrelsen? Då kan man inte inte bevilja/bevilja styrelsen ansvarsfrihet eftersom alla medlemmar är jäv...

Vad händer om styrelsen tar fuffens beslut som en styrelsemedlem inte är ok med? Reservera sig... och snällt vänta på att medlemmarna inte beviljar ansvarsfrihet? Men om hela föreningen består av medlemmar som sitter i styrelsen...?
Det stämmer att om alla medlemmarna sitter i styrelsen så kan stämman inte ge ansvarsfrihet.
För den enskilde styrelseledamoten gäller att att reservera sig mot beslut som hen inte tycker är OK. Annars deltar ju ledamoten i beslutet.

Man kan ju tänka sig at en styrelsemedlem som reserverat sig mot (eller inte deltagit i) ett beslut väcker talan för föreningens räkning mot styrelsen gällande just det beslutet isåfall.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ny styrelse (från när gäller den) olma Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2015-06-03 10:35
Stämman valde "interimistiska ledamöter" och inte vanliga ledamöter som i kallelsen neptunus Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 8 2013-08-19 12:24
Göra om suppleanter till ledamöter i brf styrelse Piggelin-swe Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2011-09-04 09:15
Överlämnande från tidigare styrelse vid utbyte av styrelse plattipus Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2010-06-16 23:29

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:43.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare