Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-11, 01:02
johan-kristensson johan-kristensson är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2020
Standard Hyra ut bostadsrättslokal/Omvandla till hyreslokal

Jag representerar en arbetsgrupp under styrelsen i en förening med en lokal, som är en bostadsrättslokal. Den står tom och ägs av föreningen själv. Eftersom avgiften ligger en bra bit över marknadshyran i området är den svår att hyra ut. Vi har en intressent, som dock inte är särskilt intresserad av att köpa in sig utan endast vill hyra.

Jag trodde först att det skulle gå att hyra ut den i andra hand och på så sätt kunna sätta marknadshyra. Men efter koll med Bostadsrätterna så menar de att vi måste välja: antingen sälja den som en brf-lokal eller omvandla den till hyreslokal, vilket kräver stämmobeslut och så vidare.

Jag undrar om det finns någon som trots allt hyr en bostadsrättslokal i andra hand? Jag har svårt att förstå varför det skulle vara omöjligt (fick inte mycket till motivering av Bostadsrätterna, annat än att den figuren inte finns i lagstiftningen).

Jag undrar också hur en ombildning till hyreslokal går till. Går det att göra förändringen utan att de boendes månadsavgift förändras?
Svara med citat
Gammal 2020-02-11, 08:21
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Ni måste nog välja. Antingen upplåta lokalen med bostadsrätt till någon som är intresserad av att få den upplåten till sig med bostadsrätt.
Eller också att föreningen hyr ut lokalen så att det blir ett hyresförhållande direkt mellan föreningen och lokalhyresgästen.
Svara med citat
Gammal 2020-02-11, 11:32
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Ni måste nog välja. Antingen upplåta lokalen med bostadsrätt till någon som är intresserad av att få den upplåten till sig med bostadsrätt.
Eller också att föreningen hyr ut lokalen så att det blir ett hyresförhållande direkt mellan föreningen och lokalhyresgästen.

Ok, tack. Och för att hyra ut den måste vi först omvandla den till en hyreslokal? Behöver man en jurist för att reda ut hur det går till? Är det något som vår ekonomiska förvaltare kan hjälpa oss med, måntro? Jag känner mig väldigt osäker på hur det går till rent praktiskt.
Svara med citat
Gammal 2020-02-11, 15:52
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av johan-kristensson Visa inlägg
Och för att hyra ut den måste vi först omvandla den till en hyreslokal? Behöver man en jurist för att reda ut hur det går till? Är det något som vår ekonomiska förvaltare kan hjälpa oss med, måntro?
Om jag förstått det rätt så är lokalen varken upplåten med bostadsrätt eller hyresrätt idag?
I så fall borde det bara vara att skriva ett hyreskontrakt direkt
och där skriva in den hyra som hyresgästen är villig att betala.
Men bäst att stämma av med Bostadsrätterna först så att allt blir rätt.
Svara med citat
Gammal 2020-02-11, 18:29
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Om jag förstått det rätt så är lokalen varken upplåten med bostadsrätt eller hyresrätt idag?
I så fall borde det bara vara att skriva ett hyreskontrakt direkt
och där skriva in den hyra som hyresgästen är villig att betala.
Men bäst att stämma av med Bostadsrätterna först så att allt blir rätt.

Precis, vare sig upplåten med bostadsrätt eller hyresrätt. Jag gissar dock att den står angiven som bostadsrättslokal i någon form av förteckning och därför först behöver omvandlas till hyresrätt. Men jag får kolla upp detta noggrannare. Bostadsrätterna vill inte svara mer utförligt utan rekommenderar att vi anlitar en jurist.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Omvandla mark i föreningen till del av lägenhet knight22 Bostadsrättsforum 1 2014-06-11 10:26
Ändring av fördelningsgrund från insats till andelstal - bostadsrättslokal upphör Admin Bostadsrättsforum 74 2014-02-04 10:21
Omvandla 3,5:a till två ettor? Zyprexa Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2013-09-27 15:32
Maj, 81, ska vräkas - För att omvandla till bostadsrätt Admin Senaste Nytt 0 2013-03-29 09:30
Rätt att göra om bostadsrättslokal till bostadsrätt? Anya84 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2012-07-20 09:31

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:37.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare