Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-13, 17:52
Micki Micki är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2012
Fråga Upplysningsplikt bostadsrätt

Min fråga gäller eluttag i bostadsrättslägenhet. Har nyss flyttat in i min nya bostad och upptäckte igår att eluttag i badrummet är strömlöst eftersom timer som hör till är trasig. Detta var inte omnämnt i den frågelista som mäklaren haft säljaren att fylla i inför kontraktsskrivning. När jag kontaktade säljaren uppgav han att han visste om detta, att uttaget var trasigt redan när de själva flyttade in för drygt ett år sen.
Jag är medveten om köpares undersökningsplikt, men i fall där säljaren vet om brister men väljer att undanhålla undrar jag vad som gäller. Är den frågelista som säljaren fyller i ett frivilligt/icke bindande dokument, alltså en chimär och inte mer värt än ett dasspapper?
Med den här överhettade bostadsmarknaden då kontraktsskrivning sker mer eller mindre direkt efter visning, och de regler som gäller för undersökningsplikt idag borde mäklare avsätta 5 timmar för sina visningar och inte en halv/i bästa fall en timme som det är nu. Om man nu ska hinna, som i det här fallet, springa runt och testa alla eluttag uppepå allt annat som bör kollas
Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 13:25
Strupsi_ Strupsi_ är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2015
Standard

Besiktiga lägenheten gör du inte på visningen, utan när du bestämt dig för att köpa. Trasig timer låter okomplicerat, byt ut och gå vidare i livet.
Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 11:51
henrikO henrikO är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2011
Skicka ett meddelande via Skype™ till henrikO
Standard

Tror också det är lika bra att se till att fixa det själv. Alldeles för lite pengar för att processa om det. Elektrikerns timlön är nog billigare än att anlita en jurist.

När det gäller snabba affärer så får man nog leva med att det blir en del chansningar om man är med på det. Det finns ju ingen som tvingar en att skriva på...

Mäklarna kommer sannolikt aldrig att hjälpa till - de vill ha en snabb affär och raskt gå vidare med nästa objekt. Däremot är det nog bra att vara uppmärksam på visningarna. I stället för att gå i spin av någon snygg tapet eller vad det nu kan vara pillar man på så mycket som möjligt och kikar bakom möbler mm. Gjorde jag det själv då? Näe... och de brister jag hittade sedan fick jag fixa själv. Tack och lov inga allvarligare saker.
Svara med citat
Gammal 2015-10-27, 16:10
Micki Micki är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2012
Standard Upplysningsplikt bostadsrätt

Tack för svar HenrikO . Min avsikt var definitivt inte att starta någon process om det här, det enda jag ville var att belysa frågan om upplysningsplikt som inte verkar existera överhuvudtaget. Det är ju ytterst märkligt att den som bor/bott i lägenheten och som rimligtvis bör veta en hel del om vad som fungerar eller inte, inte har någon skyldighet att upplysa om det utan allt ansvar ligger på den som skall köpa. Det tråkiga i min situation var att eluttaget inte var det enda som säljaren "glömde" berätta om. Allt sånt här ger en sur eftersmak och det är skittrist att folk inte kan vara lite mer ärliga. Enligt mäklaren diskuteras det nu att man vid all bostadsförsäljning kommer att kräva en besiktning av auktoriserad besiktningsman. Om inte annat skapar den här oärligheten nya jobb.
Svara med citat
Gammal 2015-10-30, 00:13
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Köparen har en undersökningsplikt, och säljarna har en upplysningsplikt.

Köparens undersökningsplikt är omfattande och innebär i praktiken att allt som inte säljaren intygar självmant eller säger på en direkt fråga är köparens ansvar att "hitta".

Säljarens upplysningsplikt innebär inte att en säljare måste kunna rada upp alla fel och brister, men om bostaden är behäftad med ett så stort fel att det kan antas påverka köparens vilja att betala ett viss pris måste denne upplysas om det.

Som exempel, om säljaren vet att det kommer krävas en omdränering för 200 000 kr så måste denne upplysa om skadan på något sätt (vilket alltså ändå kan göras en smula dolt). Men om säljaren vet att ett eluttag för 250 spänn inte funkar, ja då är det inget fel som på något vis påverkar priset på ett hus eller en bostadsrätt, och alltså behöver denne inte informera om detta fel.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Andrahandsuthyrning bostadsrätt, andrahandsupplåtelse - Inneboende bostadsrätt Admin Faktabanken 3 2019-01-06 23:33
Köpa rum i bostadsrätt/dela bostadsrätt i två delar Erlingmark Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2012-09-29 20:21
Undersöknings- och upplysningsplikt för bostadsrätt - Dolda fel Admin Faktabanken 0 2012-06-03 16:53
Vad ingår i mäklarens upplysningsplikt? - Svenska Dagbladet Admin Senaste Nytt 0 2010-03-18 14:01
Lagen om upplysningsplikt - Informationsplikt Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 0 2009-03-26 15:31

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:08.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare