Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-24, 13:14
Nella Nella är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard Stämmoprotokolls-beslut eller stadgar viket gäller i brf?

Sitter med i styrelsen i en brf, där samtliga ledamoter sitter valda på 2 år (suppleanter 1 år) enligt stämmoprotokoll, men enligt våra stadgar står det följande Styrelseledamöter och styrelsesuppleanter väljs årligen för tiden fram till slutet av nästa ordinarie föreningsstämma. Nu har jag fått förfrågan från medlem vad det är som gäller...vad är det som gäller, måste jag själv fråga....Vi kommer att ändra detta så inte alla är valda på två år...
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 13:44
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Stadgarna gäller så stämmobeslutet är fel.

Eller ordet fel är kanske inte så passande. Snarare kan man säga att stämmobeslutet är ogiltigt om det överträder stadgarna. Ni får ha årliga val tills ni ändrat stadgarna.

Senast redigerad av clabbe: 2011-03-24 klockan 13:50. Anledning: Förtydligande
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 19:36
Mega medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Stadgarna gäller så stämmobeslutet är fel.

Eller ordet fel är kanske inte så passande. Snarare kan man säga att stämmobeslutet är ogiltigt om det överträder stadgarna. Ni får ha årliga val tills ni ändrat stadgarna.
Ok, trodde faktiskt att stämmobeslutet gick över stadgarna, då det är medlemmarnas val? Stadgarna utformades innan stämmoprotokollet och det var en medlem som påpekade detta....vi har faktiskt inte sett det förrän nu...

Men om det är stadgarna som styr så, är det väl det som du säger som gäller...?!
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 19:53
Yotta-medlem

Standard

Ja det är medlemmarnas val, men en förening är bunden av sina egna stadgar, det är en av poängerna med att ha stadgar.
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 20:07
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Dock är det så att det står föreningen fritt att ändra stadgarna. Så länge man håller sig inom lagen.
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 20:44
Mega medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Dock är det så att det står föreningen fritt att ändra stadgarna. Så länge man håller sig inom lagen.
Hur menar du? Skulle vara tacksam om du förklarade lite mer....
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 21:05
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Hur lång period väljs en ledamot på?

Man väljs på 1, 2, 3 år eller vad man vill enligt stadgar eller stämmobeslut, men varje förtroendevald kan avsättas i varje stund.

Normalt sett gäller alltid stadgar över stämmobeslut, men inte i detta fall beroende på att stadgarna inte inte ska/kan tolkas som att man blir vald på minimum stadgeenlig tid utan på max stadgeenlig tid. Och sedan kan man väljas om på den enligt stadgarna bestämda tiden (eller enligt stämmobeslut om stadgarna inte fastställer något om detta).

I detta specifika fall borde kanske stadgarna följts och ledamöterna skulle valts på ett år i stället för de två år som stämmobeslutet uppger, men jag kan inte se att det har någon praktisk betydelse. Valfrågan kommer väl upp ändå på dagordningen för varje årsstämma, eller hur?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 21:22
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Normalt sett gäller alltid stadgar över stämmobeslut, men inte i detta fall beroende på att stadgarna inte inte ska/kan tolkas som att man blir vald på minimum stadgeenlig tid utan på max stadgeenlig tid. Och sedan kan man väljas om på den enligt stadgarna bestämda tiden (eller enligt stämmobeslut om stadgarna inte fastställer något om detta).

I detta specifika fall borde kanske stadgarna följts och ledamöterna skulle valts på ett år i stället för de två år som stämmobeslutet uppger, men jag kan inte se att det har någon praktisk betydelse. Valfrågan kommer väl upp ändå på dagordningen för varje årsstämma, eller hur?
Jag fattar inte Admin. Om stadgarna säger att max stadgeenlig tid är ett år, och man väljs på två år, då har man ju valts på längre tid än max stadgeenlig tid. Hur kan du då säga att stadgarna inte gäller över stämmobeslutet?

Ditt andra stycke ovan får jag inte heller ihop. Om jag stadgeenligt är vald på två år, ska min post då upp för nytt val redan efter ett år? Nä, där håller jag inte med.
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 21:42
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Motionera eller ge styrelseförslag om de ändringar ni vill angående stadgarna, till stämman. Skall stå med i dagordningen som separat punkt. Somligt kan kräva två stämmobeslut för att gälla.
Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 01:54
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Vad gäller avseende mandatperiod för ledamöter?

Citat:
Om stadgarna säger att max stadgeenlig tid är ett år, och man väljs på två år, då har man ju valts på längre tid än max stadgeenlig tid. Hur kan du då säga att stadgarna inte gäller över stämmobeslutet?
Jag förklarade tydligen inte detta tillräckligt tydligt.
Så länge dagordningen på årsstämmorna innehåller val av ledamöter, vilken praktisk betydelse har det om stämman väljer ledamöterna på 1, 2 eller 64 år?
Jag kan i alla fall inte finna någon som helst betydelse i detta.
Alla väljs ändå till dess att de antingen hoppar av själva eller till dess att stämman ersätter ledamöterna med andra ledamöter.

Lag står alltid över stadgar, stadgar står alltid över stämmobeslut och stämmobeslut står alltid över styrelsebeslut (med 1-2 extrema undantagsfall). Men när det inte finns ett uns skillnad i betydelse mellan stämmobeslutet i praktiken och stadgar, varför ens fundera på denna fråga?

Citat:
Ditt andra stycke ovan får jag inte heller ihop. Om jag stadgeenligt är vald på två år, ska min post då upp för nytt val redan efter ett år? Nä, där håller jag inte med.
Det fungerar som så att mandatperioden, som jag förklarat ganska nyligen i en annan tråd med samma fråga, mera är en "administrativ" rutin. Dvs ett sätt att strukturera upp själva valet. Det har ingen egentlig betydelse eftersom stämman är fullt fri att avsätta vilken eller vilka ledamöter som helst i varje stund.

Val av ledamöter är en obligatorisk punkt på varje årsstämma. Väljer stämman att under denna punkt (eller på extrastämma för detta) byta ut en, flera eller alla ledamöter så blir det så oavsett vad stadgarna säger. Man kan väljas på ett år och sitta (tyvärr) 20 år i sträck, eller man kan väljas på 10 år och sitta en månad.

Sedan tror jag det är extremt, extremt, extremt ovanligt att stadgarna säger som i Nellas brf att all ledamöter väljs på en mandatperiod av två år, och man kan undra hur det blivit så en gång i tiden (förmodligen någon maktlysten styrelse som ordnat med detta). Det är absolut lämpligt att rätta upp stadgarna, men då i samband med att stadgarna fräschas upp och förnyas även på andra sätt, för detta är allså en stadgeparagraf som inte spelar någon roll. Stämman kan ändå göra som den vill, utan att bryta mot stadgarna.

Är du med mig, Clabbe?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-03-25 klockan 02:17.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Beslut som inte fullföljs och nya beslut tas Akva Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 0 2011-04-26 21:43
Nya stadgar i brf Kaj Linnsén Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2011-01-18 18:55
Medlem ta del av upphandlingar/avtal - Stadgar i brf Kaj Linnsén Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-01-15 15:37
Nya stadgar i brf ragneheim Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2010-11-15 15:57
HSB stadgar - Vill byta stadgar i brf Mackis Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2008-12-10 20:51

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare