Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-11, 14:28
cautious cautious är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard Hål i badrumstaket i brf

Grannen ovanför håller på och renoverar i sitt badrum. I måndags började de bila i golvet. Någon timme senare när jag kommer tillbaka och går in i badrummet möts jag av ett kaos. De har bilat rakt genom taket! Ett cirka fem centimeter i diameter stort hål upp till grannen och stora bitar av taket runt om det hade fallit ned på golvet. Hela badrummet var täckt med damm. Flera bitar av taket hängde löst. Det ser ut som en krater med en diameter på cirka 35 cm.

Tog kontakt med vicevärden och de sa att detta skulle åtgärdas. Han sa att det var tur att detta hänt hos mig då jag i princip är en gnällfri och snäll bostadsrättshavare och många andra skulle agerat annorlunda.

De har spaklat igen hålet igår eftermiddag och jag har inte kunnat använda mitt badrum under dessa dagar. Jag begärde att de skulle måla om hela taket. Det kommer ju att synas var det är lagat och jag anser att jag inte är vållande till skadan utan måste kompenseras (ommålning av hela taket) för besväret med ett oanvändbart badrum.

Kan jag begära detta?

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 10:08.
Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 14:34
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Har du kollat med ditt försäkringsbolag?
Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 14:42
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Som bostadsrättsinnehavare är man mycket dåligt skyddad när det gäller sådana här saker. Mitt förslag är att du skriftligen ställer frågan till föreningens styrelse.

Frågor du kan ställa är.

Är renoveringen i grannbostaden sanktionerad av styrelsen, och vid vilket sammanträde har styrelsen behandlat frågan. Begär även att få se protokollet som styrker styrelsens medgivande till ingreppet i grannbostaden.

Begär skriftligen hur föreningen ska agera när det gäller den uppkomna skadan på din bostad. Och vilken kompensation som skall utgå för skadan.
Gammal 2010-11-11, 14:56
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Vem ska betala skada orsakad av grannen?

Ja, som Clabbe och Trötter sagt så kan det dels täckas av hemförsäkring/bostadsrättstillägg och dels bör styrelsen kunna svara dig på detta, baserat på det regelverk och den praxis som gäller i din brf.

Kan möjligen vara en för liten kostnad för att utnyttja försäkringen (med tanke på självrisken, och beroende på bostadsrättstillägget). Men om försäkringen täcker detta så ska i alla fall du inte belastas med någon kostnad för detta.

I diskussioner om skador i bostadsrätter glöms ofta bort den viktiga parametern vem (om någon) som ska hållas ansvarig för skadan, vilket då ofta avgör vem som ska betala för reparation/återställning av det som man själv (under normala omständigheter) är ansvarig för. I detta fall är det föreningen och/eller grannen ovanför dig (eller båda parter) som är ansvarig.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2010-11-12, 09:18
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Var det grannen själv som bilade, eller hade han/hon ett företag som utförde uppdraget?

Personligen tycker jag att det är grannen som ska stå för kostnaden av reparation, eftersom grannen visat på vårdslöshet i hur man gör när man bilar golv.

Om det är ett företag som utfört detta ska Företaget genom sin ansvarsförsäkring ta kostnaden för åtgärdandet.
Givetvis ska grannen, om han/hon gjort detta själv, kontakta sitt försäkringsbolag som "hjälper" till med kostnaden för reparationen.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 10:11.
Svara med citat
Gammal 2010-11-12, 10:02
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Trötter Visa inlägg
Är renoveringen i grannbostaden sanktionerad av styrelsen, och vid vilket sammanträde har styrelsen behandlat frågan. Begär även att få se protokollet som styrker styrelsens medgivande till ingreppet i grannbostaden.
Begär skriftligen hur föreningen ska agera när det gäller den uppkomna skadan på din bostad. Och vilken kompensation som skall utgå för skadan.
Om nu styrelsen varit inblandad ö h t. Se BrL 7 kap 7§
Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

Om inte badrumsombyggnaden innebär något av ovanstående behöver styrelsens tillstånd inte inhämtas.

Jag säger inte att styrelsen inte ska tillfrågas men bli inte förvånad om detta bara blir en sak mellan dig och grannen.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 10:13.
Svara med citat
Gammal 2010-11-12, 10:14
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Fast tvåan, "2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller" ger väl vid handen att styrelsen måste givit sitt tillstånd.
Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 11:07
Grannes avatar
Granne Granne är inte inloggad
Peta-medlem

Standard

Ett seriöst företag skulle stämpa upp taket i badrummet under för att säkerställa att ingen kan skadas vid golvbrunnsreparation.
Vill minnas att det finns någon lag som säger att man har skyldighet att iakttaga säkerhetsåtgärder för att förhindra personskador.

Hur som helst så är jag ganska säker på att företaget som utför reparationen, blir skyldig att återställa ditt badrum.
Har för mig att man faktiskt kan bli skadeståndsskyldig. Jag har varit med om en liknande situation i ett saneringföretag som jag jobbade för tidigare. Det företaget blev dömt i tingsrätt att ersätta reparationskostnad + skadestånd.
I det fallet bilades en golvbrunn och lägenheten under drabbades av ett förstört badrumstak, och nedfallande bitar.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 10:16.
Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 12:01
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Har ingen aning om hur detta specifika golv ser ut men vet en del om hur badrumsgolv brukar vara uppbyggda. Uppifrån och ner brukar det vara flytspackel, betong (alt. lättbetong), fyllning som avloppsrören ligger i samt under detta återigen betong (vilket också är taket i lgh under). Att ofrivilligt bila igenom underliggande tak framstår som svårt för en som vet hur golvet är uppbyggt. Så det lär vara den som utför bilningsjobbet som är ansvarig.
Är det en seriös firma, vilket det inte framstår som, har de försäkringar som svarar för detta. Är det BRH är det inget problem, då får denne svara för det. Kvarstår problemet med oseriösa som lyckas dra sig ur ändå....på något vis.
Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 12:16
Grannes avatar
Granne Granne är inte inloggad
Peta-medlem

Standard

Troligtvis är "grodan" bottengjuten, dvs när man gjöt golv/tak så la man groda, rör, påstick, mm i botten på formen, och la armering runt om.
Sedan gjuter man betong, lägger flytspackel, och ovanpå det ett ytskikt.
Så risken för ett HÅL i grannens tak är 95%. Detta vet alla som sysslar med detta som profession.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 10:18.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:52.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare