Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-06, 14:21
hubbabubba hubbabubba är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Fråga Icke-medlem i valberedningen för bostadsrättsförening?

I en av lägenheterna i vår förening bor det ett par där bara han står som ägare på lägenheten (och är väl därmed även medlem i Brf föreningen?). Men det är alltid hon som går på årsstämman och säger att hon ska lämna in en fullmakt från sin man i efterhand (vilket jag aldrig tror hon har gjort). Jag tycker det är jättebra att hon engagerar sig när han nu inte verkar så intresserad, men min fråga är om hon har rätt att tex. rösta vid beslut mm? Hon ingår även nu i valberedningen för nästa år, kan hon vara det som "icke-medlem"? Eller skulle hon i så fall behöva ha en fullmakt från sin man?
Vill bara kolla med er här på forum så att vi gör rätt från början.
Tack på förhand.
Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 14:33
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

För att få delta på stämma som ombud ska det finnas en dag tecknad fullmakt om inte detta finns vid stämma tillfället har ombudet ingen rätt att delta vid stämma. Som ledamot i valberedningen har vederbörande rätt att delta om hon är inröstad vid stämma. För att engagera sig i styrelse eller valberedning är inte ett fullmakts förfarande nödvändigt.
Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 15:08
Medlem

Standard

OK. Så "felet" som begåtts är då egentligen att hon inte skulle ha varit med på stämman från första början eftersom hon inte hade någon fullmakt med sig?
Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 15:11
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Tror inte det är en tvingande regel att fullmakter ska vara skriftliga. En muntlig fullmakt är också giltig. Det är väl mest bevisfrågan. Er förening borde ha en tydlig skriftlig rutin på vad ni har för krav på fullmakt.
Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 15:20
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Tror inte det är en tvingande regel att fullmakter ska vara skriftliga. En muntlig fullmakt är också giltig. Det är väl mest bevisfrågan. Er förening borde ha en tydlig skriftlig rutin på vad ni har för krav på fullmakt.
Enligt föreningslagen så krävs det en skriftlig dagtecknad fullmakt.

7 kap. Föreningsstämman

2 § En medlems rätt vid föreningsstämman utövas av medlemmen personligen eller den som är medlemmens ställföreträdare enligt lag eller genom ombud med skriftlig, dagtecknad fullmakt.
Endast medlemmens make eller sambo eller annan medlem får vara ombud, om inte annat anges i stadgarna. Är medlemmen en juridisk person får denne företrädas av ombud som inte är medlem, om inte annat anges i stadgarna. Ingen får som ombud företräda mer än en medlem, om inte annat anges i stadgarna. Fullmakten gäller högst ett år från utfärdandet.
En medlem kan vid föreningsstämman medföra högst ett biträde. Endast medlemmens make eller sambo eller annan medlem får vara biträde, om inte annat anges i stadgarna.
Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 15:24
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Vi har också sådana fall i föreningen, men vi (jag sitetr i styrelsen) bryr oss inte om detta. Vi vet att dessa människor bor i föreningen, och att de äger 100%, 50%, 1% eller 0% av bostadsrätten känns inte viktigt. Vi vet i alal fall att de bor där. Vi kanske gör ett formellt fel, men detta handlar om ett inbördes förhållande mellan 2 makar/sambo, och det känns inte viktigt att vi styrelsen ska blanda oss i detta.
Vi kanske gör ett formellt fel, men ingen drabbas och ingen klagar..
Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 15:30
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Attans. Tack Trötter, nu vet jag vad som gäller utan att gissa.
Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 16:14
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Francois Visa inlägg
Vi har också sådana fall i föreningen, men vi (jag sitetr i styrelsen) bryr oss inte om detta. Vi vet att dessa människor bor i föreningen, och att de äger 100%, 50%, 1% eller 0% av bostadsrätten känns inte viktigt. Vi vet i alal fall att de bor där. Vi kanske gör ett formellt fel, men detta handlar om ett inbördes förhållande mellan 2 makar/sambo, och det känns inte viktigt att vi styrelsen ska blanda oss i detta.
Vi kanske gör ett formellt fel, men ingen drabbas och ingen klagar..
Jag håller helt med dej. Vi är en liten förening och vi vet att hon bor där lika mycket osv. Och som jag sa så tycker jag bara det är bra att folk vill engagera sig. Ville bara kolla så att vi inte hamnar i något dilemma vid nästa årsstämma så det borde vara lugnt.

Tack för alla bra svar!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur fungerar likabehandlingsprincipen i icke-ekonomiska frågor i brf? Lännqvist Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 15 2011-03-28 14:10
Bostadsrättsförening får rätt mot tidigare medlem - Dagens Juridik Admin Senaste Nytt 0 2010-11-22 10:11
Bostadsrättsförening ger 1,3 miljoner till tidigare medlem (Dagens Juridik) Admin Senaste Nytt 0 2010-09-10 11:44
Motion av icke medlem! tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 17 2010-04-12 08:32
Icke rättskapabla medlemmars rösträtt - ombud till stämma i brf Investigator Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2009-05-09 17:14

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:50.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare