Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-13, 21:40
jonasgreen jonasgreen är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2019
Meddelande Är uteplatser upplåtna med bostadsrätterna?

Hej,

Jag sitter i styrelsen för en liten förening med 10 lägenheter som bildades 2015. Vi har två hus, ett tidigare hyreshus från 1993 och ett nybyggt hus från 2015. Det är två lägenheter per plan, alltså fyra markplanslägenheter. Markplanslägenheterna i det äldre huset har altan samt en del gräsmatta inramad med staket och marklägenheterna i det nya huset har altan omgiven av ca 2m gräs innan tomtgräns men saknar inramning med staket.

Det råder just nu oenighet om uteplatserna är upplåtna med bostadsrätterna och då följdfrågan vem som ska stå för ev. underhåll och tillbyggnader av altaner som t.ex. plank för insynsskydd.

Det som finns dokumenterat är följande:
  • I vår ekonomiska plan står följande: "Då den till lägenheten tillhörande uteplats upplåtes med bostadsrätt, ansvarar bostadsrättsinnehavaren för denna och bekostar skötseln."
  • Det jag hittar i våra stadgar om uteplats är följande: "Om lägenheten är utrustad med balkong, altan eller uteplats svarar bostadsrättshavaren endast för renhållning och snöskottning."
  • I upplåtelseavtalen för lägenheterna i det nya huset finns ingen skrivelse om att uteplats är upplåten.
  • I upplåtelseavtalen för lägenheterna i det äldre huset står följande text i en paragraf som heter "Bilagor": "Tomtkarta som visar del av tomt tillhörande lägenheten". Och det finns då en bilaga med en karta över föreningens hela tomt där den del som är inramad med staket är markerad.

Mina frågor är således:
  1. Är uteplatserna till lägenheterna i huset från 2015 upplåtna enligt skrivelsen i vår ekonomiska plan även om det inte är inskrivet i upplåtelseavtalet? Har helt enkelt den ekonomiska planen någon juridisk effekt på upplåtelseavtalen?
  2. Är skrivelsen om bilagan i upplåtelseavtalen för lägenheterna i det äldre huset en korrekt skrivelse för att de tillhörande trädgårdarna ska vara upplåtna med bostadsrätt juridiskt?

Tack på förhand för ev. hjälp med detta ärende!
Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 15:20
merbzt merbzt är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Vanligtvis ingår inte uteplatser(även balkonger) i bostadsrätten utan är upplåtna med nyttjanderätt. Detta innebär att det som uteplatsen ursprungligen var försedd med underhålls av föreningen. Till/om-byggnationer kan ju beviljas av föreningen men kostnaden för detta bör hamna på bostadsrättsinnehavaren. (Ombyggnationer som utökar underhållskostnaden bör beviljas med att bostadsrättsinnehavaren i framtiden får står för underhållet av den delen).

Men om uteplatserna är upplåtna med bostadsrätt så skall de hållas i gott skick samt det faller på innehavaren att underhålla.

I erat fall så verkar det ha blivit ej enhetligt gällande det nya huset. Detta är typiskt obra. Iaf det som står i upplåtelseavtalet är det som gäller. Men om man tolkar själva andemeningen från den ekonomiska planen så var tanken att uteplatserna vid det nya huset skall höra till respektive uteplats på bottenvåning.

Så ta upp det i föreningsstämman och försök att få igenom att föreningen kan upplåta denna yta med bostadsrätt och sedan får man försöka ta det med de boende att gå med på att de utökar sin bostadsrätt. Men tills dess så är min tolkning att föreningen ansvarar för underhåll samt även måste tillfrågas vid ombyggnation.

Möjligheten finns ju även att man drar en rövare och "beslutar" och agerar som att uteplatsen är upplåten med bostadsrätt även fast det saknas papper på det. Är alla vettiga personer så fungerar ju det också. Men eftersom du postar här brukar det ju vara något som hänt som föranleder frågan.
Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 17:55
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg
Vanligtvis ingår inte uteplatser(även balkonger) i bostadsrätten utan är upplåtna med nyttjanderätt. Detta innebär att det som uteplatsen ursprungligen var försedd med underhålls av föreningen. Till/om-byggnationer kan ju beviljas av föreningen men kostnaden för detta bör hamna på bostadsrättsinnehavaren. (Ombyggnationer som utökar underhållskostnaden bör beviljas med att bostadsrättsinnehavaren i framtiden får står för underhållet av den delen).
Är upplåtelsen med nyttjanderätt av uteplatsen en helt separat upplåtelse?
Vad händer om bostadsrätten överlåts, följer den upplåtelsen med på köpet eller hur hanteras den?
Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 21:22
Giga-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Är upplåtelsen med nyttjanderätt av uteplatsen en helt separat upplåtelse?
Vad händer om bostadsrätten överlåts, följer den upplåtelsen med på köpet eller hur hanteras den?
Vissa föreningar använder separata avtal. Andra inte (min). Saken är att det inte är något problem om folk sköter sig. Såsom jag förstått det hela så är det det ursprungliga upplåtelseavtalet till den första bostadsrättshavaren som styr bostadsrätten. Detta avtal brukar försvinna efter ett tag, efter ett par överlåtelser så hittar mäklare och säljare på vad som ingår i bostadsrätten. En uteplats blir större, ett förråd lånas ut till grannen, en lokal omvandlas till bostad. Till slut så är det svårt att säga vad ursprungstanken var och hur det faktiskt borde vara. I fallet med omvandlade hyresrätter så kan det vara riktigt vildavästern om man inte varit enormt tydlig i avtalen.

Men återigen det är först när man får in en rättshaverist i föreningen som det är viktigt att ha alla papper i ordning. Men i detta fallet torde det vara enkelt att motivera en ändring. Likabehandlingsprincipen plus den ekonomiska planen borde ju kunna övertala föreningsstämman.
Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 22:10
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Uteplatser blev möjliga att upplåta med bostadsrätt genom en lagändring som jag tror kom någon
gång i början av 90-talet. Det ska i så fall framgå av upplåtelseavtalet. Det blir alltså då mera likt
den situation som gäller för balkonger som ju även de är en del av bostadsrätten.
Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 22:39
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Vissa föreningar använder separata avtal. Andra inte (min). Saken är att det inte är något problem om folk sköter sig. Såsom jag förstått det hela så är det det ursprungliga upplåtelseavtalet till den första bostadsrättshavaren som styr bostadsrätten. Detta avtal brukar försvinna efter ett tag, efter ett par överlåtelser så hittar mäklare och säljare på vad som ingår i bostadsrätten. En uteplats blir större, ett förråd lånas ut till grannen, en lokal omvandlas till bostad. Till slut så är det svårt att säga vad ursprungstanken var och hur det faktiskt borde vara. I fallet med omvandlade hyresrätter så kan det vara riktigt vildavästern om man inte varit enormt tydlig i avtalen.

Men återigen det är först när man får in en rättshaverist i föreningen som det är viktigt att ha alla papper i ordning. Men i detta fallet torde det vara enkelt att motivera en ändring. Likabehandlingsprincipen plus den ekonomiska planen borde ju kunna övertala föreningsstämman.
Föreningen borde ju iallafall ha kvar upplåtelseavtalen.
Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 11:56
Giga-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Föreningen borde ju iallafall ha kvar upplåtelseavtalen.
Man kan ju tycka det. Jag hittade inget av min förenings orginalupplåtelser. Kan vara så att de finns i ett arkiv någonstanns. Jag bad den ekonomiska förvaltningen att få ta del av dessa men jag fick inga så som det är nu så vet vi inte riktigt om dessa finns. Nu kan vi bara anta saker och agera baserat på det.
Svara med citat
Gammal igår, 17:39
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
Man kan ju tycka det. Jag hittade inget av min förenings orginalupplåtelser. Kan vara så att de finns i ett arkiv någonstanns. Jag bad den ekonomiska förvaltningen att få ta del av dessa men jag fick inga så som det är nu så vet vi inte riktigt om dessa finns. Nu kan vi bara anta saker och agera baserat på det.
Någon som har en idé hur man gör ifall de är borta?
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Små uteplatser BettyBoop Bostadsrättsforum 1 2018-04-21 10:01
Underhåll av terrasser och uteplatser M72 Bostadsrättsforum 0 2016-06-01 23:56
Bostadsrätterna som du bör se upp med Admin Senaste Nytt 0 2014-05-27 11:10

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:22.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare