Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! RSS-feed för detta forum om HSB, Riksbyggen, Bostadsrätterna, etc, som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-03, 18:52
Fredde Fredde är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Stipendier till bostadsrättsföreningar

Bland de föreningar som fick stipendier 2011 var:

HSB brf Henriksdal, 3 000 kronor För att kunna engagera medlemmar i arbetet med konstnärlig utsmyckning av stängda sopnedkastluckor.
I denna förening finns ju som bekant Lars Inge Lundberg och RonnyPetersson. Dessa båda herrar som utmärkte sig på årsstämman med sina odemokratiska uttalanden.
De båda tillhör ju uppenbart Claes Carolis fanclub.

HSB brf Granen, 3 000 kronor Granen har en ung styrelse och erhåller stipendium för att utveckla kooperationen i bostadsrättsföreningen och få med övriga medlemmar.
I denna förening är Ingela Persson HSB ledamot. Hon var tidigare under många år sammankallande i valberedningen

HSB brf Tapperheten 4, 4 000 kronor För att engagera flera bostadsrättsföreningar i att delta i och utveckla Tappra nätverket.
I denna förening bor Ingela Persson. Hon hade under en tid VD Michael Carlsson som ledamot i sin egen förening.

Detta innebär alltså att 50 % av de utdelade stipendierna gick till föreningar som i samtliga fall har representanter som kan räknas till den inre kretsen i HSB Malmö.
Kan undra om detta var tanken när denna stiftelse en gång bildades?
Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 23:08
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard hsb familjen

Rolf Brandt styrelseledamot i Arne Axrup Stipendiefond.
Samtidigt är han ordförande för brf Roxen som är medlem i Arne Axrup Stipendiefond och kan vinna fina priser för sina kooperativa ideer?

Brf Roxens skriver i sin årsredovisning;
"Rolf Brandt har också varit representant i Arne Axrup Stipendiefond, klimatgruppen och valberedningen i HSB Malmö."

Skapligt arvode har denna förening på 171 lägenheter.

Sen får man förhoppningsvis tro att det är ett sammanträffande att vice värden heter Brandt och att fastighetsskötaren är hans namne. Men det är väl sånt som HSB Revision kollar?

Brf Roxens styrelse lägger också förslag om hur valberedningen skall arbeta. Det kommer just det år då någon medlem tycker att man inte bör sitta för länge på stolen (stolarna).

Styrt från ax till limpa, det är riktiga HSB-härskartakter det.

Upptagna personer i styrelsen
HSB informerar;
"Vid styrelsemötet den 15 juni berördes refinansieringen av HSB Malmös kreditfaciliteter."

Undrar om de lever som de lär och samåker till de gemensamma mötena som HSB topparna åker på?

Synd att man inte för information som denna istället redovisar stämmoprotokollet från Arne Axruds minnesfond.

Fond vs certifiering
Certifierad förening i HSB är nog en kraftig merit för att bli tilldelad pris ur fonden.

Senast redigerad av Admin: 2012-06-08 klockan 19:11. Anledning: Slagit ihop tre inlägg och rättat upp länkar
Svara med citat
Gammal 2012-02-04, 08:08
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Granskning Nepotism i Brf Roxen?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Fredde Visa inlägg
Detta innebär alltså att 50 % av de utdelade stipendierna gick till föreningar som i samtliga fall har representanter som kan räknas till den inre kretsen i HSB Malmö.
Det är tyvärr fler än 50% av pristagarna som på olika sätt har starka kopplingar till dem som tilldelade dem priserna (främst HSB Brf Erikslust, enligt nedan). Det kan t o m vara så illa som att 100% av dem som mottog pris för kooperativt arbete är "samarbetspartners" till ledamöterna i Arne Axrups stipendiefond och HSB Malmös styrelse/Claes Caroli samt HSB Malmös valberedning/Rolf Brandt.

Viktigt i sammanhanget är att framförallt Brf Roxen med Rolf Brandt har starka kopplingar till HSB Malmös styrelse och Claes Caroli. Brf Roxen erhöll förvisso inget pris denna gång, men det kommer säkert.

Det är i och för sig glädjande att styrelsen för Brf Roxen med HSB Malmös valberedare Rolf Brandt lärt sig av mig och kopierat delar av min valberedningsinstruktion, men i övrigt ser det kanske inte riktigt bra ut i denna förening.

Man får som sagt hoppas att det är tillfälligheter som gör att vicevärd Mattias Brandt och vaktmästare Martin Brandt heter Brandt i efternamn, och att dessa personer i Brf Roxen (med 171 lägenheter) inte är släkt med/barn till Rolf Brandt.

Rolf Brandt och styrelsen i Brf Roxen är däremot tydliga motståndare till en begränsning på 6 år i sträck som styrelseledamot, vilket man kan utläsa från styrelsens svar på motionen om detta. Man kan ana att Rolf Brandt (med råge?) passerat denna tid i styrelsen.

Se även bl.a.;
HSB brf Roxen Rolf Brandt snedvridna demokratisyn

Som redan nämnts här ovan så är Ingela Persson HSB ledamot i HSB Brf Granen. Och Ingela Persson - vars egen brf (Brf Tapperheten 4) som av en tillfällighet också fick pris för kooperativt arbete -, f.d. valberedare i HSB Malmö, är Rolf Brandts (i HSB Malmös valberedning) och Preben Karlssons (i HSB Malmös valberedning) kompis.

En naturlig följdfråga blir då vilken koppling de återstående pristagarna har till HSB Malmös styrelse och Claes Caroli och/eller Rolf Brandt?;
1.
HSB Brf Erikslust - HSB ledamot i denna brf är Rolf Brandts och Ingela Perssons kompis, valberedaren Preben Karlsson.

2.
HSB Brf Järven - Här följer ett utdrag från HSB Malmö Nytt #2 2009 (med lekmannarevisor Tommy Johansson på bild uttalande sig mot demokrati);
Citat:
Motionsrätten diskuterades
Både styrelseordföranden Claes Caroli och andra stämmodeltagare tog upp problemet med att enskilda medlemmar tillåts ta orimligt stort utrymme i organisationen. Inför behandlingen av årets inkomna motioner beslutade stämman att varje motionär skulle få 15 minuters yttranderätt.
»Medlemmarnas motionsrätt är oerhört viktig, men tidsbegränsningen var nödvändig i det här fallet.«
Åsa-Lena Simonsson
Vice ordförande HSB brf Järven
Ordförande Åsa-Lena Simonsson i Brf Järven tyckte det var nödvändigt att särbehandla medlemmar så att ingen skulle få tala för sina motioner under längre tid än 15 minuter oavsett om man skulle presentera en motion eller hundra. Inom parantes kan nämnas att ingen tog upp det avsevärt större problemet med att alla fullmäktigeledamöter tillåts ta upp orimligt lite utrymme i organisationen (förutom i frågor när det gäller att minska demokratin).

3.
HSB Brf Eken - ?

För den som letar kan man säkert hitta ännu fler direkta kopplingar mellan Claes Caroli/Rolf Brandt och pristagarna i Arne Axrups stipendiefond, där de fått priser i kooperativt arbete utan att något sådant kooperativt arbete utförts överhuvudtaget i de flesta eller alla av dessa föreningar.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-02-04 klockan 11:51.
Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 10:41
Mia Mia är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Vad är kooperativt arbete enligt HSB Malmö?

Som nämnts innan i denna tråd så var HSB Brf Eken en av dem som erhöll pengar från Arne Axrups stipendiefond.

På föreningens hemsida står det 2011-05-11;
Citat:
I samband med HSB Malmös ordinarie föreningsstämma den 7 maj 2011 delade Arne Axrups stipendiefond ut stipendier till sex bostadsrättsföreningar som har arbetat för att främja den kooperativa idén. Stipendierna delades ut av HSB Malmös ordförande Claes Caroli och stipendiefondens Rolf Brandt.
HSB brf Eken, 5 000 kronor
För sitt engagemang att anordna träffar mellan olika åldersgrupper i bostadsrättsföreningen.
Vad föreningen förband sig att köpa enligt ansökan kommer presenteras i morgon på hemsidan
Två dagar sednare avslöjas det att HSB Brf Eken inte gjort något för att få priset för kooperativt arbete, utan HSB Brf Eken hade bara förbundit sig att köpa en spelkonsol - Xbox Kinect.

Är det så enkelt att få pris för kooperativt arbete? Är verkligen en spelkonsoll något som kan sägas ha med den kooperativa idén att göra?

De som fått stipendier från Arne Axrups stipendiefond tycks ha fått detta på märkliga grunder. Att anordna träffar i föreningen så som många föreningar gör är väl inget speciellt? Att ha en fritidsklubb i en förening, att några medlemmar utsmyckar sopnedkast, att styrelsen arbetar med säkerhetsfrågor och att några föreningar bara rent allmänt är med i ett nätverk, är detta något att få stipendier för?

Varför får inte Admin något stipendium från stipendiefonden för sitt engagemang och för detta forum? Kan något vara mer enligt kooperationens tankar än ett forum som detta? Finns det något som förenar medlemmar mer än detta forum? Finns det något som stödjer och engagerar medlemmar mer än detta forum?
Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 13:36
Yotta-medlem

Standard kooperativet

"Varför får inte Admin något stipendium från stipendiefonden för sitt engagemang och för detta forum?"
Kan du inte föreslå detta till HSB

Det du visar på finns på snart 100sidor i detta forum.
HSB kooperativ är bara en stor bluff.

Och används bara för att vi svenskar är för godtrogna.
Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 14:21
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Stipendium för kooperativt arbete från Claes Caroli/Rolf Brandt

Det skulle väl vara en fantastisk syn. Claes Caroli och Rolf Brandt, två personer som tycks hata mig över allt annat, skulle stå på HSB Malmös stämma och dela ut ett stipendium till mig för mitt kooperativa arbete med detta offentliga forum, öppet för alla (även bostadsorganisationerna, även om de inte vågar eller vill ge sina synpunkter här) och där bostadsrättshavare över hela landet samverkar i att uppnå förbättringar.

Tyvärr verkar jag inte uppfylla kriterierna som Claes Caroli/Rolf Brandt har för att erhålla stipendium.
I motsats till tidigare stipendietagare i Arne Axrups stipendiefond;
  • är jag engagerad i HSB och kooperativt arbete (dessutom långt, långt mer än alla fullmäktige tillsammans).
  • skriver jag motioner såväl i min egen brf som till HSB Malmö för att, inte minst, uppnå förbättringar i medlemskontroll, demokrati och jämlikhet.
  • påverkar jag utvecklingen i positiv riktning inom min egen brf såväl som inom HSB Malmö, men även på riksplan.
  • verkar jag för demokrati, demokratisk medlemskontroll, rättvisa och jämlikhet samt möjligheten att påverka och vara delaktig i föreningens beslut.
  • är jag med på alla utbildningar kopplade till bostadsrätter som det är möjligt. Detta för att ständigt vidareutveckla mig och hjälpa andra inom de s k kooperativa bostadsrätterna.
  • påverkar jag HSB Malmös utbildningar så att de vidareutvecklas och tillför mer för övriga medlemmar.
  • har jag med teknikens hjälp och egna förvärvade kunskaper gett föreningarna en möjlighet att samverka med varandra. Dessutom på ett sätt som aldrig tidigare förekommit i bostadsrättens historia.
  • är jag inte styrelseledamot (vilka är de enda HSB tar någon notis om).
  • är jag inte förtroendevald i HSB Malmö (som enligt HSBs oskrivna regelverk och den konstant reaktionära valberedningen endast kan utses från brf-styrelserna, inte bland övriga medlemmar).
  • tillhör jag inte den innersta kretsen i HSB.
  • smörar jag inte för HSB Malmös styrelse.
  • är jag inte kompis med ledamöterna i HSB Malmös valberedning.
  • har jag åsikter.
  • har jag inte köpt någon Xbox spelkonsol.
  • etc, etc.
Därför är sannolikheten att jag skulle erhålla något stipendium lika med noll, och detta oavsett vad jag gör eller har gjort i kooperationens anda.

Vad HSB Malmös och ledamöterna i Arne Axrups tolkning av kooperation är vet ingen, för det har aldrig framgått, men så här skriver HSB Riksförbund om sin tolkning av vad kooperation innebär;
Citat:
Kooperation betyder samarbete och är ett sätt för människor att samverka och driva företag tillsammans.
Följt av;

Citat:
De kooperativa principerna
HSB liksom alla kooperativa företag bygger på värderingarna självhjälp, personligt ansvar, demokrati, jämlikhet, rättvisa och solidaritet. Medlemmar i kooperativa föreningar tror på etiska värden som hederlighet, öppenhet, solidaritet, socialt ansvar och omsorg om andra.
De kooperativa principerna är riktlinjer för hur kooperativa företag ska omsätta sina värderingar i handling. Internationella Kooperativa Alliansens (IKA) förklaring av den kooperativa identiteten är följande

1:a principen
Frivilligt och öppet medlemskap
Kooperativa föreningar är frivilliga organisationer öppna för alla som kan använda deras tjänster och ta på sig medlemskapets ansvar – utan diskriminering avseende kön, social ställning, ras, politisk eller religiös övertygelse.

2:a principen
Demokratisk medlemskontroll
Kooperativa föreningar är demokratiska organisationer som styrs av medlemmarna, vilka aktivt deltar i fastställande av mål och riktlinjer och i beslutsfattande. Förtroendevalda män och kvinnor är ansvariga inför medlemmarna. Medlemmarna i primärkooperativ har lika rösträtt (en medlem, en röst). Kooperativa föreningar på andra nivåer organiseras också på ett demokratiskt sätt.

3:e principen
Medlemmarnas ekonomiska deltagande
Medlemmarna bidrar på ett rättvist sätt till den kooperativa föreningens kapital och utövar kontroll över det i demokratisk ordning. Åtminstone en del av detta kapital är vanligtvis den kooperativa föreningens gemensamma egendom. Räntan på det insatskapital som utgör villkor för medlemskapet är begränsad, om ränta över huvud taget utgår.

4:e principen
Självständighet och oberoende
Kooperativa föreningar är fristående organisationer för självhjälp som styrs av medlemmarna. Om de ingår avtal med andra organisationer, inklusive regeringar, eller skaffar externt kapital sker detta på villkor som säkerställer demokratisk medlemskontroll och som vidmakthåller den kooperativa självständigheten.

5:e principen
Utbildning, praktik och information
Kooperativa föreningar erbjuder utbildning och praktik till sina medlemmar, förtroendevalda, chefer och anställda så att de effektivt kan bidra till utvecklingen av sina kooperativa föreningar. De informerar allmänheten – särskilt unga opinionsbildare – om den kooperativa föreningens särart och fördelar.

6:e principen
Samarbete mellan kooperativa föreningar
Kooperativa föreningar tjänar sina medlemmar mest effektivt och stärker den kooperativa rörelsen genom att samarbeta på lokal, nationell samt regional och internationell nivå.

7:e principen
Samhällshänsyn
Kooperativa föreningar arbetar för en hållbar utveckling av sina lokalsamhällen enligt riktlinjer som godtagits av medlemmarna.
HSB Malmö (som tyvärr själv inte på något plan arbetar enligt de kooperativa principerna) har gjort det enkelt för sig och bara kopierat vad HSB Riksförbund skrivit i sin årsredovisning 2009 om de kooperativa principerna;
Citat:
HSB liksom alla kooperativa företag bygger på värderingarna
självhjälp, personligt ansvar, demokrati, jämlikhet, rättvisa och solidaritet.
Medlemmar i kooperativa föreningar tror på etiska värden som
hederlighet, öppenhet, solidaritet, socialt ansvar och omsorg om andra.
De kooperativa principerna är riktlinjer för hur kooperativa företag ska omsätta sina värderingar i handling:
1. Frivilligt och öppet medlemskap
2. demokratisk medlemskontroll
3. Medlemmarnas ekonomiska deltagande
4. Självständighet och oberoende
5. Utbildning, praktik och information
6. Samarbete mellan kooperativa föreningar
7. Samhällshänsyn
Se även;
Motion om Kurs i kooperationens grundtankar - År 2008 OBS! Styrelse och stämma avslog motionen (i vanlig ordning)
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-02-10 klockan 12:38.
Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 09:28
Mia Mia är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Vem tilldelas stipendier i Axrups stipendiefond?

Det är en sak jag inte förstår. Är det föreningen som får stipendier av Arne Axrups stipendiefond eller är det enskilda styrelseledamöter/styrelsen som får stipendier, eller är det blandat? Vad säger stipendiefonden om detta i sina stadgar? Finns där några riktlinjer för detta?
Svara med citat
Gammal 2012-02-07, 12:36
Admins avatar
Systemadministratör

Granskning Vem kan erhålla stipendium från Arne Axrups stipendiefond?

Ja, jag vet lika lite som alla andra utanför stipendiefonden vad som gäller. Med Claes Caroli som ordförande (dessutom i praktiken självutnämnd sådan) i stipendiefonden så blir denna stipendiefond extremt insynsskyddad per automatik.

Men med ledning av vad förutsättningarna uppges vara för att erhålla stipendium kan man avgöra att stipendierna inte riktar sig till föreningar i stort eller ens till styrelser;
Citat:
Krav eller önskemål för stipendium kan vara:
studier av vikt för bostadsrättsföreningen, dess medlemmar eller fastigheten
förmåga att tillämpa kunskaperna
förmåga att förmedla kunskaperna till styrelsekollegor och eller andra medlemmar
kontinuitet i studierna
intresse för utveckling
engagemang i HSB Malmös utbildningsaktiviteter
engagemang eller bedömt framtida engagemang inom HSB-rörelsen
utveckling av bildande information
utveckling av ”utbildningsteknik”, dokumentation eller redovisning
HSB Malmös styrelse uppger utöver ovanstående även följande möjligheter för att erhålla stipendier (enligt citat från vad stipendiefonden skrev första gången stipendier delades ut, år 2000, utan referens till regelverk/stadgar);
Citat:
Föredömliga insatser för miljö, fritid, information och kooperativt arbete premierades.
Stipendierna är således enligt gällande regelverk primärt - eller enbart - riktade till enskilda medlemmar (gissningsvis enbart för medlemmar i HSB Malmös brf:ar, men om det är så framgår inte av något som HSB Malmös styrelse vill avslöja).

Sedan är det en annan sak att HSB Malmös styrelse/stipendiefonden på eget bevåg enbart delar ut stipendier till styrelseledamöter och att vissa till styrelsen närstående återkommande erhåller stipendier (av oredovisade skäl).

Vad gäller stadgar och stämmoprotokoll så är dessa inget som HSB Malmö/stipendiefonden vill ska komma varken medlemmar i fonden eller andra till del. Jag har efterfrågat detta av Claes Caroli.

Senast redigerad av Admin: 2012-02-07 klockan 12:48.
Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 20:35
Admins avatar
Systemadministratör

Granskning Sanningen om Arne Axrups stipendiefond

HSB Malmö vill inte lägga ut stämmoprotokoll tidigare än de jag har. Jag får pallra mig till HSB och läsa stämmoprotokollen, men jag får inga kopior - ens om jag betalar för detta (har inte provat under bordet) - av stämmoprotokollen och jag får inte ens själv kopiera (fotografera av) stämmoprotokollen. Jag tror dock jag möjligen får skriva av stämmoprotokollen... men då endast för att det är väldigt svårt att hindra någon från detta.

Jag har gjort en snabb sammanställning av vad som hänt inom stipendiefonden (med allt som finns dokumenterat och på något sätt tillgängligt för dem utanför den allra innersta HSB-kretsen);
Sanningen om Arne Axrups stipendiefond

Där ser man att det t o m är värre än vad jag trodde. Det är inte bara Claes Caroli som i praktiken valt in sig själv i Arne Axrups stipendiefond, utan den socialdemokratiska politikern Birgitta Nilsson gjorde detta år 2009, året innan Claes Caroli gjorde samma sak, enligt HSB Malmö.

Birgitta Nilsson påstods av HSB Malmö ersätta Arne Axrup (alltså inte genom val, utan bara genom att hon - utan stämma - hoppade in som styrelseledamot i fonden), men då ska man veta att Arne Axrup själv inte ens var ledamot i fonden (också enligt HSB Malmö). HSB Malmös styrelseledamot Birgitta Nillson ersatte alltså på eget bevåg en fejkad ledamot i stipendiefonden. Svårt att veta vad som gäller när HSB Malmös styrelse och Claes Caroli bara duckar för varje fråga om fonden.

Senast redigerad av Admin: 2012-02-09 klockan 21:23.
Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 21:00
Yotta-medlem

Standard stipendiefondsmygel

Tack för informationen om axrups stipendiefond
Några frågor kvarstår?
Arvodena som dessa självutnämnda stipendiefondsledamöter har brukar intressera media, vilket man kan hoppas blir resultatet av framställningen av fonden som admin gjort.
Revisorerna tycker man bör dra öronen åt sig? Kanske inte finns några som kontrollerar stipendiefonden?

Sist men störst spark i häcken ska alla HSB fullmäktigeledamöter ha. Speciellt de som sitter i någon av de 157 som enligt HSB beslutat och sponsrat denna fond.

10 kr medlem alla Malmös medlemmar?

Höll på att glömma.... HSB RIksförbund, också bov i detta drama?

Synd att vi inte kunde sponsra admin att lägga en peng så han kunde prova och få ut handlingarna.

HSB säljer ju allt om de får in lite i kassan?

Fakta Axrups fond
Arne Axrups revisor i HSB:s Riksförbund, sid 49
HSB Riksförbund, årsredovisning 2009

HSB-hemliga klubben
Förr i tiden, innan Carolis styrning av HSB Malmö, valde fullmäktige ledamöter till Arne Axrups stipendiefond, som sig bör?
Denna klandrade stämma var sista gången?
Numera redovisar man endast att några väl utvalda föreningar erhåller några konstiga spel som pris i Arnes fond.
Fullmäktigeledamöter som representerar medlemmarna är väl mest glada för att det är en § mindre på "hemliga klubbens" årsstämma?

Fullmäktigeledamöterna
Och "fågelholkarna" fullmäktigeledamöterna som representerar 43 000 medlemmar tycker?
Att styrelsens svar är uttömmande och glasklart?
Man får verkligen hoppas att hemligaklubbenhantering av motioner blir kolossens fall, eller i alla fall lite uppvaknande ur HSB-slummern för några framöver.

Senast redigerad av Admin: 2012-06-08 klockan 19:29. Anledning: Slagit ihop fyra inlägg och rättat upp länkar
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Lögner av Claes Caroli, styrelseordförande HSB Malmö Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 16 2012-06-23 13:08
Valberedningen och styrelseordförande Loellan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2011-10-09 12:26
HSB Malmös stämmoprotokoll Goran Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 4 2008-06-15 17:57
HSB Malmö - Ny styrelseordförande! Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-03-27 00:25

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:57.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare