Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-23, 16:22
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard bostadsrättspriser mars 2011

Startar ett nytt ämne avseende priserna på bostadsrätter.

Jag tycker mig se att det u har "vänt".
Negativt eller positivt, ja det får man bedöma själv, men jag tror att som i så mycket annat är de flesta förlorare.

Jag är rädd att det kommer visa sig att en del blir riktigt stora förlorare.
"makterna" har styrt oss in i en lånekarusell ochhopp om framtid som jag inte tror är sanningen.

Fram till nu har man veckovis i något program redovisat att 62% tror på ökade bostadsrättspriser.
Förra veckan bröts den positiva rapporten 51% tror på fallande priser. Denna rapport läggs nog ner nu?

http://www.e24.se/pengar24/bostad/la...al_2687955.e24

Istället kommer liknande inlägg nu att göras under en tid för att "lugna branschen"?

Jag har bara idag läst olika utredningar om vad som kommer att hända i brf branschen, det som slår mig är att det är fastighetsmäklarbranschen som informerar.

Men de är väl sponsrade av banker och andra intressenter att lågan hålls brinnande.

Tyvärr är jag rädd för att den nu snart 100åriga branschen bostadsrätt börjar darra i fogarna.

Om 100 år kanske statistiken att vi flyttar 13 gånger under en livstid inte stämmer?
Svara med citat
Gammal 2011-04-05, 22:33
Yotta-medlem

Standard ny skatt

http://www.e24.se/pengar24/bostad/ri...an_2724907.e24

vad händer?
Största möjliga tystnad?
Svara med citat
Gammal 2011-04-05, 23:04
writer writer är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard

Omöjligt att veta, men den finansiella oron borde i alla fall ge stabil prisbild på bostadsrätter i t ex Stockholm.
Svara med citat
Gammal 2011-04-28, 21:14
Yotta-medlem

Standard kraven stiger

http://www.e24.se/pengar24/bostad/bo...ta_2776509.e24

Är det så att bankerna först kan låna ut hur som haver och med lockelse att man inte skall amortera för att nu börjar inse att detta inte fungerar?

Vad skall hända alla lyxföreningar framöver?
Havs eller sjöutsikt har ju nästan varit krav i de föreningar hsb och riksbyggen byggt under de senaste åren.
Svara med citat
Gammal 2011-04-28, 21:42
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Att det blir dyrare för de med höga lån råder ingen tvekan om, gäller både bostadsrättsägare och föreningar.

Smarta föreningar/ägare amorterar hårt när räntan är låg.

De föreningar som sänkt sina avgifter under lågränteperioden är förlorare.

För de med höga lån står hoppet till hög inflation = större löneökningar.

Som privatperson har man rätt att göra som man vill, som förening bör man kunna ställa högre krav.

Jag tror att skillnader i föreningars lånebild/förvaltningsstrategi kommer att påverka priset på lägenheterna i betydligt större grad om ett par år än det gör idag. Blir det så, är våra medlemmar vinnare.
Svara med citat
Gammal 2011-04-30, 13:24
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Vad det gäller villor har jag precis i dagarna fått uppgift om priserna i Bromma, förstahandsbesked. Att man drar tillbaka försäljningen i april för att priserna är nere i nivå med hur de var för 4 år sedan. Det innebär att dessa objekt går ut i maj istället, då förutsättningarna för hur exempelvis trädgårdarna ser ut i full blom är bättre.
Detta innebär att det blir fler objekt ute till försäljning i maj. Något som allmänt ses som en anledning till prissänkning.

Kanhända är det endast tillfälligt. Kanhända påverkar detta inte BRF priserna.

Ja, det är mycket som "kan hända"? Men de finns nog de som anser att det börjat "darra" lite på bostadsmarknaden.
Svara med citat
Gammal 2011-04-30, 22:54
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Hej!

Följande inlägg la jag idag i ett annat forum som handlar om ekonomi.

"Jag satt min BR till försäljning veckan innan sportlovet i februari. Jag sålde den precis innan min semester 10/3. Nästa en månad senare. ca 25 personer kom på mina 3 visningar. 2 bara la bud. Ett under utgångspriset och en 5000kr över. Jag sålde den direkt eftersom märkte att folk är mycket försiktigare än vad de var typ i november. Även mäklaren trodde att jag skulle få 100-200tkr mer.
Jag satt på styrelsen i denna brf och sålde uppsagda HR på en vecka runt november. Budgivning med mellan 3 och 7 spekulanter! Marknaden har vänt totalt efter årskiftet!

Vi la ett bud på en BR i Hbg idag. BR har legat ute på marknaden i 100dagar och sänkt priset med ca 150tkr till 1,75Mkr. Vårt bud är 1,65Mkr. Mäklaren har inte hört av sig än men sa att säljaren inte skulle sälja alls under utgångspriset.

Säger de nej så avvaktar vi men behåller vårt bud. BR är kanon fin men samtidigt kommer nya varje vecka som inte säljs direkt. Det gör att utbudet är större och vi har många att välja mellan. Säljaren får mer konkurrens. De som sänker sina priser sticker ut i mängden och blir därmed mer attraktiva för oss.

Min uppfattning är att der finns 2 typ av säljare nu:
1. De som köpte på toppen men vägrar sänka eftersom de har 100% lån och inte vill gå med förlust dvs. betala till banken med egen fickpengar. Dessa vill inte gå ner i priset.
2. De som jämnför med vad grannen fick för ett år sedan och inte kan läsa marknande. Dessa sätter overkliga priser.

Ketchupeffekt med andra ord!"

Om man kollar på hemnets statistik så ökar antal BR i marknaden för varje vecka som går i takt med många nya som kommer ut. Detta betyder att BR inte blir sålda och är kvar i marknaden.
Svara med citat
Gammal 2011-05-01, 10:20
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Sålde min BR för ca 2-3 veckor sedan och jag vet inte om priserna sänkts.
Vårt utgångspris var i överkant jämfört vad samma storlek / format på lägenheter såldes förra året.
Budgivning och BR var såld efter 9 dgr på hemnet, 4 dgr efter första visningen.

Jag vet egentligen inte om priserna gått ner eller om köparna blivit mer 'medvetna' om vad de köper?
Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 16:58
Yotta-medlem

Standard lycka till

http://www.aftonbladet.se/bostadinre...cle12649148.ab

börja darra hsb o riksbyggen som är skulden till att brf ser ut som den gör.
Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 12:58
Yotta-medlem

Standard hur fort går det nedåt?

http://www.e24.se/pengar/bostad/sven...na_2918812.e24

härliga sveiges mediabevakning om bostadsrätter.

den heliga kon börjar sina?

och när de blir tvunget att informera om fallet på de totalt övervärderade brf:er,ja då drar man tillmed Greklandskrisen som främsta orsak.

Bästa skribenter lärde ni er inte att det är fult att ljuga....
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bostadsrättspriser upp med 12 procent Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-04-15 21:20

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:04.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare