Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-05, 12:29
Kristian Kristian är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2011
Standard Nybyggd lägenhet blev visningslägenhet i brf - utan vår vetskap

Min sambo och jag har köpt en nybyggd lägenhet dit vi snart ska flytta in i. Vi såg för någon månad sedan att mäklaren och byggherren visningstillfällen i de i princip färdiga lägenheterna för att locka flera kunder till de osålda lägenheter och det tvillinghus som blir klart ett halvår efter vårat. Vi blev naturligvis nyfikna på att se hur det såg ut inuti lägenheterna och begav oss till visningen. Vi blev mycket förvånade när vi kom in i den ordnade visningslägenheten, för detta var lägenheten vi hade köpt. Vi hade inte fått någon som helst information om att vår lägenhet helt plötsligt blivit visningslägenhet för hela projektet!?

Vi pratade med mäklaren och byggherren och uttryckte vårt missnöje över detta. Till svar fick vi att de hade rätt att göra så då detta inte var våran lägenhet än då vi inte betalt hela summan än (endast handpenning). Dessutom sa dem att lägenheten skulle nyttjas för detta ändamål vid flertalet andra tillfällen vilken den också gjorts. Jag kan förstå att man kan bli tvungen att göra en visningslägenhet för ett projekt, men nu fanns osålda lägenheter som kunde ha nyttjats för detta. Dessutom fick vi ingen information om detta och någon kompensation lär vi knappast få. Visningarna innebär ju ett slitage på vår "nya" lägenhet då folk tillåts gå in med skor osv.

Det är lite som när man köpt en fabriksny bil som man väntar på att få levererad, men under tiden får spekulanter utnyttja den som testobjekt. Vi undrar om det verkligen få gå till på det här sättet? Och brukar kunden i såna fall få en motkompensation?
Svara med citat
Gammal 2011-05-05, 14:11
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard äklare byggherre

vem förutom ni äger lägenheten? skall det bli en bostadsrättsförening?
Att mäklare tror sig äga världen är inget nytt, ett eget folk som tar sig rättigheter långt utöver deras rätt.
Du skriver byggherren? Om det nu är byggherren som står som säljare till lägenheten skall du tillskriva honom och be om skriftligt svar hur han kan tillåta att din lägenhet används som visningslägenhet.

Jag tror att det inte är tillåtet och rappakaljan om att du inte skulle ha betalt allt verkar skumt.

Jag ser det som du skall pressa dem och ha ersättning för att de använder din egendom i annat säljsyfte. Reklamplats bör betalas bra som i andraa branscher.
Svara med citat
Gammal 2011-05-05, 14:17
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Titta på vad som står skrivet i ert avtal med byggherren. Skulle inte förvåna mig om det finns en liten paragraf där ni tillåter att er nya lägenhet används som visningslägenhet.
Svara med citat
Gammal 2011-05-05, 19:48
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av tette Visa inlägg
vem förutom ni äger lägenheten? skall det bli en bostadsrättsförening?
Att mäklare tror sig äga världen är inget nytt, ett eget folk som tar sig rättigheter långt utöver deras rätt.
Du skriver byggherren? Om det nu är byggherren som står som säljare till lägenheten skall du tillskriva honom och be om skriftligt svar hur han kan tillåta att din lägenhet används som visningslägenhet.

Jag tror att det inte är tillåtet och rappakaljan om att du inte skulle ha betalt allt verkar skumt.

Jag ser det som du skall pressa dem och ha ersättning för att de använder din egendom i annat säljsyfte. Reklamplats bör betalas bra som i andraa branscher.
Det är en nyproducerad lägenhet som vi inte flyttat in i än. Skriftligt svar har vi fått, det är den lägenheten med bästa planlösningen, dessutom är det på bottenvåningen och lämpar sig därför för visning ...Har fått svar från konsumentvägledningen nu också, och tydligen har man rätt att göra såhär. men lägenheten måste återställas i "nyskick..." Annars kan vi begära ekonomisk ersättning.
Svara med citat
Gammal 2011-05-05, 19:49
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av MikHo Visa inlägg
Titta på vad som står skrivet i ert avtal med byggherren. Skulle inte förvåna mig om det finns en liten paragraf där ni tillåter att er nya lägenhet används som visningslägenhet.
Vi har kollat upp detta, står inte. Men eftersom vi inte formellt fått tillträde än har dem tydligen rätt att disponera lägenheten som dem vill...
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Försäljning av lägenhet i brf utan stämmobeslut - ok? Lego Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2011-08-13 23:27
Defekter på nybyggd lägenhet i brf, badrum - Ersättning? Kroko123 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2010-01-05 15:27
Årsstämma som blev uppskjuten martin.a Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2009-05-20 10:11
Aprilskämtet som blev verklighet Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-04-02 10:51

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare