Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! RSS-feed för detta forum om HSB, Riksbyggen, Bostadsrätterna, etc, som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-23, 21:50
Talle Talle är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2009
Tummen ner Motioner i HSB Malmö

Det ryktas att HSB Malmö inte kommer att ange hur många motioner de får in. Asså är det inte skyldiga att berätta en sådan sak?
Svara med citat
Gammal 2009-01-23, 22:32
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard maffia

Maffian har aldrig deklarerat någonting.
HSB är Sveriges maffia. hemska människor som högste HSBchefen Kenth_Olof Stiegh skiter i hur många medlemmar som blir lurade, bara han kan rädda någon HSBanställd.

För att inte tala om om HSB.Stockholms näst högsta chef Anders, eller hans kompanjon chefsjuristen Ove Schramm deras motto är tala är silver tiga är guld.

Må de bli gamla nog så att sanninegn hinner ikapp dem.....
Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 00:34
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Glad Antal motioner till HSB Malmös årsstämma 25-26 april 2009

Jodå, HSB Malmö kommer att berätta hur många motioner de fått. Men de säger att de kommer att vänta ett par veckor efter motionstiden med att berätta detta, av någon märklig anledning.

För tillfället är det bara några få motioner som trillat in. HSB Malmö är lite osäkra om antalet. De påstår att det bara är tre stycken, men jag vet att minst fyra lämnats in.

Mina motioner från förra året kommer i retur i år.
Dessa 178 motioner är nu omgjorda till mindre motioner, och är till antalet kanske runt 500 stycken.

Se även;
Motioner till HSB Malmös årsstämma 2009
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2009-02-08 klockan 13:29.
Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 00:58
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

På grund av taktik eller strategi?

Ja, ja. Du behöver inte svara på frågan. Det finns ingen berörd som inte är inne på forumet ett par tre gånger varje dag. Säkert oftare just nu.
Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 09:12
Duktig medlem

Granskning Kan man göra så?

Går det att lämna in motioner som redan är behandlade? Räknas de som nya? Det blir ju inte många "nya" motioner om de 178 omvandlas till 500...
Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 09:25
Admins avatar
Systemadministratör

Glad

Det finns ingen bortre gräns för hur många gånger samma motion kan lämnas in.

En motion som inte går igenom ett år, kan gå igenom nästa år, så det vore dumt att inte åter lämna in en motion om det är något man vill ha genomfört.
Man kanske dessutom kan hitta en mer säljande motivering till nästa stämma för motionen, som gör att stämman ändrar åsikt.

Sedan hänger mycket på styrelsens svar. Ett väl genomarbetat svar med en tydlig motivering till varför motionen ska avslås gör ju att motionären inte behöver lämna in den igen (om inte de redovisade förhållandena förändrats). Men som vi alla kunde se så fanns det inte ett enda väl genomtänkt svar från styrelsen på mina 178 motioner till årsstämman 2008.

Utav 700 yrkanden så hade HSB Malmös styrelse bara ett halvt bifall för ett enda yrkande!
Kan något bättre än detta visa hur illa det står till i styrelsen?
Hade jag inte skrivit motionerna så hade ingen känt till att styrelsen inte var funktionsduglig.

Sedan är det viktigt att konstatera att de 178 motionerna inte blev seriöst behandlade varken av styrelse eller stämma, så därför finns det särskild anledning att lämna in dem igen. De 178 motioner som (gissningsvis) denna gång närmar sig 500 till antalet räknas som nya precis som alla motioner som lämnas in oavsett om de behandlats på föregående årsstämma.

I de fall en styrelse använder sig av något av de många trick och maktmedel en styrelse har för att på ett rent ohederligt sätt se till att motioner avslås, så blir resultatet bara att motionerna återkommer rakt upp och ner (tillsammans med kompletterande motioner) till nästa årsstämma.

75 % av styrelsens svar på motionerna förra året var "Anse besvarad", trots att det var uppenbart för alla att varje sådant svar var felaktigt. Styrelsen har utlovat att det inte ska bli ett enda "Anse besvarad" till motionerna 2009. Sedan återstår att se om det verkligen blir så, och att det inte i stället blir 100 % avslag.

500 motioner kan bli 1.000 motioner nästa år, om styrelsen missköter behandlingen av motionerna.

En seriös behandling av stämman gör att motioner som avslås inte behöver återkomma.
Men avslås motioner bara för att den som motionerat inte är poppis så är det givet att alla motioner som avslagits återkommer till dess att denna tråkiga attityd från stämman förändrats.

Yrkanden som har genomförts är det naturligtvis meningslöst att lämna in igen, men jag överlåter med glädje åt HSB Malmös styrelse att leta reda på vilka yrkanden som redan genomförts, och då drar jag självklart tillbaka dessa yrkanden (några av dessa har jag redan tagit bort eftersom jag vet med säkerhet att de genomförts).

Ju mer HSB Malmös styrelse samarbetar med mig fram till årsstämman, desto fler motioner kan förhoppningsvis dras tillbaka redan innan stämman.

Själv önskar jag definitivt att så få som möjligt av de 178 motionernas yrkanden återkommer i år, men det hänger nu på HSB Malmös styrelse.

Utöver de 178 motionernas yrkanden så blir det kanske inte så väldigt många nya från mig i alla fall.
Det blir nog mest om HSB-ledamoten och om klandret av årsstämman, samt obesvarade frågor.

Jag kan tillägga att en en stor del av yrkandena till årsstämman 2009 är rena frågor.
Besvarar HSB Malmös styrelse dessa frågor seriöst (det behöver alltså inte göras något annat än att ge ett skriftligt svar) så försvinner några hundra yrkanden bara genom detta.

Att HSB Malmös styrelse redan före motionstidens utgång stoppat svar på alla frågor jag som medlem ställer till HSB Malmö, oavsett vad frågorna handlar om, borgar tyvärr inte för något hjärtligt samarbete, men vi får se hur styrelsen beter sig fram till stämman.

OBS! Varje medlem i HSB Malmö kan begära att få ut motionsboken (som i år lär bli "motionsböckerna").

Se även;
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2009-02-08 klockan 13:29.
Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 16:15
Duktig medlem

Fråga Varför?

Som totiki skriver "På grund av taktik eller strategi?" är inte risken stor att alla motionerna behandlas genom ett beslut precis som i fjol, om det blir så många?
Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 16:34
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Motionärsmakt!

Det går inte att avslå alla motioner i ett beslut så som gjordes på årsstämman 2008 eftersom motionärer har yttranderätt.
Kanske det rent teoretiskt skulle gå att göra likadant i år som 2008, men det kräver då att motionären inte har något att tillföra.

Skulle någon ens tänka tanken att göra som i fjor så klargör jag att jag kommer att redogöra för, utveckla och argumentera för varje liten motion jag har, och det kommer bara att ta betydligt längre tid än om motionerna behandlas seriöst.

Dessutom, som jag nämnt tidigare, de motioner som inte behandlas seriöst av styrelse eller stämma kommer då bara tillbaka nästa år, med tilläggsmotioner.
Dvs då blir det nästa år kanske 1.000 - 1.500 motioner.
Vem tjänar på det?

Fullmäktige kostade medlemmarna över ½ miljon kronor på förra årets stämma till ingen som helst nytta!
Det visar på en fruktansvärd respektlöshet mot HSB Malmös 42.000 medlemmar.
Jag vet inte om du är fullmäktigeledamot, men tror du en majoritet av fullmäktige vågar göra om detta en gång till?

Så inga trick funkar överhuvudtaget, varken från styrelse eller stämma, utan nu är det bara en seriös behandling från alla som gäller.
Det är fullmäktiges förbannade skyldighet som ombud för HSB Malmös 42.000 medlemmar att seriöst överväga varje motion, och har man något skäl för att vilja avslå en motion så ska man som fullmäktigeledamot framföra dessa skäl på stämman. Kan jag då inte argumentera emot de skäl för avslag som ges så får jag helt enkelt acceptera att motionen avslås.
Motioner som avslås utan grund kommer tillbaka.

En motion som avslås på sakliga skäl behöver inte återkomma.
Motioner som avslås bara för att fullmäktige tycker illa om mig eller för att styrelsen gett ett dåligt svar återkommer som ett brev på posten.

Motioner där stämma/motionär luras att tro att motionen ska genomföras och den inte är genomförd innan motionstiden gått ut nästa år, kommer bara tillbaka igen. Det finns nästan oändligt många sätt för en styrelse (eller stämma) att trixa bort motioner, men ingen har något att vinna på att bara skjuta motionerna framför sig hela tiden. Det blir bara en fruktansvärd massa pengar som slängs i sjön.

Det är min lilla förhoppning att styrelsen för HSB Malmö också går ut och informerar fullmäktige om detta, så att alla är förberedda och införstådda med vad som gäller.

Se även;

Senast redigerad av Admin: 2009-02-08 klockan 13:30.
Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 19:45
Duktig medlem

Tummen ner Stadgarna ändras

Om det är så som du skriver admin kan jag inte se utan att HSB Malmös stadgar kommer att ändras. Var inne på deras hemsida och läste stadgarna. Tror inte att de vill ha så många motioner det kommer säkert att begränsas.... Frågan är om stadgarna kan ändras med en sådan bestämmelse?

Vet någon det?
Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 20:47
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Dessutom, som jag nämnt tidigare, de motioner som inte behandlas seriöst av styrelse eller stämma kommer då bara tillbaka nästa år, med tilläggsmotioner.
Dvs då blir det nästa år kanske 1.000 - 1.500 motioner.
Vem tjänar på det?
Frågan är om du och medlemmarna känner nåt på det att 178, sen 500, och sen 100 motioner blir avslagna gruppvis år efter år. Jag vet att du har rätt i det du säger, Admin, men jag tycker att 500 motioner inte är rimligt. "Rimligt" är kanske inget som finns i lagen. Man kan ha 20 000 motioner. Men om du hade haft ska vi säga 10 st. motioner förra året, skulle det kanske inte ha skrämd styrelsen, och du kunde ha fått medlemmarna på din sida i större omfattning. Du hade fått en bättre chans att få dina motioner genom, och också fått ökad trovärdighet (mot skeptiska styresle/medlemmar, här i forumet har du full trovärdighet). Sen kunde du ha tagit fram 10 till i år, med en större chans att få dem bifallna. Det är vad jag tror. Det är så jag skulle gjort.
Om man vet att en person ha fel, kan man skrika hela sanningen i hans ansikte, men då får man en fiende. Genom att diplomatiskt ta fram en sanning i taget i en rimlig tempo, kan man få den här personen att förstå peu à peu.
Det viktiga är att få vad man vill på slutet, hur spelar inte så stor roll.

Senast redigerad av Francois: 2009-01-24 klockan 20:48. Anledning: Diplomati
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Motioner andersson Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 25 2009-05-22 20:21
Riksdagen - motioner totiki Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-11-15 09:58
Motioner och svar stephan Bostadsrättsforum 10 2008-10-07 23:02
Motioner misteln Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 11 2008-05-14 23:43
Hur behandlas motioner? Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 3 2008-04-22 19:12

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:30.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare