Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-24, 11:55
HenrikMB HenrikMB är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard Likvidation och fördelning av aktiva..

Vill först tacka dig Admin, för en jättefin kanal för alla oss, och vi är nog många, som behöver å få svar på våra frågor vad rör livet i en Brf (never again, tror jag i alla fall).

Nu ska vår lilla förening i Falköping på bara 5 medlemmar likvideras. Vi har från i dag av Bolagsverket, fått en likvidator. Det är 5 medlemmar, som i vår förening disponerar över 6 lägenhetar.
Jag har den näst största lägenheten, en på 117 kvm, och jag är ensam med att ha ett (dubbel)garage i fastigheten. Jag betalade 20 000:- NOK,-för garaget till företaget i Norge, som sålde lägenheterna till oss. De andra 4 medlemmerna tycker att det tapet skall jag bara ta, nu som föreningen likvideras (med sund ekonomi!, det enda som är sunt här).

Själv menar jag att juridiskt, så ska min årsavgift på 400:- månaden för garaget, bli en del av fördelningsnyckeln. Jag har 24,08 procent av fördelningsnyckeln bara med min stora lägenhet, och detta tal är baserat på vad jag betalar i årsavgift/yta på lägenheten. Ska man inte nu som vi ska fördela salet av fastigheten, OCKSÅ se på vad jag betalar i månadshyra för garaget? Med andra ord, årsavgifterna vad vi ALLA betalar i månaden, plus garaget, som ger ett totalbelopp per månad.

Det jag betalar i månaden, delt på totalbeloppet, ger då den rätta fördelningsnyckeln menar nu jag.

Detta är väl det mest riktiga rent juridisk? Eller ska jag få min fördelningsnyckel plus motsvarigheten till 20 000:- NOK för garaget, med dagens kurs?

Eller inget alls?

Detta är månadens kluriga fråga till dig Admin, men det är säkert inte klurigt för dig eller Er alla som är godt påläst med Brf-juridik.

I våra stadgar står det inget som reglerar detta.

Tacksam för snarligt svar!

Förlåt min "svorska"

Senast redigerad av Admin: 2014-05-27 klockan 13:57.
Svara med citat
Gammal 2014-04-24, 13:15
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Dom flesta stadgar föreskriver att föreningen behållning vid föreningens upphörande ska fördelas enligt insatserna. Börja med att kolla stadgarna.
Gammal 2014-04-24, 13:42
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Fråga

Ja, jag tror också du bara får tillbaka i förhållande till insatserna. Inget för garaget.

Men varför har föreningen gått i likvidation?? Vore mycket intressant att få veta!
Gammal 2014-04-24, 23:33
neptunus neptunus är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2013
Standard Likvidatorn borde behärska likvidationen

Citat:
Ursprungligen skrivet av HenrikMB Visa inlägg
...
Vi har från i dag av Bolagsverket, fått en likvidator.
...
Dom andra 4 medlemmerna tycker att ...
Själv menar jag att ...
Jag förstår att ni som är jäviga gärna vill tycka olika saker men har du anledning att misstänka att Bolagsverkets har tillsatt en inkompetent likvidator som inte vet hur likvidationen ska genomföras på ett korrekt sätt?
Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 14:03
HenrikMB HenrikMB är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard Likvidation, varför, och fördelning.

Vill svara er lite kort på varför föreningen går i likvidation. Hinner inte mera nu, men två ord; osämja, och extrem misskötsel!!

Ett exempel, en granne (som har bodd på 14 platser på 13 år!, med djurförbud) tyckte inte att jag skulle få bruka min högtryckstvätt längre.

Hon fick ordföranden att prova att få förbjuda mig att använda min högtryckstvätt, (en extern ordföranden, som köpte lägenheten av en annan medlem som åkte hem till Norge för 1000,- kronor, som en "övernattingslägenhet") Vår ordförande bor egentligen i ett stort hus en mil undan. Övernattingslägenhet, vad då? Bara en teknikalitet, så han kan sitta i styrelsen. Denna ordförande på 82 år, skulle fixa min vattenskada jag hade, grunnet otätt takfönster från våningen över, bara, och bara om jag signerade att jag inte ska använda mig av min högtryckstvätt längre. Argumentet var "med risk för fuktighet" på fasaden. Då måste man ju inte bara förbjuda min högtryckstvätt, men också regnväder, och speciellt höststormar? Hur dumt får det bli?

Före detta ordföranden, en dame på 80 år, menade att denna vattenskaden (vatten droppade in från taket, och neröver väggen, och samlade sig i en pöl på golvet), inte var föreningens ansvar! Det tog mig ett år, och med hjälp av jurist, att få löst detta.. Åsarps Bygg, som var ansvarlig för otätt montering av takfönstrene, kom två veckor senare vår takreparation, och åtgärdade grannföreningen som hade samma problem. Vi betalade 14900,- hos en annat företag som frarådde oss att göra det. "Ni kommer att förlora garantien, och jag vill helst inte göra detta, då detta går på garantien till Åsarps Bygg". Så, vi har blitt 14 900,- fattigare, och nu utan garanti. Jag måtte tjata i ett år för att lösa skaden i min lägenhet. Jag erbjöd föreningen att dom slopar en månads hyra (3325,-) mot att jag fixar, och garanterar skadan själv.

3 tekniska inspektioner måtte vi ha också, innan styrelsen fattade att vattenskadan var föreningens ansvar, och inte mitt.
Sen betalade samma gamla dam, ordföranden på 80 år, 30 000,- i förskott på en muntlig offert på målararbete från Björks måleri, Vartofta (admin, du får redigera bort företagsnamnet om så behövs). Trapphuset är målad, men inte burspråken och takstolen. Nu träff jag honom för två dagar sen, och svaret var då "jag ska måla klart när det blir fint väder". Då satt han i solen, och fikade. Du kan måla nu sade jag. Arbetet gjorde han hösten 2011 (nu är vi i våren 2014), sommaren i fjol var ju århundradets bästa, och han kunde ju målat då?). Grannföreningen har varit lika korkad, och betalat i förskott, utan annat än en muntlig offert, med arbeten som de fortfarande, flera år efteråt väntar på att den ska bli slutförd. Har vi blivit blåsta? Bedöm själv.

Sen har vi en redovisningskonsult, som också sitter i styrelsen, sen har vi ingen revisor, etc etc. Jag säger som en jurist hos Länsstyrelsen Vänersborg sade (jurist, med ansvar för bostadsrättsfrågor fram till 1 oktober i fjol, också egen ordföranden i sin förening); "Du har haft maximalt otur, och hamnat i en förening som har samlat på sig så många sjuka människor". Sen hade vi en tidigare ordföranden från Norge, som roffat till sig inte en, men två lägenheter från norrmän som bara lämnade lägenheterna då de blev så sjuka att de ville ha sin siste tid i Norge med vård, och sin familj där. Vi andra fick ingen chans att bjuda på lägenheterna. Ena mannen sade (har pratat med honom efteråt, och fick detta som jag säger skriftligt från honom, och som jag kopierade i ett extra möte jag gjorde, och fick henne sparkad med omedelbar verkan som ordförande) "vet du om någon är intresserade?" Ordföranden sade "ingen är intresserad, jag vill ha denna. De är inte värd mer än 10 000,- men du ska få 20 000:- (NOK)". En mindre lägenhet gick för 80 000,- bara ett halvår innan.. Han fick sina 20 000,-, men i SEK, inte NOK.

Jag hade gett denna man 80 000:- då den var i samma våning som min, och jag kunde fått en mega lägenhet på 180 kvm. Mycket tokerier, detta är bara lite. Hinner inte någon korrekturläsning, så förlåt mina skrivfel.

Om likvidatoren, så satte jag en protest om ordförandens förslag (denna man på 82 år helt utan omdöme). Min protest gick igenom, och vi har nu fått en mycket solid, ojävig (hoppas jag) likvidator. Jag har dock ingen garanti för att han gör rätt, så därför frågar jag er.

Ska jag kanske ta dubbla tap? Att jag betalade 20 000:- för garaget, men också att mina insatsar för garagehyra inte ska räknas in som kapital vi har sparat upp, och som jag har bidragit med? Det står absolut inget om detta i våra stadgar. Årsavgifter från hyrorna borde inte skilja om det kommer från ett garage, eller lägenhet?

Tack för ert intresse, och hjälp så långt.

Hälsningar från den sjuka föreningen straxs utanför Falköping.

Senast redigerad av Admin: 2014-05-27 klockan 13:54.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Likvidation av bostadsrättsförening Clumber Bostadsrättsforum 49 2015-01-23 01:02
Frivillig likvidation tette Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2012-05-18 23:17
Funderingar kring frivillig likvidation av BRF Stefan K Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-07-01 13:40
Likvidation av bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:06
Fördelning av källarförråd i brf Jan Eriksson Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2008-09-13 07:07

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:31.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare