Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-01, 21:31
amazon amazon är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2013
Standard Fuktskada i badrum

Har ett badrum med våtmatta. Nu i slutet av sommaren upptäckte jag att mattan inte låg tätt på golvet längre i duschen. Kontaktade min ordförande, och rev sedan upp delar av mattan, då jag misstänkte att den bubblade pga vatten under. Det visade sig vara riktigt. Ordförande i föreningen tog dit en besiktningsman, som tydligen sagt att det behövdes torkas ut. Besiktningsprotokollet har ej kommit än. Badrummet är renoverat för 20 år sedan, samtidigt som stambyte i fastigheten. Jag köpte lägenheten för 8 år sedan. Ordförande i föreningen påstår nu att jag måste stå hela kostnaden för renovering av badrummet själv, eftersom jag inte bytt våtrumsmattan tidigare. Enl honom har jag eftersatt underhåll då jag inte bytt matten. Enl försäkringsbolaget ska förening så för kostnaden för uttorkning och jag själv för återställandet av badrummet (står försäkringsbolaget för viss del). Undrar hur det ligger till egentligen. Ska jag stå för uttorkningen själv? Hade ingen aning om att mattan skulle bytas med jämna mellanrum. Det har inte varit ngt synligt hål i den. Ev såg det ut som om den spruckit lite i kanten vid avloppsbrunnen, nu när jag rev upp den. Tacksam om ngn vet hur det ligger till. Det blir hårt för plånboken om man ska stå hela kostnaden själv.
Svara med citat
Gammal 2013-09-01, 21:57
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Föreningen är skyldig att syna skadan, ev. frilägga, fastsälla orsak (om det går) samt att torka ur. Därefter börjar återställningsprocessen:

Om stommen är skadad (bjälkar i golvet), så reparerar föreningen detta.

Därefter reparerar du resten själv.

Dina kostnader presenterar du för ditt försäkringsbolag. Har du bostadsrättstillägg, så ersätter de dina kostnader minus självrisk och åldersavdrag.
Svara med citat
Gammal 2013-09-02, 18:30
amazon amazon är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2013
Standard

Tack för svar. Innebär återställningsprocessen att jag ska fylla i nytt cementgolv eller bara lägga in ny våtrumsmatta (om jag nu inte vill kakla om och lägga klinkers)?
Svara med citat
Gammal 2013-09-02, 19:29
Yotta-medlem

Standard

Cementgolv gör föreningen (undergolv, stomme), men ev. pågjutning (flytspackling) gör du.
Svara med citat
Gammal 2015-09-03, 14:15
ELS ELS är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2013
Standard

Hej!
Jag har ett liknande problem...
Föreningen har mätt och konstaterat fukt i 8 lägenheter i badrumsgolven. Nu har ett företag som föreningen anlitat rivit ut matta och bilat upp golvet för att golvbrunnarna ska hamna på rätt avstånd från väggarna. I samband med detta så har man även rivit gipsväggarna trots att det inte fanns konstaterad fukt. Torkningen kommer att pågå upp till 4 månader.

Under den tiden har vi ingen toalett, dusch eller tillgång till tvättmaskin!

Det finns toa men inte dusch i föreningslokalen som vi efter många turer äntligen fått låna nyckel till men duscha och tvätta kan vi inte!

Får det gå till så här? Måste inte styrelsen ordna något tillfälligt, typ "byggbod" med dusch och tvättmaskin när det rör sig om så här lång tid?
Svara med citat
Gammal 2015-09-03, 15:37
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Måste inte styrelsen ordna något tillfälligt, typ "byggbod" med dusch och tvättmaskin när det rör sig om så här lång tid?
Nej de måste de inte. Men det hade ju varit synnerligen lämpligt om nu 8 lgh är drabbade samtidigt i upp till 4 månader.

Vill inte styrelsen lyssna, så snacka ihop er och begär extra stämma med beslut att föreningen omgående ska hyra en extern toa- och duschbod.
Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 00:05
Mumien Mumien är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Gipsskivor

Citat:
Ursprungligen skrivet av ELS Visa inlägg
I samband med detta så har man även rivit gipsväggarna trots att det inte fanns konstaterad fukt.
Sedan några år säger branchreglerna att kartongklädda gipsskivor ska bytas ut mot glasfiberarmerade väggskivor i samband med renovering av våtutrymme åtminstone där vattenbegjutning sker som mest. Föråldrat sand/mjukspackel ska bytas mot våtrumsspackel.
Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 11:06
ELS ELS är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2013
Standard

Tack för svaren!
Någon som vet vem som ska stå för kostnaden av återställningen av väggarna? Varken jag eller någon annan får någon som helst information från styrelsen!
Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 13:06
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Någon som vet vem som ska stå för kostnaden av återställningen av väggarna?
Det är inte helt klart.

Å ena sidan styr er stadga, läs där.

Å andra sidan kan stämman ha beslutat något annat.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Eventuell fuktskada i badrum lowfat Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 47 2012-11-30 15:12
Fuktskada i badrum, ej nämnt av säljare Mee Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 0 2012-06-03 13:39
Fuktskada i 4 år gammalt badrum, vad gäller i brf? Cooldrink88 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 11 2011-08-26 15:56
Fuktskada/vattenledningsskada i badrum, ersättning i brf Tina76 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 5 2011-06-09 10:16
Fuktskada innertak badrum, brf - Råttor pinkar genom taket JonasB Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 28 2011-03-07 20:17

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:44.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare