Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-17, 08:23
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Pensionär, jag kan inte öppna din länk. Ngt som gått fel?
Svara med citat
Gammal 2013-01-17, 10:45
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Pensionär, jag kan inte öppna din länk. Ngt som gått fel?
För mig går det bra?
PDF-filen överskrider storlek för tillåtna filer enl FAQ så jag gör en ny abrevinkel. Följande text kan nog klistras direkt i webläsaren, eller kanske rent av fungera direkt. Vi provar (Att jag sitter i främmande land, borde inte ha någon betydelse?)

https://docs.google.com/viewer?a=v&q...XV4sguen_Z5p7w

Ett problem är att när jag förhandsgranskar texten, skärs nästan hela länken bort. Försöker i alla fall.
Svara med citat
Gammal 2013-01-17, 10:55
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
För mig går det bra?
PDF-filen överskrider storlek för tillåtna filer enl FAQ så jag gör en ny abrevinkel. Följande text kan nog klistras direkt i webläsaren, eller kanske rent av fungera direkt. Vi provar (Att jag sitter i främmande land, borde inte ha någon betydelse?)

https://docs.google.com/viewer?a=v&q...XV4sguen_Z5p7w

Ett problem är att när jag förhandsgranskar texten, skärs nästan hela länken bort. Försöker i alla fall.
Eller sök på google följande text: ansvarsfrågan vid fuktspärrsarbete i våtutrymme
Svara med citat
Gammal 2013-01-17, 10:59
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Lägg ner detta nu, efter att du studerat ämnet under så lång tid borde du ha koll på...
Citat:
För att undvika framtida vattenskador, ska du vid renovering/ombyggnad
i våtrum följa Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV), samt
råd och anvisningar för vattenskadesäkert byggande enligt Golvbranschens
våtrumskontroll (GVK),
... att BKR och GVK är två helt olika anvisningar, och man kan endast välja att följa EN av dessa.

Samt..

Citat:
Vad har "byggasjälvaren" eller den frihetsälskande småskuttaren att sätta emot detta?
Lägre pris. Ibland. Men risken för en förening är för stor.
Det är som att hoppa utan fallskärm och hoppas att man hamnar i en lös snödriva i juli månad.
Att den enda stora undersökning som gjorts visade att skillnaderna i kvalité mellan hemmapul och certade firmor var mycket liten, men att den lilla skillnad som fanns, var att hemmapularnas badrum var bättre.

Examensarbete?? Jag läste bara sammanfattningen
Citat:
.....inte utförts enligt gällande regler...
DET FINNS INGA REGLER I GVK ELLER BKR, DET ÄR BARA ANVISNINGAR!!!!!!! (Det är regler för de firmor som skrivit på att följa anvisningarna, inte för dig och mig)

Reglerna finns i byggreglerna, och där står endast att det skall vara tätt, samt konstruerat så att risken för skador minskas/undviks.

Pensionär, då är så blåst av branschen!

Senast redigerad av Harald: 2013-01-17 klockan 11:06. Anledning: tillägg
Svara med citat
Gammal 2013-01-17, 13:20
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Lägg ner detta nu, efter att du studerat ämnet under så lång tid borde du ha koll på...
Herr ordförande... jag protesterar... låt mig få prata färdigt!

Citat:
... att BKR och GVK är två helt olika anvisningar, och man kan endast välja att följa EN av dessa.
Ja Det blir +poäng för din vakenhet. Tyvärr flera avdrag härefter.

Citat:
Att den enda stora undersökning som gjorts visade att skillnaderna i kvalité mellan hemmapul och certade firmor var mycket liten, men att den lilla skillnad som fanns, var att hemmapularnas badrum var bättre.
Anledningen? Sannolikt denna:
Hon bygger enligt branschmetod, med av branschanslutna materialtillverkares produkter. Hon har arbetat med händer och fötter tidigare. Är ingen novis i branschen, och medveten om att varje fel kan kosta skjortan, och hon har då ingen annan att skylla på. Försäkringsbolagens stöd kan hon glömma. Alltså, den vanliga visan. Du påvisar därvid ingenting, som inte är gammalt och välkänt sedan hedenhös. Men glömmer i hastigheten bort att genomsnitts-medlemmen saknar såväl intresse, kunskaper och erfarenhet nog att våga göra jobbet själv. Ska hon då välja en hemmapulare, när hon vill ha ett nytt badrum? Jag rekommenderar branschanslutet företag. Jag vet att även försäkringsbolagen gör så. Av vilken anledning tror du? Försäkringsbolagens drivkraft är att slippa betala ut ersättningar för felbyggen. Vad har du för rekommendation?
Oberoende forskning visar f ö att branschen utvecklas i rätt riktning. Men fusk kommer alltid att finnas kvar i alla sammanhang. Dock kan vi inte undvika den risken genom att göra allting själva.
Att utvecklingen av material och metoder är så snabb att företag och hantverkare inte alltid hinner med, kan bara tolkas positivt, så länge statistiken pekar åt rätt håll,-ökad hållbarhet.

Citat:
Examensarbete?? Jag läste bara sammanfattningen
Varför? Är inte hela arbetet åtkomligt?

Citat:
DET FINNS INGA REGLER I GVK ELLER BKR, DET ÄR BARA ANVISNINGAR!!!!!!!
Här spelar du över i din besserwisser-iver.
Det som i sammanhanget är väsentligt är att försäkringsbolagen sannolikt kommer att neka dig ersättning om olyckan kommer, och om det visar sig att du inte följt anvisningarna för hur det ska byggas. Det spelar kanske mindre roll vad vi kallar dessa rader text. Det är konsekvenserna som är intressanta.

Citat:
(Det är regler för de firmor som skrivit på att följa anvisningarna, inte för dig och mig)
Men vi kan enkelt och fritt tanka hem beskrivningarna, och utnyttja kunskaperna. Vad får vi av hemmapularna?

Citat:
Reglerna finns i byggreglerna, och där står endast att det skall vara tätt, samt konstruerat så att risken för skador minskas/undviks.
Ja och det beror ju på att det är lagtext (närmast) och inte kan formuleras annorlunda. Det ska vara tätt!
Regler är samlingsbegreppet för bestämmelser i lagar, förordningar samt myndigheters föreskrifter och allmänna råd.

Citat:
Pensionär, då är så blåst av branschen!
Nåja lite imponerad är jag väl av svenska folkets förmåga att organisera sig i arbetet för vackrare och hållbarare badrum. Men visst ligger vi efter finnarna i detta. Vad annat kan väntas av ett broderfolk som inte kan leva utan bastu?
Men vad har du att erbjuda för alternativ till branschöverenskommelserna?
Svara med citat
Gammal 2013-01-17, 18:57
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jag har aldrig sagt att någon medlem skall ANLITA en hemmapulare. Jag vill däremot inte krångla till det ytterligare för de medlemmar som SJÄLVA vill bygga om, med skrämselpropaganda och lagvidriga förbudsskrivelser.

Citat:
Det som i sammanhanget är väsentligt är att försäkringsbolagen sannolikt kommer att neka dig ersättning om olyckan kommer,
Helt fel. Har du byggt efter montageanvisningar så får du ersättning. Punkt. Försäkringsbolagen vill spara några kronor på själva undersökningen. Säger du att du byggt själv har de bevisbördan att du brustit i utförande. Har du anlitat certad entreprenör, skiter de i vilket, de ersätter rakt av.

Citat:
Men vi kan enkelt och fritt tanka hem beskrivningarna, och utnyttja kunskaperna. Vad får vi av hemmapularna?
Återigen din missuppfattning. Ingen skall ANLITA en hemmapulare. Branschreglerna tillsammans med tillverkarens montageanvisning utgör utmärkta BESKRIVNINGAR som de allra flesta normalhändiga personer klarar av att följa och därmed spara en hel del sköna slantar samt bevisligen i genomsnitt få ett bättre resultat.

Citat:
Men vad har du att erbjuda för alternativ till branschöverenskommelserna?
Samma missuppfattning igen. Problemet är att föreningars styrelse ställer tvingande krav på medlemmar att anlita certifierade hantverkare för våtrum. Det får man inte göra, eftersom medlmmen ÄGER underhållsansvaret, och därmed RÄTTEN att själv avgöra vem som gör jobbet.

Jag fårstår inte att jag lägger tid att debattera detta över huvud taget, du tar ju inte in fakta ändå.

Angående examensarbetet: Jo jag läste mera sedan. Copy/paste arbete som inte ger något nytt. Skribenten blandar ihop begreppen hela tiden, att vi har vattenskador för XX miljoner/år är inte detsamma som att vi har felbyggda badrum som är boven.

En majoritet av alla vattenskador beror på ÅLDER, folk renoverar helt enkelt inte i tid. En bidragande orsak till detta är att branschen skrämmt upp folk rörande våtrum, att det är dyrt och komplicerat, vilket gör att många drar sig/inte har råd. Därmed har branschen själv skapat mängder med skador som annars inte skulle behöva ha inträffat. VILKET JU FÖR DEM ÄR MENINGEN! Du tror väl ändå inte att försäkringsbolagen går back på detta? Att det är synd om dem? Eller Branschorganisationerna?

Så blåst, så blåst...
Svara med citat
Gammal 2013-01-18, 11:29
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Jag har aldrig sagt att någon medlem skall ANLITA en hemmapulare. Jag vill däremot inte krångla till det ytterligare för de medlemmar som SJÄLVA vill bygga om, med skrämselpropaganda och lagvidriga förbudsskrivelser.
Du överdriver så hemskt. Skrämselpropaganda?
Läs igen vad jag föreslår i tråd nr 47. Förslag till regler enl. Punkt 1-5.
Var finns skrämselpropagandan?
Lagvidriga förbudsskrivelser.
Jag har påpekat att styrelser bör kräva intyg (från oberoende granskare) från den som bygger själv.
Och att den förening som lidit nog av hemmabyggarnas härjningar bör använda sina erfarenheter och dra ärendet till domstol för prövning, (om han inte ens vill samarbeta så långt).
Jag anser att -våtrumsarbete- är fråga om en väsentlig förändring som kan ge föreningen "stora obehag". Vad domstolen tycker är ännu en inte utredd fråga.
Så.... vilka lagvidriga förbudsskrivelser syftar du på?

Citat:
Försäkringsbolagen vill spara några kronor på själva undersökningen. Säger du att du byggt själv har de bevisbördan att du brustit i utförande. Har du anlitat certad entreprenör, skiter de i vilket, de ersätter rakt av.
Alldeles riktigt uppfattat. Har du funderat något över det faktum att försäkringsbolagen gör så - skiter i vilket, de ersätter rakt av när du anlitar certad entreprenör, trots att de vill spara pengar. De förefaller vara lika blåsta som jag? Men räknar tydligen med att på sikt tjäna på utvecklingen av branschorganisationerna, eftersom de är med och stöder, samt att de tycks lita på de bransch-anslutna företagens jobb (endast punktvisa kontroller).

Citat:
Branschreglerna tillsammans med tillverkarens montageanvisning utgör utmärkta BESKRIVNINGAR som de allra flesta normalhändiga personer klarar av att följa och därmed spara en hel del sköna slantar samt bevisligen i genomsnitt få ett bättre resultat.
Återigen, (inte bara med tanke på det nya i pressen beskrivna fenomenet-speckarna-) bygg själv, men lämna intyg till föreningen, som visar att det är korrekt utfört arbete. Den rätten att få kontroll över vad som sker, ter sig självklar för den som verkligen äger ett hus i vilket någon annan härjar. Det bör vara lika självklart att det inte ska tillåtas något fusk på den delen i en bostadsrättsförening. Styrelsers förmåga att leva sig in i ägaransvaret är i många föreningar starkt nedsatt. Klara och tvingande regler kan hjälpa även dem på traven.

Citat:
Problemet är att föreningars styrelse ställer tvingande krav på medlemmar att anlita certifierade hantverkare för våtrum. Det får man inte göra, eftersom medlmmen ÄGER underhållsansvaret, och därmed RÄTTEN att själv avgöra vem som gör jobbet.
Det kravet ingår inte i de regler som jag föreslår i #47.

Citat:
Jag fårstår inte att jag lägger tid att debattera detta över huvud taget, du tar ju inte in fakta ändå.
Harald jag skaa försöka att ta in fakta, så fortsätt att påpeka mina villfarelser.

Citat:
Angående examensarbetet: Jo jag läste mera sedan. Copy/paste arbete som inte ger något nytt. Skribenten blandar ihop begreppen hela tiden, att vi har vattenskador för XX miljoner/år är inte detsamma som att vi har felbyggda badrum som är boven.
Detta är tredje arbetet med viss tyngd, examensarbeten som jag velat ha med som stöd för mina resonemang. Som vanligt bortser du från väsentligheterna. Författarna (två flickor Andersson) ger utmärkt sammanfattning av hur organisationen tillkommit, dess syfte, problemen, hur man arbetar, vilka som är med, jämförelse med finlands situation, och något om framtiden.
Alla intresserade borde läsa den.
Jag finner inte att de blandar ihop begreppen -hela tiden(!). De redovisar bl a statistik från olika perioder över vilka skador som ökar-minskar, samt trolig orsak därtill. Ingenstans finns i deras arbete (som blivande byggingenjörer) någon antydan om att de skulle anse branschorganisationerna vara -"en bluff"
Tvärtom, allt talar för att man måste gå vidare, organisera sig bättre, förbättra såväl arbetsmetoder, som material, och inte minst följa upp noga med statistik och fortsatt forskning.

Citat:
En majoritet av alla vattenskador beror på ÅLDER, folk renoverar helt enkelt inte i tid.
Det beror väl i såfall på att det inte existerar någon bra metod att följa åldersutvecklingen. Inte heller föreningarnas -regler- tvingar i nuläget styrelserna till överdriven aktivitet i denna övervakning, tror mig kunna förstå?.

Citat:
En bidragande orsak till detta är att branschen skrämmt upp folk rörande våtrum,
Hur fungerar denna -uppskrämning- menar du?
Citat:
att det är dyrt och komplicerat, vilket gör att många drar sig/inte har råd.
Skrämmer man med att det är dyrt ? (motarbetar sig själv) eller sätter man för högt pris på sina tjänster (undersökningar)?
Det är väl inte branschens fel att mindre företag inte genast trängt in i denna nisch och erbjudit billigare tjänster, om det nu inte är komplicerat?

Citat:
Därmed har branschen själv skapat mängder med skador som annars inte skulle behöva ha inträffat. VILKET JU FÖR DEM ÄR MENINGEN!
Har du några historiska fakta som stöder din lömska teori? Det är ju inte bara jag som lurats. Varken myndigheter (t ex Boverket, Byggforskningsrådet eller pressen ger några sådana signaler).

Citat:
Du tror väl ändå inte att försäkringsbolagen går back på detta?
Nej jag har tvärtom skrivit (antagit) att de anslutit sig/medverkar till organisationen för att de räknar med att tjäna på saken. Jag har även antagit att de finner saken vara förnuftig, -att de olika grenarna samarbetar-.
I arbetet konstateras att statistiken visar (som du säger) att hemarbetarens resultat är bättre -ännu-. Skälen därtill är troligen att de fåtal som kan tillräckligt för att bygga själva är noggranna på ett sätt som anställda sällan eller aldrig är. Men dessa duktiga hemmabyggare är få till antal,och kommer att så förbli till dess att utvecklingen kommit dithän att hembygge blir ett realistiskt alternativ för många av oss. Men detta faktum underkänner inte branschanslutna hantverkares resultat. Inte ens att de ibland tycks fuska. Vi har inget alternativ.

Citat:
Så blåst, så blåst...
Jag tackar för artigheten. Mera sakligt och detaljerat än så, är du kanske inte kapabel att uttrycka ditt missnöje med mitt -projekt-
Svara med citat
Gammal 2013-01-19, 09:55
Yotta-medlem

Standard Fråga till admin

I mitt utkast till föreningsregler #47 för ombyggnader tog jag inte med följande mening därför att jag inte förstått skälet. Kan du förklara?

•Bostadsrättsföreningen ska teckna avtal med bostadsrättshavaren om t.ex. besiktning, intyg och underhållsansvar.
Svara med citat
Gammal 2013-04-05, 15:31
Yotta-medlem

Standard en sammanfattning

Känner mig mogen för en sammanfattning.

För det första:
Varje förening måste se till att alla känner till följande fantastiska hjälp och vägledning inför planerat bygge.
Länken bör finnas på varje förenings hemsida.

Om Boende.se

Här finns ju nästan allt vi behöver veta för att kunna hantera ärenden på sådant sätt att framtida katastrofer kan undvikas.
Färdigt och klart och lättbegripligt material för hela resan.

För det andra:
Informationen tycks vara riktad till den som äger sin bostad.
För såväl styrelser som medlemmar i bostadsrättsförening måste då tillkomma några rader som innefattar vissa av föreningslagens (BRL) ställda krav.
Nämligen detta:
att styrelsen ska uppfylla sitt -ägaransvar-.
Som innebär att styrelsen är skyldig att på något sätt försäkra sig om att medlemmen inte bygger på sådant sätt att det kan medföra framtida problem för föreningen eller någon efterkommande medlem.

Tror då fortfarande att mitt förslag i tråden # 47 till regler (enklast utformade av styrelsen), att slaviskt följas när medlemmarna planerar ombyggnader, är rimligt bra. (Kan givetvis förbättras).
För det tredje:
Om varje förening skapade en länk till -Forat för alla i bostadsrätt-, skulle denna styrelsens åtgärd enskilt sannolikt betyda mer för föreningens utveckling, än det mesta man i övrigt företar sig. Här finns ju redan en samlingsplats för alla att informera sig och delta i diskussioner och frågor som alltid kommer att uppstå.
Det är en gåta för mig att det fortfarande finns människor som inte förstår vilken oerhörd potential som ligger i möjligheten att kunna samla alla med sina erfarenheter på torget, för att i demokratisk form diskutera vår problemfyllda värld.
Svara med citat
Gammal 2013-12-20, 15:58
Yotta-medlem

Standard

Citerar några rader
Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
För såväl styrelser som medlemmar i bostadsrättsförening måste då tillkomma några rader som innefattar vissa av föreningslagens (BRL) ställda krav.
Nämligen detta:
att styrelsen ska uppfylla sitt -ägaransvar-.
Som innebär att styrelsen är skyldig att på något sätt försäkra sig om att medlemmen inte bygger på sådant sätt att det kan medföra framtida problem för föreningen eller någon efterkommande medlem.
Ännu ett fall som stöder mig i denna åsikt
Ett rättsfall där föreningen förlorat bl a av följande skäl: "Tingsrätten konstaterar även att föreningen vetat om att det tidigare förekommit fuktproblem i medlemmens lägenhet och inte följt upp om de åtgärdats ...
Tingsrätten tycker att styrelsen ska intressera sig för vad som händer i medlemmarnas lägenheter.

Läs även följande rövarhistoria
"Badrummet i bostadsrätten var ett fuskbygge utan tillstånd från föreningen och köparen tvingades att åtgärda detta".

Alltså problem -i vatten och avloppssystem- ääär och kommer alltid att vara av väsentlig betydelse för föreningen, som därför aldrig bör godkänna ett badrumsarbete där inte intyg om att det byggts fackmässigt lämnats. Det finns tillräckligt med fall som torde hålla inte bara i tingsrätt utan även i resten av domstolarna.
Detta borde då få som konsekvens och innebära att den som byggt utan lov (i brott mot regelverket inte kontaktat styrelsen), därmed ska hållas ansvarig för alla senare negativa konsekvenser för såväl köpare som föreningen.
En brottsling borde aldrig gå fri, en oskyldig/okunnig aldrig straffas.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Undersöknings- och upplysningsplikt för bostadsrätt - Dolda fel Admin Faktabanken 0 2012-06-03 15:53
Gruppstämning pga att bara vissa får badrum renoverade - Fuktskador i ombildad brf Robertino Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 25 2011-03-13 22:40
Dolda förluster i brf totiki Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2009-03-19 11:10

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:22.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare