Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-01, 13:42
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

I princip kan man säga, att oavsett ifall man gör det själv eller ngn certifierad utför jobbet, så uppstår inga skador inom 10 år p g a. jobbet, ifall det är korrekt utfört.
Svara med citat
Gammal 2012-10-03, 19:56
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Bostadsrättslagens 7 Kapitel, examensarbete LU

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Domstolen ska döma efter Lagen. Det kan finnas omständigheter som rör Lagen som kan behöva beaktas. Men stadgar som stämman kan anta godtyckligt efter egna huvuden är inte sådana omständigheter ifall de inte kan hänföras till Lagen.
Citat:
Gusten
För min del tror jag att detaljregler enligt Tellusborg blir rådgivande, dvs det går inte att ingripa mot
en medlem som inte följer detaljreglerna genom ett domstolsförfarande.
Jag känner mig ha hamnat på djupt vatten nu.

Låt oss studera ett examensarbete innan vi går vidare. Vet inget om dess innehåll. Fann det nyss, har bara läst inledningen.
Jag bifogar det alltså för ingående studier av alla intresserade.

Om inte bifogandet lyckas kan ni kanske själva hämta hem filen från föjande länk
Svara med citat
Gammal 2012-10-04, 10:34
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Till Pensionär:

Jag har läst och kommenterat det examensarbetet tidigare här på Forumet. Orkar inte leta reda på rätt tråd, men du kan ju söka runt lite.

Har även varit i kontakt med hon som skrev det, Linda.

Tyvärr tycker jag inte att detta examensarbete leder framåt i frågan, viktig kunskap inom Brf saknas hos skribenten, och hela arbetet är illa skrivet med felaktiga källhänvisningar och dålig svenska. Studentens "lösning" med vite är helt åt skogen, och efter samtal med Linda så erkände hon att det var inte hennes idé, utan hennes handledares, någon professor.

Skit är skit och snus är snus.

Detta är inte snus.
Svara med citat
Gammal 2012-10-04, 11:56
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Dolda fel mm

Hej Pensionär,
Jag ser att du är bekymrad över sakernas tillstånd i våra bostäder, det är jag också. Jag är dock mera bekymrad för att problemet diskuteras som en stadgefråga.
Det är inte relevant för problemet. Det är som att diskutera om körkortet är giltigt när bilen har punkterad.

Skador på fastighet lyder under Miljölagstiftningen, vilken är INDISPOSIV! Ansvaret kan inte förhandlas bort!

Föreningen är via styrelsen Ansvarig för fastigheten och för att medlem informeras om BRHs Ansvar, t ex via "Ändring av lägenhet", HSB Stockholm nr 2:08.
Har skada uppstått på fastigheten skall skadan prövas under miljölagstiftningen, t ex PBL. Ansvaret bör inte diskuteras bort, i synnerhet inte här, det är som sagt vilseledande!

1. Har skada skett? Tillsyn, okulär besiktning bör teknisk förvaltare utföra, alt behörig besiktningsman.
När skada skett krävs det skadedokumentation, t ex mätinstrument, då tillkallas expert! Det är en teknisk byggskada.
Föreningen har via styrelsen upphandlat teknisk förvaltare som stöd här!

2. LEF har som ändamål att främja medlemmarnas ekonomiska intressen.
Skada på en lägenhet är ansvaret medlemmens antingen lägenheten säljs eller inte. Köparen kan dock pröva skadan under Konsumentköplagen!
Har medlem skadat föreningens ekonomi har medlemmen förverkat sitt medlemskap i föreningen. Det ansvaret gäller också för styrelseledamot.
Det är som vårdslöshet i trafiken! Det gäller för Polisen också!
Lekmäns bristande insikt om ansvaret för fastigheten är ett stort problem.

3. Ansvarsfördelningen mellan föreningens ansvar och BRHs ansvar står däremot tydligt i Stadgarna. Oklarheter är en försäkringsfråga, menar jag.

Styrelseledamöter som tar sig rättigheten att ändra i fastigheten utan förstudie, dokumentation och godkännande gör samma fel som BRH som ändrar i lägenhet
utan förstudie, dokumentation och godkännande.

Visst kan Stämman kan fatta beslut om ändring, men om åtgärden resulterar i skador på fastigheten då är var och en i styrelsen ansvarig.
Det bör varje ledamot ta till sig och lära sig att det finns ett ansvar som heter att Reservera sig tills dess underlaget är rätt.
Medlem ensam eller tillsammans (delad kostnad) bör söka skadejurist.

BRL borde ses över och ändras. Att styrelsen skall ha sakkunskap borde det stå, menar jag. Men då skulle jo alla dessa politiskt omhuldade förvaltare försvinna.

Annan lösning är; Krav på förstudie, dokumentation, godkännande före hammare, såg och spik används!

Kaxiga styrelseledamöter BRH undanbes härmed!

Det jag nu sagt är baserad på bl a besiktningsmännens dokumentation i Stockholm Stad samt att jag professionellt följt och analyserad Sjuka Hus-fenomenet i många, många år!
Vågar trots det inte ge råd utan att tagit del av beslutsunderlaget, jag vet inte allt, jag, annat vore ju korkat.
Svara med citat
Gammal 2012-10-04, 12:02
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Till Pensionär:
Jag har läst och kommenterat det examensarbetet tidigare här på Forumet.
Tyvärr tycker jag inte att detta examensarbete leder framåt i frågan,.
Ja vi är överens här. Men det gläder mig än mer, att efterhand som hon försöker utreda och klargöra orsak och verkan, tycks hon reagera som många av oss på forat, bli alltmer frustrerad över mängden av oklarheter.
Vi skulle behöva många fler arbeten från detta håll. Ofördärvade ungdomar i forskarkarriär, ännu med patos och rättvisekänsla i behåll.

Vi kanske bör släppa alla tankar på stadgeändringar. För svåra att genomföra. Ger för liten och osäker utdelning.
Tydlig information om vad som kan inträffa är bättre. Försöka sammanfatta, kort och klart beskriva orsakerna till att föreningar, köpare och säljare måste se upp extra noggrannt här. Tror då fortfarande att "anvisningar" enl Tellusborgs exempel är bästa vägen ur eländet. Den som inte vill följa anvisningen, må få gå sin egen väg. Men han kan inte göra det utan att bli observerad. Sannolikt kommer inte att läggas föreningen till last (vid ett ev domstolsbesök), att man försökt bringa någon ordning i uppförandet från resp håll. Knappast torde heller medlemmar i majoritet ha något att invända däremot. Varje försök till trygghetsskapande åtgärder på detta område borde mottas med största tacksamhet från alla håll.
Admins fina arbeten, kan med smärre kompletteringa/justeringar läggas till som förklaringar till varför "hemmabygget" måste kontrolleras och bevakas.
Svara med citat
Gammal 2012-10-04, 14:12
Yotta-medlem

Standard mycket att diskutera här

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Hej Pensionär,
Jag ser att du är bekymrad över sakernas tillstånd i våra bostäder, det är jag också. Jag är dock mera bekymrad för att problemet diskuteras som en stadgefråga.
Det är inte relevant för problemet. Det är som att diskutera om körkortet är giltigt när bilen har punkterad.
Bra då är vi överens om den saken. Se #45

Citat:
Föreningen är via styrelsen Ansvarig för fastigheten och för att medlem informeras om BRHs Ansvar, t ex via "Ändring av lägenhet", HSB Stockholm nr 2:08.
Problemet är (som jag ser saken idag) att vad som egentligen ligger i detta "ansvar för fastigheten". Det vet varken medlemmar eller styrelser tillräckligt om idag. Okunnigheten är ju enorm!
Mitt i detta härvelkors av lagar , förordningar och bestämmelser av olika slag som reglerar boendet.

Citat:
Har skada uppstått på fastigheten skall skadan prövas under miljölagstiftningen, t ex PBL.
Om vi skickar ut en enkät till samtliga föreningar och deras medlemmar. Hur många tror du svarar rätt på frågan?
Enkel följdfråga: Vad betyder det? Vem ska då göra vad?

Citat:
Ansvaret bör inte diskuteras bort, i synnerhet inte här, det är som sagt vilseledande!
Vi är redan vilse.

Citat:
Har medlem skadat föreningens ekonomi har medlemmen förverkat sitt medlemskap i föreningen.
Jag har i denna tråd försökt fokusera på problemet med medlemmar som felar omedvetet, eller fuskar med t ex våtrumsarbete, säljer och sticker.
Han är redan utanför medlemskapet.
Den som stannat kvar, byggt om i god tro, kommer inte att kunna kastas ut, men väl återställa. Onödigt trassel och merarbete blir det under alla förhållanden.

Citat:
Det ansvaret gäller också för styrelseledamot.
Det är som vårdslöshet i trafiken! Det gäller för Polisen också!
En inte oväsentlig skillnad är att emedan polisen har erhållit utbilding och examen som visar på vissa kunskaper i yrket, har en styreseledamot kanske inte ens förmågan att ta hand om sina egna problem. Än mindre då att bringa ordning och reda i härvelkorset av lagar och ansvarsfördelning.
Citat:
Lekmäns bristande insikt om ansvaret för fastigheten är ett stort problem.
Oh yes! Vem har tagit ansvar för att fixa den saken?

När jag försöker starta en tråd i avsikt att bringa lite klarhet på området våtrumsarbete, är reaktionen från flera ev Er på forat. Vi ska inte lägga oss i här. "Ty detta är helt och hållet medlemmens ansvar".
Det vet han oftast inte om, är mitt svar.
Än mindre att han tvingas ta ansvar för vad någon skurk, (eller i god tro men av ren okunnighet), gjort fel, före honom i våtrummet.

Kan vi med en lättbegriplig sammanfattning hjälpa till något här? är fortsatt min fråga.

Citat:
3. Ansvarsfördelningen mellan föreningens ansvar och BR ansvar står däremot tydligt i Stadgarna.
Jag tycker inte att det i mängden av trådar om våtrumsskador, klart framgår att parterna har denna tydliga bild av regelverkets ansvarsfördelning.

Citat:
Oklarheter är en försäkringsfråga, menar jag.
Delvis ja, men i huvudsak en sorgligt diffus lagstiftning.

Citat:
Styrelseledamöter som tar sig rättigheten att ändra i fastigheten utan förstudie, dokumentation och godkännande gör samma fel som BRH som ändrar i lägenhet utan förstudie, dokumentation och godkännande
.
Visst, visst. Men sällan av elakhet, tror jag. Alltså, boten måste vara klarare info om vem som vad ska göra vad, i olika faser.

Citat:
Visst kan Stämman kan fatta beslut om ändring, men om åtgärden resulterar i skador på fastigheten då är var och en i styrelsen ansvarig.
Det bör varje ledamot ta till sig och lära sig att det finns ett ansvar som heter att Reservera sig tills dess underlaget är rätt.
Medlem ensam eller tillsammans (delad kostnad) bör söka skadejurist
.
Vem sk lära dem?
HSB som säger sig återföra vinsten till föreningarna, ger ingen gratis utbildning. De tjänar nog en del på sin kurser, men än mer på att träda in på arenan när skadan är ett faktum.

Citat:
BRL borde ses över och ändras. Att styrelsen skall ha sakkunskap borde det stå, menar jag. Men då skulle jo alla dessa politiskt omhuldade förvaltare försvinna.
Då försvinner också grunden för hela konstruktionen. Föreningar kan nog redan idag köpa kompetenser, men det blir dyrt. Vi är ännu benägna att tro att vi kan leva på medlemmarnas erfarenheter och kunskaper, som förvärvats på annat håll.
Denna "förhoppning" fungerar bättre ju närmare stadskärnan du kommer . Lite längre ut i periferin, lite sämre i praktik än i teorin. Detta vet vi i alla fall.
Och det gör mig förbannad. Men eftersom den bestämmande eliten redan köpt in sig i centrum (det vet vi också), blir det nog inte mycket gjort vare sig ifråga om justeringar i regelverket, eller kraftfulla insatser mot bostadsbristen i sig.
Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 21:35
Yotta-medlem

Standard Mer att diskutera här

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Problemet är (som jag ser saken idag) att vad som egentligen ligger i "-ansvar för fastigheten"- det vet varken medlemmar eller styrelser tillräckligt om idag. Okunnigheten är enorm!
Mitt i detta härvelkors av lagar , förordningar och bestämmelser av olika slag som reglerar boendet.
Efter en mindre utvikning för att studera stadgarnas betydelse är jag åter här.
Det är lagen vi ska hålla oss till, och en väl utvecklad policy, regler eller direktiv.
Majoriteten av såväl styrelser som medlemmar kommer med all sanolikhet att vara tacksamma för den vägledning som en policy ger. Det är nämligen ingen enkel fråga, för någon. Flertalet fel begås av båda parter pga okunskap.

Sammanfattningsvis:
Vattenskador är den klart vanligaste tvistefrågan i bostadsrättsföreningar. Nio tiondelar av försäkringskostnaderna går till vattenskador.
Sällan att de när de inträffar inte leder till kostnader och olägenheter för såväl förening som drabbade medlemmar.
Fel i ventilation kan ge såväl förhöjd halt av radon, som mögel och allergiska besvär.
Felaktiga el-instalationer kan leda till bränder och dödsfall.

Ett utkast.
Men slutprodukten måste vara ett lagarbete, där ni alla granskat, tillfört/strukit och förklarat såväl hur, som varför.

En utgångspunkt för vidare resonemang. (En mix av admins policy och vad HSB sagt i saken).

Denna Policy utgår från;
7 kap BRL.
7 § Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.

OBS!
Avsikten är inte att försöka stoppa någon från att bygga om, utan att kunna följa och kontrollera vad som sker.
Om medlemmen ger vad styrelsen behöver ha för att uppfylla sin del av lagkraven, så får han bygga av hjärtans lust.
Ger han inte styrelsen denna möjlighet, ska han inte få tillstånd. Då bör saken prövas i domstol.

1 •Bostadsrättshavaren ska ansöka om styrelsens tillstånd vid väsentliga förändringar i lägenheten och beskriva de planerade förändringarna. Ritning eller skiss över förändringarna ska bifogas skrivelsen.

Om byggplanerna är bygglovspliktiga så är det föreningen som söker bygglov, eftersom föreningen äger huset och lägenheten, inte den enskilde medlemmen

Vad är väsentliga ändringar?
Väsentliga ändringar är sådana
som avsevärt förändrar planlösningen,
som påverkar ventilation, vatten och avlopp.
som berör bärande konstruktioner.
Om det är osäkert huruvida en vägg är bärande eller inte, måste du anlita en
byggnadskonstruktör eller hämta in säkra uppgifter via byggnadsnämnden.
Du får inte sätta igen befintlig ventilation, eller ändra till annan typ av
ventilation.

Ombyggnad av fastighetens gas- och vvs-system får endast utföras av för
uppgiften utbildad och godkänd person. Även i detta fall behövs styrelsens
medgivande.

Ombyggnad eller andra ingrepp i elsystem får endast utföras av behörig
elektriker, liksom all nyinstallation av fasta ledningar, rör, dosor och uttag.
Ska du göra ombyggnad som berör fastighetens stigarledning,
elcentral eller det ordinarie nätet, måste den först dokumenteras på rit-
ning och godkännas av föreningens styrelse.

För att undvika framtida vattenskador, ska du vid renovering/ombyggnad
i våtrum följa Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV), samt
råd och anvisningar för vattenskadesäkert byggande enligt Golvbranschens
våtrumskontroll (GVK), eller anlita branschanslutet företag.

Även detta
Föreningen kan säga nej till förändringar som medför "påtaglig skada eller olägenhet för föreningen", som det står i lagen.
I detta kan t o m inbegripas kulturhistoriskt värdefulla detaljer som kakelugn och stuckatur. Att ta bort en kakelugn kräver dessutom bygganmälan eftersom åtgärden påverkar rökkanaler, och kommunen kommer då troligen att hävda att kakelugnen ska stå kvar med hänvisning till plan- och bygglagens regler om varsamhet.

2 •Bostadsrättshavaren ska ange planerad byggstart och färdigställandedatum.

3 •Ansökan godkänns endast under förutsättning att bostadsrättshavaren söker och beviljas bygglov/gör bygganmälan för åtgärderna då sådant krävs. Se under p 1 ovan.

(Kan man här nämna/lista de saker som kräver bygglov) ?

4 •När bygganmälan är inskickad, alternativt bygglov är beviljat och godkänt, ska kopia av samtliga handlingar* skickas till styrelsen för arkivering. Även en kopia av det godkännande som utfärdats av kontrollansvarig ska skickas in.

5 •När byggnationen är slutförd ska styrelsen ges möjlighet att göra tillsyn för att se att ombyggnationen överensstämmer med de inlämnade ritningarna.

Denna policy fastställdes på brf Bostadsrätts styrelsemöte ……………….

Dess huvudsyfte är att försöka uppfylla lagens krav på styrelsen att bevaka att ombyggnationer sker på sådant sätt att risk för personskada eller skador på huset ej uppstår.
Ett annat viktigt skäl är att försöka klart beskriva vad såväl styrelse som medlemmar ska göra i olika skeden av ombyggnationerna.
Ett tredje skäl är att vid ev framtida problem ha säkrat dokumenten, för att kunna visa vad som gjorts, när, och av vem.

Policyn kan ändras, om skäl därför blir uppenbara i framtiden.

tillägg
-----------
Det är du som lägenhetsinnehavare som ansvarar för att ditt byggavfall for-
slas bort. Det får inte läggas i föreningens grovsoprum eller container och
inte heller belamra gemensamma utrymmen, som trapphus, källargångar,
vind och gård.

Tänk på att inte störa dina grannar i samband med ombyggnad. Anslå gär-
na i portuppgången innan du sätter igång. Ombyggnadsarbetet får inte
utföras på kvällar eller nätter.
Svara med citat
Gammal 2012-12-10, 11:37
Yotta-medlem

Standard Lite hjälp behövs

Citat:
Men slutprodukten måste vara resultatet av ett lagarbete.
Jag har nu läst så ögonen blöder, på nätet för att försöka förstå vad branschorganisationerna är, och vad de står för.
Erkänner att jag är imponerad av deras hemsidor, rena, klara och med mängder av till synes korrekt och saklig information.
Problem är ju då att jag enl viss sakkunskap här tydligen blir alltmer lurad och förförd.
Men inte helt. Jag är nu uppe i 21 frågor att ställa till dem som jag tror kan veta.
De som hävdat att branschorganisationerna (BKR och GVK) är bluff kan väl hjälpa mig lite genom att bidra med goda exempel. De har bevisbörda.
Jag vill ha bra frågor att ställa till dem, när jag kontaktar.
Svara med citat
Gammal 2013-01-15, 15:31
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
I princip kan man säga, att oavsett ifall man gör det själv eller ngn certifierad utför jobbet, så uppstår inga skador inom 10 år p g a. jobbet, ifall det är korrekt utfört.
Först en uppriktigt menad nyårshälsning! (men sen det vanliga gnället
Jag kan inte inse vad du ville säga med texten ovan. Det är väl självklart att om vi med "korrekt utfört" menar att du (som bygger själv) följt vad som gäller för ett -certifierat-företag, och utfört arbetet på föreskrivet sätt (enl branschanv. metodbeskrivning) så händer -vanligtvis- inget oförutsett, av det skälet att metoderna som rekommenderas är väl utprövade.

[/i]Vad du inte talar om, är ett annat välkänt fenomen.
Att veta hur någonting ska göras korrekt, är inte samma sak som att kunna göra det.
Våtrumsarbete är inte helt okomplicerat rent tekniskt.
Övning ger färdighet. Hur många har tillräckligt utvecklad motorik för att göra rätt direkt? Eller kunskap och erfarenhet nog att kunna se eller förstå, att det han nyss gjorde, nog inte blev perfekt?
Något som en erfaren yrkesman sannolikt skulle se omedelbart. Det råder väl här ungefär samma förhållande och samband mellan övning och färdighet som i de flesta andra sammanhang. Bör tas viss hänsyn till.
Bristen på -yrkesskicklighet- ska inte behöva betalas av oskyldiga.

Jag tror på detta (och organisationssverige, -vår framgångssaga även fortsättningsvis)

[i]För att undvika framtida vattenskador, ska du vid renovering/ombyggnad
i våtrum följa Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV), samt
råd och anvisningar för vattenskadesäkert byggande enligt Golvbranschens
våtrumskontroll (GVK), eller anlita branschanslutet företag.
Svara med citat
Gammal 2013-01-17, 08:18
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Jag har nu läst så ögonen blöder, på nätet för att försöka förstå vad branschorganisationerna är, och vad de står för.
De som hävdat att branschorganisationerna (BKR och GVK) är bluff kan väl hjälpa mig lite genom att bidra med bra argument.
De har bevisbördan!
Lite hjälp kan de få (och ge) genom att läsa följande examensarbete.
Nog kan vi väl vara överens om att:
Organisationerna inte är färdigutvecklade ännu
Att fusk förekommer även hos anslutna företag
Att material och byggmetoder ännu inte är optimerade (kommer aldrig att bli).
Men kanske även
att organisationerna kommer att bestå, och vidareutvecklas
Material och metoder likaså
(Att det kommer ständigt nya anvisningar är ett friskhetstecken. Metoder och material studeras och förbättras i snabbt tempo).
Organisationerna och försäkringsbolagen, liksom högskolor och staten bedriver forskning och statistiksamlande.
Vad har "byggasjälvaren" eller den frihetsälskande småskuttaren att sätta emot detta?
Lägre pris. Ibland. Men risken för en förening är för stor.
Det är som att hoppa utan fallskärm och hoppas att man hamnar i en lös snödriva i juli månad.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Undersöknings- och upplysningsplikt för bostadsrätt - Dolda fel Admin Faktabanken 0 2012-06-03 15:53
Gruppstämning pga att bara vissa får badrum renoverade - Fuktskador i ombildad brf Robertino Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 25 2011-03-13 22:40
Dolda förluster i brf totiki Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2009-03-19 11:10

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:44.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare