Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-28, 14:16
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Ny medlem är man först då alla överlåtelsehandlingarna är påskrivna och köparen har blivit godkänd som medlem av styrelsen. Det är då så dags att börja påtala fel och brister.
Absolut, så är lagen. Det hindrar inte att det finns en övergångsperiod som är just säljförfarandet. Det är upp till varje styrelse att bestämma sig för vilket moraliskt ansvar den är beredd att ta. Det måste inte stå i stadgarna, det kan som jag påpekade, stå i manualen för den kommunikationsansvarige.

Citat:
Styresens skyldighet stannar vid att ärligt besvara frågor som rör föreningen inte att kunna svara om enskilda lägenheters skick.
Föreningen är trots allt ägare av fastigheten och med tillhörande lgh. Det är endast "borätten" som omsätts.

Citat:
Föreningen har varken rätt eller skyldighet att övervaka och dokumentera allt vad lägenhetsinnehavarna gör i sina lägenheter.
Vad förnekar föreningen "rätten" att dokumentera vad som sker i resp. lgh. Finns denna inskränkning av föreningens rättigheter inskriven i BRL?
Svara med citat
Gammal 2012-09-28, 15:08
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Absolut, så är lagen. Det hindrar inte att det finns en övergångsperiod som är just säljförfarandet. Det är upp till varje styrelse att bestämma sig för vilket moraliskt ansvar den är beredd att ta. Det måste inte stå i stadgarna, det kan som jag påpekade, stå i manualen för den kommunikationsansvarige.
Styrelsen ska aldrig lägga sig i en överlåtelse om de inte vill riskera en stämning för att ha hindrat/försvårat en överlåtelse.
Citat:
Föreningen är trots allt ägare av fastigheten och med tillhörande lgh. Det är endast "borätten" som omsätts.
Det där är en underlig argument som maktfullkomliga styrelser kör med. Föreningen = föreningens medlemmar som är delägare i fastigheten, det är inte styrelsen som är är föreningen. Borätten är andelen i föreningen + nyttjanderätten av en viss lägenhet. Föreningen har inga rättigheter att begränsa den rätt/skyldighet som du har enligt stadgarna. Det är din fulla rättighet att byta ut badrummet/köket om det är din skyldighet att underhålla dessa.
Citat:
Vad förnekar föreningen "rätten" att dokumentera vad som sker i resp. lgh. Finns denna inskränkning av föreningens rättigheter inskriven i BRL?
Den rätten är begränsad av att medlemmarna inte har någon skyldighet att meddela styrelsen alla förändringar de gör i sina lägenheter. Det blir konstigt om de som frivilligt meddelar styrelsen blir dokumenterade medans andra renoverar efter eget huvud utan att anmäla. Enda sättet för styrelsen att kunna få den kontrollen är om stadgarna ändras och föreningen tar över underhållsansvaret till de delar som styrelsen vill kontrollera och dokumentera.
Gammal 2012-09-28, 15:29
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Det är inte tillåtet med stadgebestämmelser om att styrelsen ska vara skyldig att redovisa för en köpare om vad som hänt i lägenheten.
Sådant som bostadsrättshavaren har underhållsansvaret för är en fråga mellan säljaren och köparen.
Tack Gusten, Du är en klippa!
Här gäller det att hålla isär begreppen Hur är det? Och hur vill vi ha det?

En undran dock. Vi pratar ju om det som hänt, eller händer under ytskikt och tätskikt. Där har väl medlemmen inget underhållsansvar?

När det gäller frågan om hur jag vill ha det, ligger totiki i diskussionerna nu närmast. Någon moral måste vi väl även ha in i sammanhanget.
Jag tycker inte att det är tillfredsställande med konstaterandet. "Detta är en sak mellan köparen och säljaren".
Vi vet att det frekvent fuskas.
Styrelsen kanske inte kan påskrivas skyldigheten att till lägenhetsspekulanter lämna upplysningar om vad som gjorts i lägenheten.
Men styrelsen bör definitivt ha ansvar att hålla koll på vad medlemmar gör i föreningens kåk, och att det görs fackmannamässigt. Ingen ägare av hus skulle tillåta att hyresgäster fick dona fritt och utan redovisningsskyldighet. Låt oss anta att köparen får besvär, river upp och finner dolda fel pga felbygge. Han bör då kunna gå till domstol (eftersom försäkringsbolagen sannolikt vägrar ersätta). Domstolen ska om nödvändigt) kunna kräva alla fakta i målet.
Nu tycker jag att man ska komma ihåg även den paragraf som handlar om "skyddande av brottsling". Liksom detta att ingen oskyldig ska bestraffas. Har styrelsen gjort rätt, ska inte medlemmar med sämre moral kunna fuska. Och det ska de veta, redan innan de startar ett fuskbygge.
Alltså bör styrelsen kunna åläggas skyldigheten att kontrollera att allt sker på rätt och föreskrivet sätt (fackmannamässigt).
Det bör var möjligt att (vid behov) kunna se i styrelseprotokoll att saken behandlats, korrekt i alla led.
Är detta stridande mot lag, ska den skrivas om, anser jag.
Svara med citat
Gammal 2012-09-28, 15:30
Yotta-medlem

Standard

Kluringen: Jag talar inte om att lägga sig i. Jag talar om vilka frågor som styrelsen ska besvara vid förfrågan. Om nu styrelsen vid varje överlåtelse genomför den besiktning som är brukligt så får ju styrelsen den info den behöver om större händelser. Det räcker väl. Jag säger inte att något skall begränsas, det får stå för de maktfullkomna styrelser som handlar på det viset.
Ett annat sätt än "det enda" är att besiktiga lägenheten vid omsättningarna, ett fullt normalt förfarande. Det kan ju vara bra att veta ifall väggar flyttats på ett korrekt sätt, ifall BRH inte anmält det vare sig till stadsbyggnadskontoret eller föreningen.
Svara med citat
Gammal 2012-09-28, 16:34
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Styrelsen ska aldrig lägga sig i en överlåtelse om de inte vill riskera en stämning för att ha hindrat/försvårat en överlåtelse.
Det är nog riktigt.
Men om styrelsen (vid försäljningstillfället) skulle känna till att medlemmen byggt om sitt badrum utan att vare sig anmäla, beskriva vad som ska byggas om, eller skicka in kopia till styrelsen på att det är granskat och godkännt, (enligt krav i stadgar) då riskerar väl styrelsen att bli klandrad för skyddande av brottsling, om inte spekulanterna får veta detta.
Vad jag menar är att en medlem ska veta att han knappast kan vinna något på medvetet fusk i hanteringen.

Citat:
Föreningen har inga rättigheter att begränsa den rätt/skyldighet som du har enligt stadgarna.
Föreningen har rätt att skriva stadgar som kan förhindra eller försvåra uppkomsten av de tragiska fall man vittnar om på forat.

Citat:
Enda sättet för styrelsen att kunna få den kontrollen är om stadgarna ändras
Ja
Citat:
och föreningen tar över underhållsansvaret till de delar som styrelsen vill kontrollera och dokumentera.
Nej ....... än en gång
Jag menar att man kan skriva in i stadgarna ett ansvar för medlem
att redovisa till styrelsen vad man gör (när det gäller våtrumsarbete) pga risken för dolda fel.
medlemmen får göra jobbet själv (om han tror sig kunna)
Men då måste arbetet granskas och skriftligen godkännas av fackman.

För styrelsen dels behövs kanske ingen särskild formulering i stadgarna?
Det borde vara självklarheter, ett ärende på dagordningen (som alla andra) för en normal styrelse att hantera allt efter rådande situation.
Svara med citat
Gammal 2012-09-29, 15:36
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Meddelande Skador och dolda fel

tokiti sa: "Om nu styrelsen vid varje överlåtelse genomför den besiktning som är brukligt så får ju styrelsen den info den behöver om större händelser." Så enig att...

Jag tror vi måste diskutera byggskador m h t tidsförloppet.

Vad BRH gör inne i lägenheten kan ingen veta eller lägga sig i. MEN den tekniska förvaltaren kan och bör ge råd, eller via styrelsen göra det.
De kan t ex hänvisa till HSBs bl: "Ändring av lägenhet". Den är riktigt bra! Där står att styrelsens godkännande undantar inte BRHs ansvar, för bygglov och annat. Läs den!

Jag är helt enig om att styrelsen skall göra en okulär besiktning vid byte av ägare. Med originalritning och krav på dokumentation av de gjorda ändringar kan styrelsen hindra att fel på fastigheten döljs.

Frågan är om styrelsen har kompetens för det här. Det är här haken finns, det menar jag bestämd!

Detta är inte inskrivet i BRL, men i fastighetslagen. Förvaltarens ansvar, dvs styrelsens, teknisk förvaltare, finns att hos kommunen hemsida, information till "fastighetsägare".

Det finns fall där nyinflyttad begärt kopia på originalritningar, ställt frågor om de gjorda ändringar och fått allt återställt.

Med vänliga hälsningar korsdraget

Ps.
Jag har blanketterna här med kan inte foga in bilaga via forumet, men via e-post.
Ds
Svara med citat
Gammal 2012-09-29, 16:38
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
tokiti sa: "Om nu styrelsen vid varje överlåtelse genomför den besiktning som är brukligt så får ju styrelsen den info den behöver om större händelser.
"
Är det möjligt att se om det fuskats med tätskiktet efter att ytskiktet lagts på?

Citat:
Vad BRH gör inne i lägenheten kan ingen veta eller lägga sig i.
Ja,...Det vet vi ju redan alltför väl. Konsekvenserna därav har mycket tydligt dokumenterats i mängder av trådar av hemskheter som drabbar de intet ont anande efterkommande "gästerna".
Det var därför jag försökte starta denna diskussion. Så låt oss ta det bit för bit. Det är ju just detta vi måste få ett stopp på!
Återigen Vad hindrar föreningen ifrån att skriva in (ungefär med de formuleringar som Tellusborg givit) i stadgarna en skyldighet för "byggaren" en klar och fattbar redovisningsskyldighet till styrelsen?

Citat:
De kan t ex hänvisa till HSBs bl: "Ändring av lägenhet". Den är riktigt bra! Där står att styrelsens godkännande undantar inte BRHs ansvar, för bygglov och annat. Läs den!
Problemet är att nästan ingen, vare sig i styrelser eller medlemskår känner till HSBs skrifter eller ens kraven på byggnadslov.
Min ambition var ju att vi skulle formulera stadgar och checklistor som både kunde och måste läsas och förstås.

Citat:
Jag är helt enig om att styrelsen skall göra en okulär besiktning vid byte av ägare.
Jag vidhåller att den besiktningen kommer försent.

Citat:
Frågan är om styrelsen har kompetens för det här.
Vi vet att den sällan har. Men i Tellusborg skriver man att styrelsen eller den besiktningman man anlitar....etc

Citat:
Detta är inte inskrivet i BRL, men i fastighetslagen. Förvaltarens ansvar, dvs styrelsens, teknisk förvaltare, finns att hos kommunen hemsida, information till "fastighetsägare".
Vi ska inte behöva bläddra oss igenom större delen av svensk lagstiftning, tolka, välja och vraka där, bara för att leva någorlunda säkert i bostadsrätt.

Citat:
Det finns fall där nyinflyttad begärt kopia på originalritningar, ställt frågor om de gjorda ändringar och fått allt återställt.
Bra och klok medlem. Men dessa aktiviteter borde inte behövas. Brott ska förebyggas. Dåliga lagar ändras.
Svara med citat
Gammal 2012-09-29, 18:22
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Men vad händer om en medlem i Tellusborg inte följer de detaljerade stadgarna i just den föreningen ?
Finns det då någon påföljd att ta till mot medlemmen pga brott mot stadgarna ?
Svara med citat
Gammal 2012-09-29, 19:51
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Men vad händer om en medlem i Tellusborg inte följer de detaljerade stadgarna i just den föreningen ?
Finns det då någon påföljd att ta till mot medlemmen pga brott mot stadgarna ?
ja just det. En synnerligen bra fråga. Om vi tar silvas underbara uppställning av brott mot stadgarna enbart i hennes förening(se inlägg nr #49) kan man ju börja undra. Men jag skulle vilja ta den saken separat i egen tråd. Frågan är emellertid ställd av många av oss här, och ännu inget bra svar är givet.
Men alltså:
Om vi förutsätter att ett brott mot stadgarna kan föras vidare till domstol, (i varje fall när det handlar om stora pengar för de inblandade, som det ofta gör här) så måste väl domstolen ändå ta stor hänsyn till att basen för föreningars verksamhet i stor utsträckning ska styras av just stadgarna.
Om dessa då är klara och tydliga och genomtänkta bör det underlätta för alla parter.
Svara med citat
Gammal 2012-09-29, 21:40
Yotta-medlem

Standard

Domstolen dömer efter Lagen. Stadgar har ingen betydelse alls. Och tur är det.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Undersöknings- och upplysningsplikt för bostadsrätt - Dolda fel Admin Faktabanken 0 2012-06-03 15:53
Gruppstämning pga att bara vissa får badrum renoverade - Fuktskador i ombildad brf Robertino Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 25 2011-03-13 22:40
Dolda förluster i brf totiki Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2009-03-19 11:10

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:02.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare