Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-30, 17:21
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Byte till säkerhetsdörrar i brf

Styrelsens motion till ordinarie föreningsstämman om säkerhetsdörrar:
"Styrelsen har idag ej budgeterat för detta projekt i vår 10- års budget. Detta innebär att finansiering för detta projekt ordnas separat av föreningen. Finansieringen bygger på att vår bostadsrättsförening lånar upp ovanstående belopp och lägger sedan detta på avgifterna baserat på andelstalet.
Finanskostnad (1 miljon i lånevolym) om vi lånar till detta: 7500 kr/ månad. Vilket ger en ökad avgift på ca 75 kr / % av andelstal per månad.
Exempelvis för en 3:a på 75 m2 med andelstal ca 2,6 %, blir den ökade månadskostnaden ca 200 kr per månad.
Styrelsen föreslår att föreningsstämman beslutar om byte till säkerhetsdörrar genom diskussion och därefter en omröstning."

Att fördela en kostnad på andelstalen betyder att stora lägenheter betalar mer än mindre lägenheter.
Är det vanligt att stora lägenheter ska betala mer för en likadan dörr som till en mindre lägenhet?

Är det någon som vet vad byte till säkerhetsdörr brukar kosta?
I vårt fall skulle det bli 30 dörrar á ca 33 000 kr. Låter dyrt!

I stadgar 44 § står det:
"För beslut som innebär väsentliga förändringar av fastigheten och för beslut om överlåtelse av fastigheten erfordras samtycke av alla medlemmar."

Vad innebär denna formulering? Är byte till säkerhetsdörrar en väsentlig förändring och kan jag som ensam medlem stoppa förslaget genom att rösta emot?

När styrelsen sålde föreningens kontorslokal i april påstod SBC att styrelsen inte behövde stämmobeslut. Vad är skillnaden?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-11 klockan 18:41.
Svara med citat
Gammal 2012-05-30, 18:28
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Vi valde och betalade själv

Hos oss gjordes en gemensam upphandling för att få ner priserna. Sedan fick var och en bestämma om man ville ha säkerhetsdörr. Vi betalade direkt till leverantören. Jag tror kostnaden var ca 12.000 kr. På samma sätt har det varit med inglasning av balkonger och markiser.

Vad som ska beslutas av stämman eller inte verkligen flytande. Jag vet inte om du kan stoppa det, men om man ser till ansvaret för dörrar brukar det vara innehavaren som har det. Då har föreningen enbart skyldighet till "målning av utsidan". I så fall borde var och en få bestämma själv.
Svara med citat
Gammal 2012-05-30, 19:02
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Säkerhetsdörrar

Skulle nästan tro att vi bor i samma förening. Här är styrelsen så kunnig om allt att de tagit ett eget beslut att den som vill får själv finansiera bytet. De har inte ens hört stämman, så du har det ett snäpp bättre.

Rent byggnadstekniskt är det ett osäkert projekt eftersom det nog ändrar väsentligt i arkitekturen. Är huset K-märkt? I så fall kommer PBL Kap 13, §10 in här. Dvs om man är rädd om arkitekturen.

Ansvaret regleras i stadga 26-27. Frågan i din förening är om detta är "Rubbning av de inbördes förhållandena". En fråga för revisor m h t EFL Kap 6, §5.

Beslut om väsentlig förändring kräver kvalificerad majoritet samt godkännande av var och en. BRL Kap 9, §16.

Oenig stämma ska till Hyresnämnden för beslut innan de får påbörja arbetet.

Ekonomi:
Här har dörrerna kostat allt från 18 tkr till över 30 tkr. Skitdörrar om du frågar mig. Daloc har testats vetenskapligt, vilket andra inte alltid har. Daloc tror jag är bäst, de som satts in är fyllda med sågspån som luktar kemikalier. Certifierad och godkänt mot inbrott är viktigt.

En äkta säkerhetsdörr har inte brevinkast, utan det är placerat på utsidan.
En sådan dörr är så hermetisk att trycket i huset kan förändras.

Jag säger som kineserna: "Om du tror du vet allt då är du dåligt underrättad". Det verkar gälla för denna styrelse såväl som för min.

Som beslut skulle jag föreslå att stämman fattar beslut tillsätta ett utskott/arbetsgrupp, med syfte att i samråd med medlemmarna ta fram ett omarbetat beslutsunderlag.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-11 klockan 18:42.
Svara med citat
Gammal 2012-05-30, 22:01
Yotta-medlem

Standard

Vidare påstår styrelsen i denna motion följande:
Nya säkerhetsdörrar ger ökad säkerhet, brandskydd och minskat ljudflöde från trapphuset. Reglerna säger att ytterdörr till lägenhet är bostadsrättsföreningens ansvar. Vid ett byte till säkerhetsdörrar så kommer vi att få postboxar i entrén samt en tidningsklämma vid respektive ytterdörr, alltså ej brevspringa i dörren. Byte av 30 st dörrar mot säkerhetsdörrar, kvarvarande köksdörrar 20 st spackling av gamla hål, rensas så endast ett lås används. Nya beslag, likt nya dörren, ådringsmålning. Vi anser att sätta igen 2 st dörrar som ej används. Ny vägg mållas in befintligt trapphus.

Jag undrar vilken glädje medlemmarna med fungerande köksdörrar har av detta? Jag tror att de som vill ha sina dörrar igensatta sitter i styrelsen. Vi medlemmar har inte fått någon förfrågan.

Vidare kan jag tillägga att det finns hiss i vår 20-tals fastighet. Den är inte kulturmärkt men har vackra originaldörrar, utom vindslägenheterna som redan har säkerhetsdörrar.
Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 12:00
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Dörrar i k-märkt?

Jag köper inte att husen inte är k-märkta. Det är jag övertygad om att de är. Kolla stadsmuseets hemsida och se detaljplanen. Jag gissar den är grön. Du kan också ringa och fråga dem om det här.

När du finner den gröna planen, ta kopia på den och skicka ut till grannarna.
K-märkt är tvingad bygglov, rivningsförbud mm, spara och dokumentera. Detta är folkminnen och ska kunna återställas i framtiden. Men det är väl hos dig som här hos mig: du får riva och bygga om hela insidan, eftersom det är privat egendom.

Vad du än gör, säg nej! Stadsmuseet förordar gallergrind på insidan som lösning på säkerhetsproblematiken. Jag köpte det och fick sänkt försäkring.
Säkrast av allt. Dessutom är den personlig egendom som ökar värdet på lägenheten.

En ny formaldehydproppad dörr är en styggelse i k-märkta hus.

Du säger argumentet är ljudisolering, ja, men också luftisolering, kul!
Tyst och luftfritt i flerfamiljshus, ja, jag säjer då det.
Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 12:10
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Finansiering i brf med orättvis fördelning av kostnader

Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg
Att fördela en kostnad på andelstalen betyder att stora lägenheter betalar mer än mindre lägenheter. Är det vanligt att stora lägenheter skall betala mer för en dörr än en mindre lägenhet?
Nej, det är helt åt h-e, naturligtvis! I detta fall ej förenligt med lagen.

Citat:
Är det någon som vet vad byte till säkerhetsdörr brukar kostar? I vårt fall skulle det bli 30 dörrar ā ca. 33 000kr. Låter dyrt!
Vill minnas att vi betalade 12.000 kr/säkerhetsdörr inkl. montering och allt samt lite "finesser" som nya lås.
Ordinarie styckpris ligger på ca 16.000 - 17.000 kr/säkerhetsdörr.

Citat:
Reglerna säger att ytterdörr till lägenhet är bostadsrättsföreningens ansvar.
Vilka regler? Vad står det i era stadgar om detta?

Se även bl a;
Ytterdörr till bostadsrätt bostadsrättshavarens ansvar?

BYTE YTTERDÖRR & ANDELSTAL
Byte av ytterdörrar

Andelstal i bostadsrättsförening - Beräkna och ändra andelstal bostadsrätt - Faktabanken

Andelstal brf - länklista om andelstal i bostadsrättsföreningar

Ändra andelstal i brf - När är det möjligt/lämpligt med omfördelning av andelstal? - Faktabanken
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-06-21 klockan 18:45.
Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 13:12
Yotta-medlem

Standard Ansvar för ytterdörr enligt stadgar

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Vilka regler? Vad står det i era stadgar om detta?
I våra stadgar 10 § står det:
Golvbrunnar, eldstäder samt rökgångar i anslutning därtill, inner- och ytterdörrar samt glas och bågar i inner- och ytterfönster; bostadsrättshavaren svarar dock inte för målning av yttersidorna av ytterdörrar och ytterfönster.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Jag köper inte att husen inte är k-märkta. Det är jag övertygad om att de är. Kolla stadsmuseets hemsida och se detaljplanen. Jag gissar den är grön.
Det är så grönt det kan bli!
Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 13:56
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Ansvar för ytterdörr till lgh i brf

Citat:
I våra stadgar 10 § står det: Golvbrunnar, eldstäder samt rökgångar i anslutning därtill, inner- och ytterdörrar samt glas och bågar i inner- och ytterfönster; bostadsrättshavaren svarar dock inte för målning av yttersidorna av ytterdörrar och ytterfönster.
Jag förutsätter att denna §10 alltså avser bostadsrättshavarens ansvar, där det står i klartext att det inte är som styrelsen hävdar, dvs att bostadsrättens ytterdörr är föreningens ansvar (vilket det nog i princip aldrig är).
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-06-21 klockan 18:46.
Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 21:49
skanke skanke är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Sep 2011
Standard Daloc-säkerhetsdörr kostar ca 15.000 kr

33 000 kr för säkerhetsdörr låter dyrt.

I vår förening erbjöds medlemmarna att köpa säkerhetsdörr (Daloc) för 15-18 000kr inkl installation. Det var dock 3-4 år sedan så priserna är nog lite högre idag.
Man ska också komma ihåg att det finns olika modeller med olika lås(mekanism) även från samma tillverkare, så priserna kan nog variera en del.

Det här med ljudisolering brukar det pratas en del om när det gäller säkerhetsdörrar, och man brukar trycka på detta när man gör reklam för dessa produkter. Det går säkert att mäta fram att de har en ljuddämpande effekt i ett testlab men vad det blir i praktiken monterat i ett gammalt lyhört hus är något annat.

Vi har säkerhetsdörr, men inte upplever vi någon större skillnad faktiskt. Så det där med ljudisolering är nog lite överdrivet.
Svara med citat
Gammal 2012-06-01, 17:26
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Ersättning till bostadsrättshavare som redan har säkerhetsdörr

Både hos min och i en bekants förening har vi beställt säkerhetsdörrar. Dock utan något stämmobeslut utan endast de som vill ha dörr har beställt samtidigt. I broschyren (Proloc) varierade priserna från ca 13.000 kr för en helt slät dörr upp till 45.000 kr för den finaste modellen "Strandvägen".

Om man tar ett stämmobeslut om att alla ska ha säkerhetsdörr så blir det föreningen som får stå för kostnaden som alltså kommer att fördelas efter andelstalen som vanligt.
Lägenheter som redan tidigare har säkerhetsdörr borde kunna få viss ersättning från föreningen för detta.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Byte av förvaltare Neon Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2012-02-28 21:07
Byte till individuell elmätning i brf rannerboy El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 4 2010-11-09 13:50
Byte av portkod Hallmat Bostadsrättsforum 4 2010-05-12 16:45
Byte av gamla fönster till nya energifönster Håkan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2009-04-27 20:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:41.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare