Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-12, 18:50
kätting kätting är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jun 2014
Standard Bastubygge á 300 000:-, inte "väsentllig fölrändring"?

Några bastubadare i vår styrelse har lyckats få igenom styrelsebeslut om att 2019 bygga bastu i husets källare. Detta enligt styrelseprotokoll. Kostnad ca 300 000:-, ungefär hälften av vårt kapital.
Åtgärden kommer att föras in i det budgetförslag som ska behandlas av stämman 25 mars, men i dagordning för stämman finns inte angivet att styrelsen tänkt lägga fram detta som ett särskilt förslag, alltså låta medlemmarna vara med och bestämma i frågan. Att åtgärden finns med i budgeten innebär ju att styrelsen hoppat över ett viktigt steg processen.

Visserligen fanns i aktuellt rum tidigare en bastu, men den är helt borttagen, den nya installationen utgår alltså helt från en tom lokal.Jag anser detta är en väsentlig förändring, som styrelsen alltså måste fråga medlemmarna om.
Är det någon som kan hjälpa mej med detta, finns någon dom till vägledning osv.
Tack på förhand!!
Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 09:35
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Att återställa en bastu, som visserligen inte finns kvar idag men som funnits där tidigare, lär inte kunna bedömas som en väsentlig förändring. Kostnaden för åtgärden - enligt vissa skall denna beaktas för bedömningen av väsentlig - men jag håller inte med. Spelar ingen roll vad det kostar, eftersom styrelsens uppdrag aldrig någonstans är definierat utifrån nivåer på kostnader.

Att upprätta budget är ett styrelseansvar och har ingenting med stämma att göra. Stämman har heller ingen beslutsrätt över styrelsens budget.

Sammantaget kan jag alltså inte se att styrelsen måste fråga medlemmarna inför detta projekt. Men styrelsen kan ju göra det ändå, ifall den är osäker på om det är detta som medlemmarna vill skall göras. Fast styrelsen har ju att se till alla medlemmar - även kommande i viss mån - därför kan man inte alltid "fråga" medlemmarna.

I ett större perspektiv så prövas ju frågan ändå. Får styrelsen ansvarsfrihet? Och får den förnyat förtroende? Ja då har ju majoriteten accepterat styrelsens handlande.
Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 10:47
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kätting Visa inlägg
Visserligen fanns i aktuellt rum tidigare en bastu, men den är helt borttagen, den nya installationen utgår alltså helt från en tom lokal.Jag anser detta är en väsentlig förändring, som styrelsen alltså måste fråga medlemmarna om.
Är det någon som kan hjälpa mej med detta, finns någon dom till vägledning osv.
Tack på förhand!!
Att det har funnits en bastu där tidigare har enligt min mening ingen betydelse. Nu finns där bara en tom lokal.
Det är därför fråga om ett nybygge av en bastu som beräknas kosta 300,000:-, och som även
de som är helt ointresserade av bastubad tvingas vara med och betala.

Ett sådant nybygge har som jag ser det styrelsen inte rätt att besluta om utan stämmans godkännande.
Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 11:34
merbzt merbzt är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kätting Visa inlägg
Jag anser detta är en väsentlig förändring, som styrelsen alltså måste fråga medlemmarna om.
Med största sannolikhet är detta inte en väsentlig förändring. Speciellt när det en gång tidigare funnits en bastu där.

Det man kan göra är att ta upp det på föreningsstämman för att försöka stoppa det men det kommer nog inte att lyckas utan man kommer nog bara bli stämplad som bråkmakare. Istället kan man fråga om hur det går med andra mer akuta underhållspunkter och finansiering av dessa. Är en ny bastu verkligen den mest akuta åtgärden för föreningen att utföra? Jag tycker dock man skall akta sig för att gå hårt på de personer som engagerar sig. Ibland är priset för att få personer att engagera sig i föreningen att de får bygga sin "bastu". Nästa sak de tar sig an kanske kommer föreningen tillgodo flera gånger om.

Dock så anser jag att en ny bastu inte direkt hör till underhåll varvid en fråga till medlemmarna hade varit på sin plats i detta fall.
Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 12:21
Yotta-medlem

Standard

Här är en lista från ett förvaltningsbolag där de menar att bygge av bastu i föreningen beslutas av stämman, dock att det räcker med enkel majoritet.

http://www.adex.se/aktuellt/styrelse...-stammobeslut-
Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 13:00
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ni blandar äpplen och päron hej vilt nu tycker jag...

Citat:
Här är en lista från ett förvaltningsbolag där de menar att bygge av bastu i föreningen beslutas av stämman, dock att det räcker med enkel majoritet.
Här måste man skilja på om detta är en utökning av verksamheten eller om det är ett återställande av en funktion som funnits. Det går inte utifrån TS beskrivning att bedöma detta. Styrelsen kan ju mycket väl ha rivit en uttjänt bastu, sedan samlat ihop pengar i kassan under några år, och nu skall den återuppbyggas. I så fall är detta att betrakta som ett rent underhållsarbete och där har styrelsen beslutsrätt.

Citat:
Det man kan göra är att ta upp det på föreningsstämman för att försöka stoppa det men det kommer nog inte att lyckas utan man kommer nog bara bli stämplad som bråkmakare. Istället kan man fråga om hur det går med andra mer akuta underhållspunkter och finansiering av dessa. Är en ny bastu verkligen den mest akuta åtgärden för föreningen att utföra?
Tas frågan till stämma så kommer närvarande majoritets vilja att fälla avgörandet. Det kan alltså mycket väl bli ett nej.

Sedan vänder jag mig emot att du skriver "akuta åtgärder". Vem har sagt att en styrelse endast skall springa runt med akuta åtgärder, att "släcka bränder"? Ett sådant förhållningsätt till fastighetsförvaltning gör att det blir väldigt dyrt att äga detta hus. En styrelse skall givetvis ha kraft och resurser att vårda och utveckla föreningen långsiktigt. Ibland kan det innebära att man bygger en fin bastu, trots att även andra behov finns i föreningen.

En byggnad kommer aldrig vara 100 % underhållen, ej heller 100 % nedgången. Status vid ett givet tillfälle kommer alltid vara att delar är helt nygjorda, andra delar uppvisar visst slitage men har livslängd kvar samt till sist kommer det finnas delar som borde ha underhållits för länge sedan. Av olika anledningar så har styrelsen beslutat i vilken ordning allt skall göras - det är detta som är essensen i styrelsens underhållsplanering. Det kan vara rätt beslut att skjuta på ommålning av väggarna i soprummet ett par år extra till förmån för att bygga en bastu te x.

Citat:
Det är därför fråga om ett nybygge av en bastu som beräknas kosta 300,000:-, och som även
de som är helt ointresserade av bastubad tvingas vara med och betala.
Vi vet ingenting om hur finansieringen ser ut, och ej heller vad detta i verkligheten kommer "kosta" medlemmarna. Bygget kan vara ett rent underhåll (= då skall alla medlemmar bekosta det och styrelsen är skyldiga att återställa rummets funktion), det kan vara tillkommande (då skall stämmans tillfrågas och föreningen bekosta byggnationen) men även detta kan ju vara en bra affär för alla medlemmar. En bastu kan ju höja allas värde av bostadsrätterna och totalt sett ge ett överskott till alla medlemmar, bastubadare eller ej.

Till sist så kan ju driften bekostas av avgifter. Dessa avgifter kanske redan togs ut för den gamla bastun? Ja då har ju de facto de medlemmar som använt den tidigare bastun, betalat och bekostat drift samt återställande av en ny bastu.

Så nej TS inlägg är för tunt, och era svar är för dåliga. TS vill (uppenbarligen) inte ha en bastu. Men så ta reda på mera först då och jobba inom din förening. Vi kommer inte kunna "bevisa" än det ena eller andra på dina skrala uppgifter.
Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 14:29
merbzt merbzt är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Sedan vänder jag mig emot att du skriver "akuta åtgärder". Vem har sagt att en styrelse endast skall springa runt med akuta åtgärder, att "släcka bränder"? Ett sådant förhållningsätt till fastighetsförvaltning gör att det blir väldigt dyrt att äga detta hus. En styrelse skall givetvis ha kraft och resurser att vårda och utveckla föreningen långsiktigt. Ibland kan det innebära att man bygger en fin bastu, trots att även andra behov finns i föreningen.
Tanken med svaret är den strategi jag tror man skulle lyckas bäst med på en stämma. Dvs titta på "annan del av fastigheten" vore det inte bättre att fokusera på åtgärd/förädling av den? Om förslaget är fantastiskt så kanske styrelsen väljer att lägga allokerade resurser på det istället för på bastun.

Men om styrelsen och bastugruppen är fast beslutna att genomföra detta finns nog inget man kan göra för att hindra det.

Givetvis måste styrelsen få nyttja sitt mandat för att genomföra de åtgärder den tror på. Det finns ingen framtid för en styrelse som hela tiden måste genomföra saker som styrelsemedlemmarna inte tror på. Därmed så kanske det är för föreningens bästa att den får bygga sin bastu.
Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 17:23
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg
Men om styrelsen och bastugruppen är fast beslutna att genomföra detta finns nog inget man kan göra för att hindra det.
Det kan nog också vara därför som styrelsen har valt att inte ta med bastubygget som ett ärende på stämman,
för vid en omröstning på stämman finns ju alltid risken att det blir ett nej.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
"Inte ovanligt att ingen kommer på visningar" - Helsingborgs Dagblad Admin Senaste Nytt 0 2011-06-13 15:00

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:59.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare