Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Senaste Nytt
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Senaste Nytt Länkar till artiklar om bostadsrätter och bostadsorganisationer. RSS-feed för detta forum med senaste nytt om bostadsrätter som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Öresundsvädret

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-08, 11:02
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen upp Korttidsavtal med brf

Jag gillar din idé.

En forskare på KTH skrev för några år sen om en idé med titeln: Bostadsrätt - Hyresrätt - Mällanrätt. Du är innte på detsamma, ser jag.

Jag menar att vi tvingas ändra på våra värderingar antingen vi vill eller inte. Att gå emot och definieras som problemet är inte så lockande för mig. Jag menar att om vi kan finna nya vägar då kan vi bli del i lösningen.

Stockhholmshem har på försök att i hyresrätt ha korttidskontrakt (4 år) för ungdomar. Det ligger också i linje med dina tankar. Korttidsavtal med brf för den som hyr i andra hand. Ja, varför inte. Fint att koppla ansvaret till den som bor där och inte till ägaren.

Gör en insändare med förslaget, eller skriv på politikernas Facebok!
Hoppas du återkommer, i fall jag skulle missa hur det går.
Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 14:08
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Mysko avtalstext

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget;
36546 Korttidsavtal med brf för den som hyr i andra hand. Ja, varför inte. Fint att koppla ansvaret till den som bor där och inte till ägaren.
Hur ska ett långsiktigt ansvar för vad man äger, kunna kopplas till den som tillfälligt bor där?
Hur skulle korttidsavtalet vara formulerat för att avlasta ägaren från sitt ansvar att vårda huset (och dess rykte)?
Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 17:23
Yotta-medlem

Glad Hyra ut bostadsrätt

Jag förstår inte problemet.

För det första: Har föreningarna koll på vem som hyr ut i dag?
För det andra: Vet de vilka som är hyresgäst?
Den som har det bor nog inte i Stockholm - alternativt bor i en liten förening.
För det tredje: Den som hyr ut ansvarar för lägenheten i dag?
Jag kan inte se annat än att ansvaret är oförändrat, men om jag hyrde ut skulle jag noga fylla i tiden och avtala bort besittningsrätten av den som hyr. Det är inte styrelsens ansvar, men de kan hjälpa till med avtal avseende besittningsrätt och ersättningen. Alltså en liten ändring i befintliga avtal.

Jag ogillar lagstiftning om allt, det leder endast till korruption. Det vet vi här på forumet. Andrahandsavtal är mellan vuxna, föreningen får % för de kostnader som en uthyrning orsakar.
Till sist undrar jag: Bryr sig folk om kostnaderna i föreningarna i dag?
Det finns stadgar, de är inte skriva av gud, de kan alltså ändras, alternativt kompletteras!
Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 19:02
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Jag förstår inte problemet.
Problemet som jag ser det ligger i din text A
Citat:
Fint att koppla ansvaret till den som bor där och inte till ägaren".
Därför min fråga: B Hur ska ett långsiktigt ansvar för vad man äger, kunna kopplas till den som tillfälligt bor där?
Det är väl klart att uthyrning av enstaka lägenheter i en större förening inte bör vålla större problem, men många uthyrningar i en liten förening skulle definitivt snabbt framkalla kris.
Försök att besvara min fråga B
Har jag missförstått dig, ber jag givetvis om ursäkt. (Dock kan jag inte skylla på midsommarfirande :-[

Citat:
Den som hyr ut ansvarar för lägenheten i dag?
Du sätter ett frågetecken efter, ....men svaret tolkar jag som att du vet.

Citat:
Jag kan inte se annat än att ansvaret är oförändrat, men
Citat:
om jag hyrde ut skulle jag noga fylla i tiden och avtala bort besittningsrätten av den som hyr
.

Tror inte att det behövs. Såvitt jag vet gäller lag om besiktningsskydd den som bor i hyresrätt?
Denna lag torde inte träda i kraft när man hyr ut sin bostadsrätt? Kommer nog inte att skapas någon sådan lagtext som skulle frånta ägaren rätten att sälja till vem han vill (efter styrelsens godkännande), när han vill.

Hur som helst har det inget med din mening i A att göra.

Citat:
Jag ogillar lagstiftning om allt, det leder endast till korruption. Det vet vi här på forumet.
Njaaae,... sådana slutsatser har inte jag kunnat dra av det jag läst?
Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 19:52
Yotta-medlem

Generad Vi andrahansuthyrning är fint

Vi är inte på samma linje märker jag.

Min huvudlinje är att det nu förhoppningsvis kan bli slut med svarta uthyrningar. Att avtal upprättas där det tydligt anges namn på den som bor och vem som äger. det menar jag är fint.

Här där jag bor är väldigt många lägenheter uthyrda hemligt. Det finns t o m svart uthyrda där ägarna är utomlands och har bostadstillägg. Dubbelt mygleri alltså. På jättemånga dörrar står det dubbla namn därför att den som bor där är "inneboende". Ok, det här vet vi, men hur många bor här som vi inte vet om alls?

Vi har kostnader för grovsopor, hushållssopor, en herrans massa flera cyklar än antalet lägenheter. Jag längtar efter alla möjligheter som gör systemet genomskinligt.

Ändringarna i andrahandsuthyrningarna är inte betungande, tvärtom, de gör det tydligare. Det som är tydligt är enkelt.

Jag märker f ö en viss irritation när jag tänker utanför boxen, särskilt om jag nämner något om att flytta ansvaret ner på individnivå. Det är inte populärt. Att ta ner beslutet dit det hör hemme tvingar fram ansvar där problemet finns. Jag menar att Bostadsministern har faktiskt rätt i detta fall.

Har jag svurit i kyrkan nu igjen?
Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 20:09
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Vi är inte på samma linje märker jag.

Min huvudlinje är att det nu förhoppningsvis kan bli slut med svarta uthyrningar. Att avtal upprättas där det tydligt anges namn på den som bor och vem som äger. det menar jag är fint.
Nu är jag med dig. Fortsatt Glad sommar.
Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 21:00
Yotta-medlem

Tummen upp Klarspråk är fint

Hej Pensionär.

Nu har du gjort mig glad.
Jag ber därför att få tacka för frågan så vi fick detta klargjort.

Jeg säger som Nalle Puh:
"det var rätt när jag tänkte det, men når det kom ut blev det feil"

Fortsatt Glad sommer på dig med!
Svara med citat
Gammal 2012-06-24, 18:59
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard Vilka menar attefall?

http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=5152325

"Ja, vi har försökt lyssna in remissinstanserna. Den mest konkreta ändringen är att man kan få hyra upp till tre år, utredningsförslaget talade ju om fem år. Det är att lyssna in lite grann den kritik som kommit från till exempel bostadsrättsorganisationerna, säger bostadsminister Stefan Attefall."

försökt lyssna in remissinstanserna
Lyssna in lite grann?
Men det går lika bra med selleri?
Svara med citat
Gammal 2012-10-03, 11:34
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard bostadsministern påläst?

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...er_7549054.svd

"föreningarna kan fortfarande säga nej om "det är en liten förening och nästan alla vill hyra ut".
Bara en enkel fråga om detta, när visar det sig?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Dyrare att hyra sin bostad - Helsingborgs Dagblad Admin Senaste Nytt 0 2011-11-14 10:11
Dyrare att hyra än äga sin bostad - Sveriges Radio Admin Senaste Nytt 0 2010-03-03 21:41
Bostadsrätt och äganderätt blir ett Admin Bostadsrättsforum 8 2009-04-07 15:55

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:17.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare