Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-28, 07:49
lowi lowi är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard Inneboende, frågor

Jag har en lägenhet som jag funderade på att sälja. Jag ska tillsammans med mina barn flytta till annan ort MEN vill ha kvar lägenheten för att kunna hälsa på vänner någon/några gånger per månad. Om inte annat så kommer dottern att vara där då hon hälsar på pojkvännen.
Resterande sovrum tänkte jag hyra ut. Då vi kommer att vara i lägenheten då och då så vill jag kategorisera de övriga som inneboende i lägenheten. Gråzon absolut men frågan är om det funkar? De övriga som ska bo där är veckopendlare, 2-3 st, utvalda med omsorg.

Vad säger ni? Inneboende eller andrahandsuthyrning?
Om inneboende har jag förstått att styrelsen inte har något att säga till om. Vad gäller om det är andrahandsuthyrning?

Om inneboende, se bl a;
Andrahandsuthyrning bostadsrätt - Inneboende - Faktabanken
Bostadsrättshavare har i likhet med hyresgäster rätt att utan särskilt tillstånd ha inneboende i sin lägenhet. Detta gäller såväl bostadsrättshavare som innehar bostadslägenheter som lokaler.

Hyresnämnden och bostadsrätt
Uthyrning av en del av en bostadshyreslägenhet. Den som ska hyra ut ett rum till en inneboende behöver inte i förväg fråga om lov.
Hyr du ut två lägenheter, till exempel var sitt rum till två inneboende, gäller lagen om uthyrning av egen bostad för den första upplåtelsen och hyreslagen (12 kap jordabalken) för den andra upplåtelsen. Om du hyr ut tre lägenheter eller fler, gäller hyreslagen för samtliga upplåtelser eftersom uthyrningen då normalt anses ske i näringsverksamhet.

Förverkande, utomstående person i lägenhet / bostadsrätt - Faktabanken
Huvudregeln är att bostadsrättshavare får ha inneboende i sin lägenhet.
Det är bostadsrättshavaren och inte den/de inneboende som skall anmanas att vidta rättelse.

Hjälp om ägarandel / inneboende i brf
En av två lägenheter som hör ihop hyrs ut till "inneboende".

BR-hyresgäst som inte bor i landet- Inneboende? Avhysning?
- Hur många inneboende får man ha?
- Kan man ha inneboende utan att själv vara skriven på adressen där lägenheten är belägen?
- Får en inneboende vistas i samma gemensamma lokaler och utrymmen som medlemmarna?
- Kan styrelsen/föreningen besluta att i efterhand avhysa ineboende om han inte bott där fast han sagt att han bor där?

Olovlig andrahandsuthyrning i brf

Andrahand eller inneboende?
Vad är det som avgör om man bor i andra hand eller är inneboende?

Regler för inneboende i brf
Skatt på inkomst från andrahandsuthyrning

Uthyrningsdel - andrahand eller inneboende?
Om man hyr ut en uthyrningsdel av en bostadsrätt som uppfyller nedanstående, rör det sig då om att man har inneboende eller är det en andrahandsuthyrning?

Andrahandsuthyrning eller inte? - Andrahandsuthyring / Inneboende, Vem har rätt att bo i LGH

Gräns mellan andrahand eller inneboende i bostadrättsförening?
Hur bevisa att den som är i lägenheten är inneboende?

Vad gäller vid förfogande/inneboende i brf?
Min morfars bror har en bostadsrät) som han inte använder, kan jag skriva mig där, eller måste jag stå som inneboende?

Inneboende/andrahand
Jag ska resa bort en tid och vill då hyra ut min lägenhet, men sedan komma tillbaka och dela lägenheten med samma person.

Inneboende
Frågor om inneboende i bostadsrätt

Inneboende? Vad säger styrelsen om ägare ej är hemma regelbundet?
Kan styrelsen kan ha åsikter om att jag inte är i lägenheten regelbundet?

Inneboende i bostadsrätt - hur dela upp hyran?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-07 klockan 12:40. Anledning: Kompletterat med länkar
Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 11:07
neptunus neptunus är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2013
Standard "Självständigt brukande"

Det verkar inte handla om ett "självständigt brukande" (som det står i lagparagrafen) för hyresgästerna eftersom jag antar att du eller dottern kommer att ha nyckel dit för att komma och gå som ni vill och de andra hyresgästerna kommer inte att kunna disponera minst ett rum som du/dottern behöver.
Därför tror jag det måste handla om ett inneboende som inte kräver styrelsens tillstånd.

Om det däremot skulle handla om andrahandsuthyrning har dina grannar i styrelsen makten att säga ja eller nej till vilka av deras grannar som ska få hyra ut och vilka som inte ska få göra det.
Chansen att bli beviljad tillstånd är därför självklart störst om du har varit lojal med dem av dina grannar som sitter i styrelsen.
Enda möjligheten att slippa styrelsens tillstånd är att stadgarna har tagit bort den makten från styrelsen, men enligt vissa är sådana stadgar olagliga.
http://www.hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=21065
Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 11:46
Faustisk för BoBra Faustisk för BoBra är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Vad står i stadgarna?
Ny lag läs ”http://brfporkala.com/component/sear...ll&Itemid=403”
Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 23:18
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av lowi Visa inlägg
Hej alla,
Ny här i forumet. Men har en fråga direkt.
Jag har en lägenhet som jag funderade på att sälja. Jag ska tillsammans med mina barn flytta till annan ort MEN vill ha kvar lägenheten för att kunna hälsa på vänner någon/några gånger per månad. Om inte annat så kommer dottern att vara där då hon hälsar på pojkvännen.
Resterande sovrum tänkte jag hyra ut. Då vi kommer att vara i lägenheten då och då så vill jag kategorisera de övriga som inneboende i lägenheten. Gråzon absolut men frågan är om det funkar? De övriga som ska bo där är veckopendlare, 2-3 st, utvalda med omsorg.

Vad säger ni? Inneboende eller andrahandsuthyrning?
Om inneboende har jag förstått att styrelsen inte har ngt att säga till om. Vad gäller om det är andrahandsuthyrning?

Många frågor blev det visst .. tacksam för alla svar jag kan få.

//L
Ett krav är hela lägenheten inte är tillgänglig för de inneboende dvs det ska finnas unika lås/nycklar till varje rum som varje inneboende hyr. Traditionella lås på innerdörrar måste då bytas ut.

Thomas
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Inneboende/andrahand mega Bostadsrättsforum 4 2013-08-06 23:14
Inneboende Jenny100 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2012-08-26 17:13
Inneboende Elin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2012-04-13 18:59
Regler för inneboende i brf tette Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2010-12-03 17:26
Inneboende i bostadsrätt sofiat Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2009-02-03 10:47

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:19.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare