Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-20, 14:34
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Fastighetskötarens arbetsuppgifter

Vad ska vaktmästaren i en bostadsrättsförening arbeta med?

Följande punkter är en lista över vaktmästarens arbetsuppgifter i den brf där jag bor;

Fasta arbetsuppgifter som återkommer varje vecka
• Tömning av sopkärl + städning av soprum
• Kontrollera att sopnedkasten har fri passage

• Ta emot felanmälningar från medlemmarna (dvs felanmälningar av det som vaktmästaren missat)

• Städning av källare och toaletter (sopar + våttorkning) (max 1-2 ggr/vecka)
• Sopning av vindsgångar (görs kanske någon gång per år)
• Kontroll, städning och underhåll av tvätt och tork, samt rengöring av rännor (görs av medlemmar)
• Städa entréerna från ytterdörr till närmsta dörr (sopa rent + våttorka) utförs tisdagar under vinterhalvåret (1 timme/vecka under några månader)

• Kontroll av undercentraler (Vad för kontroll? Varför? Hur ofta? 10 min/vecka?)
• Diverse reparationer och underhåll (???)

• Justering av bland annat entrédörrar och källardörrar när de inte stängs (???)
• Kontroll och smörjning av lås (???)

• Byte av lysrör och lampor
• Kontroll belysning källare och vind
• Yttre ljusrond

• Yttre städning (plocka skräp + tömma papperskorgar och askkoppar) (endast ev skräp längs med huvudgångar, sällsynt)
• Kontroll och ev. städning av piazzan vid vägen
• Ser till att vår utemiljö är i gott skick året runt (klipper häckar och buskar, tar bort ogräs mellan plattor och stenar, mm.) (har vad jag sett alltid utförts av extern personal)

• Distribuera diverse utskick från styrelse till medlemmar (har mig veterligen aldrig hänt)

De två första punkterna ovan är borta i och med nytt sophanteringssystem.

Diverse arbetsuppgifter som inte återkommer varje vecka
• Skriva ut och sätta upp tvättlistor (1 gång/månad)
• Ta undan och slänga diverse grejor som olovligt ställts i källaren eller på vinden (sällsynt)

• Kontakt med leverantörer
• Vidarebefordra felanmälan på fönster till leverantör
• Möta upp leverantörer till föreningen (utlämning av nycklar + diverse hjälp)

• Inköp och hämtning av förbrukningsmateriel

• Mäta temperatur, justera ventilationsgaller samt öppna upp igenstoppade ventilationshål (görs ej)
• Vid behov byta vattenlås där de ursprungliga inte är utbytta (någon gång/år)
• Byta packningar och rensa blandare från smuts i kökskran och handfat (medlemmens ansvar)
(gäller endast FFM-blandare som är originalmonterade av föreningen)
• Justera radiatorer (medlemmens ansvar)
• Hjälpa till med byte av brandvarnare eller batterier vid behov (medlemmens ansvar)

• Hanterar nycklar (görs enl. uppgift från styrelsen av styrelsen)

• Namnbyten i entré och på dörrar (beställa och byta skyltar) (10-15 ggr/år)

• Utrensning av oanvända cyklar vid begäran av styrelsen (verkar aldrig ske)

• Mer omfattande reparationer och underhåll vid begäran av styrelsen (???)
• Kontroll av värmeanläggningen (???)

• Läsa av elmätare på begäran (Vilken elmätare? Varför? På begäran av vem? Hur ofta?)
• Göra anmälan då brandväg blockeras (Sällsynt "anmälan" till vem?)
• Inspektera lekplatsen (totalt kanske 15 minuter/år)
• Klippning av gräs ca två gånger i veckan under växtperioden
• Ser till att gräsklipparen är i gott skick (tvättning, smörjning, mm.)
• Snöskottning på vardagar under vintern + saltning vid behov
• Städa vaktmästarlokalen vid behov
• Städa cykelkällare ca två gånger om året
• Ta ut och in trädgårdsmöbler (2 ggr per år)
• Montera och demontera el för julbelysning (2 ggr per år)

Listan överensstämmer långt ifrån med verkligheten (och några punkter är i strid med lagen), men ovanstående är i alla fall hur uppgifterna ser ut på papperet för en heltidsanställd vaktmästare i en brf med ca 250 lägenheter.

Beräknad tidsåtgång för ovan nämnda arbetsuppgifter i verkligheten; 10-20 timmar/vecka i snitt.

Se även;
Vaktmästarens arbetsuppgifter i en brf

Arbetsbeskrivning för vicevärd i brf

Vicevärdens arbetsuppgifter i brf

Vad gör vicevärden? - Motion i brf

Vilka är vicevärdens uppgifter i en brf?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-11-10 klockan 12:59.
Svara med citat
Gammal 2013-11-09, 18:40
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Glad Jämförelse med vicevärd

Jag och annan medlem har utfört vicevärdsarbeten sedan 1997.
Föreningen äger en fastighet med 2 trapphus, innehar tomt med diverse parkeringar och trädgård.
Jag skall göra en tidsuppskattning av hur mycket tid vicevärden sammantaget lägger ner på punkterna nedan.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Vad ska vaktmästaren i en bostadsrättsförening arbeta med?

Följande punkter är en lista över vaktmästarens arbetsuppgifter i den brf där jag bor;

Kommunens sophämtning tömmer kärlen. Medlemmar slänger glas, metall, papper på offentliga uppsamlingställen. Närmaste finns 100 m från fastigheten.
Vicevärd måste dock kolla till soprummen och vrida kärlen 180 grader. Kontrollera fri passage behövs inte. Tid 7 min i veckan

• Ta emot felanmälningar från medlemmarna dvs. felanmälningar av det som vaktmästaren missat
Jag bor i fastigheten och behöver alltså inte lägga ner tid på detta. Händer sällan Tid 0 min i veckan

• Städning av källare och toaletter (sopar + våttorkning) max 1-2 ggr/vecka
Inhyrd entreprenör sköter detta.

Vi har vindsloft. Tid 0 ggr/år
• Kontroll, städning och underhåll av tvätt och tork, samt rengöring av rännor görs av medlemmar
• Städa entréerna från ytterdörr till närmsta dörr (sopa rent + våttorka) utförs tisdagar under vinterhalvåret 1 timme/vecka under några månader
Inhyrd entreprenör sköter detta.

• Kontroll av undercentraler (Vad för kontroll? Varför? Hur ofta? 10 min/vecka?)
Vicevärd gör kontroll 1 ggr/mån. Byter cirkulationspump, skriver upp drifttiden på frånluftvärmepump, kollar efter och åtgärdar droppläckage när inte fjärrvärmeleverantören klarar av det Eventuellt fyller på mer vatten i värmesystemets sekundärledningar. Tid 10 min/mån

• Diverse reparationer och underhåll ???)
Det händer väl emellanåt att något pajar eller att någon klottrat något idiotiskt på fasaden. Tid 30 min/år
• Justering av bland annat entrédörrar och källardörrar när de inte stängs ???)
Det händer efter ett inbrott. Dörren blir krum efter åverkan med brytjärn.Tid 30 min per tillfälle

Vintertid och sträng kyla brukar gå hårt på lås. Symaskinsolja löser detta problem. Tid 10 min år

• Yttre ljusrond
Vicevärd bor i fastigheten och behöver därför inte gå ljusronder. Vi ser väl när något måste bytas vilket numera sker sällan.
Glödlampan tillhör numera det förgångna. Tid byte 5 min år

• Yttre städning (plocka skräp + tömma papperskorgar och askkoppar) (endast ev skräp längs med huvudgångar, sällsynt)
Det skräp jag ser liggande plockar jag med mig när jag förflyttar mig till/från fastigheten.
Slängs i närmaste offentliga papperskorg eller eget sopnedkast. Tid 5 min år

• Ser till att vår utemiljö är i gott skick året runt (klipper häckar och buskar, tar bort ogräs mellan plattor och stenar, mm.) (har vad jag sett alltid utförts av extern personal)
Inhyrd entreprenör klipper häckar.

• Distribuera diverse utskick från styrelse till medlemmar (har mig veterligen aldrig hänt)
Som vicevärd sitter jag själv i styrelsen. Medlemmar kan få meddelande antingen via e-post eller pappersmeddelande uppsatta på entrédörr.

Tid 5 min/mån

• Ta undan och slänga diverse grejor som olovligt ställts i källaren eller på vinden (sällsynt)
Händer sällan, senast ringde jag polisen och de fick komma och hämta godset eftersom det uppenbarligen var stulet

Händer 2-3 ggr / år Tid sammantaget 1 timma

Aldrig inträffat! Varför just fönster ???

Denna tid finns medräknad ovan ”Kontakt med leverantör”

Händer 2-3 ggr / år Tid sammantaget 20 minuter

• Mäta temperatur, justera ventilationsgaller samt öppna upp igenstoppade ventilationshål (görs ej)
Händer vart 6:e år i samband med OVK Tid sammantaget 20 minuter

Medlems ansvar enligt våra stadgar

• Byta packningar och rensa blandare från smuts i kökskran och handfat (medlemmens ansvar)
Medlems ansvar enligt våra stadgar
• Hjälpa till med byte av brandvarnare eller batterier vid behov (medlemmens ansvar)

Sällan någon flyttar. 20 minuter per tillfälle

Sker vart 10 år !

Omfattande reparationer överlåter vicevärd varmt till entreprenör!

BRF har frånluftsvärmepump. I maj ställs värmesystemet om helt till fjärrvärmedrift och i september kopplas pumpen åter in i systemet. Tid 20 minuter per år

• Läsa av elmätare på begäran (Vilken elmätare? Varför? På begäran av vem? Hur ofta?)
Vår elleverantör läser själv av detta utan att behöva göra besök
• Göra anmälan då brandvägg blockeras (Sällsynt "anmälan" till vem?)
Denna fattar jag inte heller. Något som jag måste missat sedan 16 år tillbaka.
Finns ej!
Våra gräsytor är snarare mossmattor. Vicevärd klipper dessa 8 ggr/år . Tid totalt 3 timmar per år
• Ser till att gräsklipparen är i gott skick (tvättning, smörjning, mm.)
Min BRF är miljömedveten. Vi kör el-gräsklippare.
Vicevärd överlåter detta varmt till entreprenör!
Lokal saknas!
Tid totalt 30 minuter per år
Tid totalt 10 minuter per år
Tid totalt 0 minuter per år

Listan överensstämmer långt ifrån med verkligheten (och några punkter är i strid med lagen), men ovanstående är i alla fall hur uppgifterna ser ut på papperet för en heltidsanställd vaktmästare i en brf med ca 250 lägenheter.
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !
Svara med citat
Gammal 2013-11-09, 19:21
Ariel Ariel är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Nov 2013
Standard

Kanske jag kan få reda på arbetsbeskrivningen till vår vaktmästare i den brf jag bor i, i Lund. Dock har många klagat på att han är ineffektiv och inte gör skäl för sin lön. Men om det mest är gnäll eller ej, vet jag inte.
Svara med citat
Gammal 2013-11-10, 11:36
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Oj oj, ser att somliga är lååååångt ifrån grundidén med Brf, att vi själva skall äga och förvalta, och genom att hålla nere externa vinstintressen, gynna medlemmarnas ekonomi.

Städning av soprum i snitt 1 h/vecka, utförs av styrelsen
Har inga

• Ta emot felanmälningar från medlemmarna (dvs felanmälningar av det som vaktmästaren missat)
Ca 2 h/vecka i snitt, inkl felavhjälpning, utförs av styrelsen

• Städning av källare och toaletter (sopar + våttorkning) (max 1-2 ggr/vecka)
Städerska på fast avtal
Har inga
• Kontroll, städning och underhåll av tvätt och tork, samt rengöring av rännor (görs av medlemmar)
Medlemmarna städar efter sig + städavtal 1 ggr/månad + punkten finnns med på vår- och hösytstäddag = mycket god ordning
• Städa entréerna från ytterdörr till närmsta dörr (sopa rent + våttorka) utförs tisdagar under vinterhalvåret (1 timme/vecka under några månader)
Städavtal + vår- och hösttäddag medlemmar

Kontroll av larm/påfyllning vatten i golvbrunn/påfyllning expansionskärl vid behov = avtalad fastighetsskötsel
• Diverse reparationer och underhåll (???)
Mesta sköts av styrelsen, t ex byte av lås/trycken/behör, återställning motorskydd torktumlare, uppställningsbeslag, dörrstängare, justering stensättning, påkörda skyltar mm

• Justering av bland annat entrédörrar och källardörrar när de inte stängs (???)
Ingår i SBA och görs av medlemar på höststäddag, annars felanmälning till styrelsen
Görs av samtliga lås varje höststäddag

Utförs löpande av styrelse som ronderar fastigheten varje vecka
Samma som ovan
• Yttre ljusrond
Samma som ovan

Städavtal varje vecka + större område varje städdag av medlemmarna
Finns inte
Enligt avtal yttre skötsel + förstärkning av engagerad medlem eller styrelse

Styrelsen

Styrelsen
Styrelsen åker till ÅVC 3-5 ggr/år

Styrelsen

Styrelsen, ca 8 ggr/år

Görs ej
Ej behov
Avtal med fastighetsskötare
Luftning utförs av styrelse
Styrelse

Styrelse

Styrelse (varje överlåtelse tar ca 3 h, inkl alla register, fakturering, samt genomgång hela föreningen med nya medlemmen

Styrelse märker upp och mellanlagrar, medlemmar kör till tippen på städdag

Ibland sytyrelse, ibland entreprenör
Se tidigare svar ovan

2 ggr/år samt vid varje överlåtelse. Tar 2 + 2 dgr samt ca 1,5 h vid överlåtelse inkl registerarbete och fakturering
• Göra anmälan då brandväg blockeras (Sällsynt "anmälan" till vem?)
Styrelse
Saknas

Fastighetsskötsel enl. avtal
Ser till att gräsklipparen är i gott skick (tvättning, smörjning, mm.)
Ej behov
Fastighetsskötare enl avtal på timtaxa
Ej behov
Medlemmar på städdagar
Medlemmar på städdagar
Styrelse + största medlemmen (+ 2 m)
Svara med citat
Gammal 2013-11-10, 13:07
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Fastighetsskötarnas ...

Tack Harald, helt rätt. Så långt från själva iden att... sömngångare.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Valberedningens arbetsuppgifter? malin_skovde Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2008-04-06 10:29

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:47.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare