Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-19, 20:33
Moonboy Moonboy är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2019
Standard BRF åtgärdar inte problem i min bostadsrätt

Jag äger en bostadsrätt i en förening som har otroligt mycket problem inuti som föreningen ska åtgärda men ingenting händer.

Bostadsrätten ligger på källarplan och skulle renoveras upp till en vettig standard men det finns många problem inuti den som behöver åtgärdas först innan en sådan renovering kan påbörjas och avslutas.

Det regnar in genom ytterdörren såpass mycket att den har börjat ruttna längst ner, detta har lett till att skadedjur (såsom råttor) har börjat hitta in genom dörren. För mer än 2 år sedan påbörjades ett arbete av föreningen nere i min bostadsrätt då vattenledningar går i taket så dessa skulle kopplas om till nya rör som är dragna och väntas på att kopplas in men detta gjordes aldrig. I samma veva där så skulle avloppsstammen bytas så den ligger uppgrävd ca 40-50 cm ner i jorden men detta hände aldrig heller. Vid detta arbetet så togs även mitt golv bort för att lättare kunna dra nya rör under husets klack, så jag står också utan något propert golv utan "markytan" är 40-50 cm ner i jorden.

Innan 01/01 -18 hade jag en väldigt fördelaktig avgift på bostadsrätten på grund av problemen som fanns där nere men efter detta datum så har jag fått betala lika mycket / kvm som alla andra som inte har några som helst problem med sina bostadsrätter. Efter denna höjning så började jag ställa mer krav på att det skulle åtgärdas omgående då jag betalar full avgift så ska ju full service också ingå..

Styrelsen vet om problemet, dem har själva sätt det med egna ögon, bilder har skickats till dem samt att jag har frågat flertalet gånger vad det är som händer men får inget svar från dem alls.

Jag har skickat ett kravbrev där jag krävde att få mellanskillnaden på den nya avgiften återbetalad på grund av hur missförhållandena är i min bostadsrätt men fick inget vettigt svar på det.
Jag har även kontaktat föreningens jurist från SCB men dem har duckat flertalet gånger.
Jag har försökt få hyresnämnden att ta upp detta men dem hörde bara av sig till föreningen som snällt avböjde hjälpen och fallet lades ner från dem.

Vart ska jag vända mig härnäst? Och hur gör jag?
Vilka skyldigheter har föreningen att tillgodose de problem jag skrev?
Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 23:26
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Miljö och hälsa i din kommun.
Svara med citat
Gammal 2019-03-05, 09:58
ChrisGoesRocks avatar
ChrisGoesRock ChrisGoesRock är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Sep 2016
Standard

Hej "Moonboy".

Som "Mirre11" säger. Gå in på din kommuns hemsida och leta upp "Miljö och Hälsa", "Miljötillsynsavdelningen" (kommunerna kan ha olika namn, men gemensamt så har de "Miljöinspektörer" som hjälper dig. Du får en handläggare för vidare kontakter)

Skriv sedan ett brev där du tar upp missförhållandena samt att du inte får någon hjälp av styrelsen) En miljöinspektör kan sedan komma och kontrollera din lägenhet och har även teknisk utrustning att tillgå om det behövs.

En miljöinspektör har beslutsansvar och kan skicka ett föreläggande att styrelsen ska åtgärda missförhållanden proffesionellt och sätta ett slutdatum när åtgärderna ska vara klara. Sen görs en besiktning av åtgärderna.

Om styrelsen struntar i miljöinspektörens föreläggande, så går ärendet vidare till länsrätten. Jag tror att styrelsen följer miljönspektörens åtgärdsbeslut för att slippa länsrätten som kan besluta om "men i nyttjande", dvs. du får avdrag på din avgift (hyran) m.m.

Bra att veta: En miljöinspektör hjälper dig med "miljön" i din bostad, inte de tekniska förhållanderna. I de frågorna kan du höra med kommunens bygglovsavdelning om hur du ska gå vidare. Du kan även ta kontakt med ditt försäkringsbolags rättsskyddsavdelning för jurist/advokathjälp.

MVH Christer

PS, du kan även läsa min egen tråd här: http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=31336

Senast redigerad av ChrisGoesRock: 2019-03-05 klockan 10:02. Anledning: glömde en länk
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ägare av bostadsrätt är inte hyresgäster Korsdraget Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 27 2012-02-29 13:31
"Doft" problem i bostadsrätt (parfym)! Aron Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2010-01-17 21:01
PEAB/HSB åtgärdar ej anmärkningar vid besiktning av badrum i brf ziirej Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 0 2009-12-24 00:26
Att äga sin lägenhet - nya lagstadgade problem - störningar bostadsrätt Admin Faktabanken 2 2008-10-16 12:56

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:55.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare