Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-22, 22:14
lao lao är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2019
Olycklig Kan medlemskap nekas vid återinträde i samband med övertagande av partners halva?

Hej alla!
Jag är i en situation som jag inte riktigt förstår och undrar om någon har tillräckligt bra koll på lag och praxis. Jag har inte ägt en bostadsrätt förut så jag har inte så bra insikt.

Jag och min (ex)sambo äger en lägenhet. Vi har separerat och är överens om att jag ska köpa ut henne. Jag har förstått det som att både hon och jag måste begära utträde ur föreningen först och sen efter köpet har gått igenom så kan jag begära ett nytt medlemskap.

I höstas under uppbrottet lyckades missa en betalning och jag har då betalat tre räkningar försent. Allt är betalt nu. Det handlar absolut inte om att jag inte haft medel utan att jag brukar betala varje kvartal i förväg när fakturorna kommer. Men nu gjorde jag något konstigt pga stress och så. Jag fick ett mail igår från kassören som skrev att hon skulle ta upp mina förseningar på nästa styrelsemöte.

Detta gör mig ängslig och jag undrar om detta skulle kunna vara skäl till att bli nekad medlemskap när jag begär återinträde? Hur fungerar lagen och om jag skulle bli det vad händer då då jag bor här? Vad skulle jag ha för chanser och möjligheter att bo kvar?

Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 23:05
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Du ska inte sälja din del så det finns ingen anledning att utträda ur föreningen. Jag tror inte ens att du har laglig möjlighet att utträda så länge du äger en del av en bostadsrätt i föreningen.
Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 23:42
lao lao är inte inloggad
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Du ska inte sälja din del så det finns ingen anledning att utträda ur föreningen. Jag tror inte ens att du har laglig möjlighet att utträda så länge du äger en del av en bostadsrätt i föreningen.

Då förstår jag ännu mindre. Jag har blivit instruerad av min BRF att jag måste göra såhär.
Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 07:50
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av lao Visa inlägg
Då förstår jag ännu mindre. Jag har blivit instruerad av min BRF att jag måste göra såhär.
Då får du väl be föreningen att förtydliga varför du skulle behöva begära utträde.
Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 12:57
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Citat:
Uppenbarligen vill de inte att du ska vara medlem. Låt dig inte luras av deras instruktioner.
Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 17:30
Yotta-medlem

Standard

I bostadsrättslagen står att ”En medlem som inte har någon bostadsrätt i föreningen kan utträda ur föreningen ”.

Motsatsvis gäller, anser jag, att medlem som innehar bostadsrätt inte kan utträda ur föreningen.
Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 17:50
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
I bostadsrättslagen står att ”En medlem som inte har någon bostadsrätt i föreningen kan utträda ur föreningen ”.

Motsatsvis gäller, anser jag, att medlem som innehar bostadsrätt inte kan utträda ur föreningen.
Varför vara medlem om man inte har bostadsrätt? Inför ombildning, ok, och den som inte köper borde utträda per automatik.
Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 18:05
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Vad är det som egentligen gäller för dig?

Citat:
Jag har inte ägt en bostadsrätt förut så jag har inte så bra insikt.

Jag och min (ex)sambo äger en lägenhet.
1. Först skriver du att du inte ägt en bostadsrätt!

2. Sedan skriver du att "Jag och min (ex)sambo äger en lägenhet".

Vad är det som gäller?

Äger du 50 % av lägenheten eller är det din ex-sambo som äger den till 100 %?
Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 21:37
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Mirre11 Visa inlägg
Varför vara medlem om man inte har bostadsrätt? Inför ombildning, ok, och den som inte köper borde utträda per automatik.
Jag förmodar att det är inför en ombildning som den situationen vanligtvis uppstår. Utgångsläget är ju att minst 2/3 av hyresgästerna i fastigheten både är intresserade av en ombildning och är medlemmar i föreningen. Och innan ombildning sker är ju ingen medlem bostadsrättshavare. Sålunda är man medlem fast man inte har bostadsrätt.
Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 21:21
lao lao är inte inloggad
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Garfunkel Visa inlägg
1. Först skriver du att du inte ägt en bostadsrätt!

2. Sedan skriver du att "Jag och min (ex)sambo äger en lägenhet".

Vad är det som gäller?

Äger du 50 % av lägenheten eller är det din ex-sambo som äger den till 100 %?
Jag ber om ursäkt. Jag äger 50% Vad jag menade var att jag inte har någon erfarenhet.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Föreningens övertagande av ansvar för inre underhåll skatapica Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2015-11-06 14:29
Varning för juristfirman Brink & Partners AB och Boriks !!! - Hotar forumet Admin Bostadsrättsforum 2 2014-05-20 11:08

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:36.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare