Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-31, 13:59
virvelvind12 virvelvind12 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Aug 2010
Standard Möte med styrelse och störande grannar i brf

Hej!

Jag behöver hjälp! Jag har bott i min bostadsrätt i 6 år. Under denna tid har flera par flyttat in och ut i lägenheten ovanför. det har aldrig varit något problem. Paret som bor där nu flyttade in för drygt ett år sedan och började tokrenovera. Renoveringen medförde att deras lägenhet blev fruktansvärt lyhörd och sedan dess kan jag inte leva normalt i min lägenhet. Jag har pratat med grannarna vid 2 tillfällen och försökt förklara att jag väcks varje morgon när deras alarm på mobilen ringer, att det dunkar något fruktansvärt när de går över golvet(så pass att jag inte kan somna trots öronproppar), att jag hör musiken de spelar så tydligt att jag snart kan texterna utantill. Dessutom har jag bett dem att inte vattna sina blomlådor så att det "forsar" ner vatten på mina fönster(och in om jag har fönstret öppet). Jag föreslog att de kanske kunde prova att använda tofflor inomhus, lägga en matta på golvet eller likn tillsvidare, så att vi kunde se om det hjälpte. De kontrade med att "de måste kunna leva ett normalt liv".

Det har gått så långt att jag behövt gå hemifrån vid ett flertal tillfällen för att jag inte orkar med dunkandet(de är ALDRIG stilla). Jag har inte kunnat sköta mitt jobb, min träning eller umgås med vänner som förut. Jag har varit tvungen att sova på mina raster på jobbet eftersom jag inte får någon vila hemma. Efter att ingen förbättring skedde så skrev jag ett brev till styrelsen, de ville komma och "lyssna" så jag skulle ringa dem när det var jobbigt. En av dem var och lyssnade men verkade känna att han valde sida om han sa något. Det medverkade till att jag blev osäker och väntade med att ringa person nr 2 tills någongång då det kändes riktigt illa. Iallafall har det slutat med att bara en person från styrelsen, som verkar konflikträdd, varit och lyssnat. Jag har nu krävt att de ska göra något och då vill de ha möte med mig+grannar. Också pga att mina grannar nu, enligt styrelsen, stör sig på mig genom att jag klagar.

Jag har pratat med andra grannar och någon har påpekat(precis som jag)att de smäller igen ytterdörren något fruktansvärt varje gång de kommer eller går, oavsett tidpunkt. Annars är det endast jag som störs, vilket inte är så konstigt då våra lgh har exakt samma storlek, form och ligger precis ovanför varandra. Dessutom är det tegelväggar åt grannarna på samma plan.

Jag undrar vad jag kan göra och säga på mötet?! Jag förstår ju att de vill kunna leva ett normalt liv, men det är väl ömsesidigt? Jag förstår inte hur de inte kan säga "ok, vi måste lösa det här" istället för "nu stör vi oss på henne"?

Till saken hör också att de installerat en tvättmaskin som jag varit jätteorolig för. Så fort de började tvätta så har min lägenhet varit som en centrifug! de har sin tvättmaskin ovanför mitt kök och jag kan sitta i soffan i mitt andra rum och VIBRERA! Och det är starka vibrationer. I samband med detta har jag också upptäckt sprickor i väggarna som jag absolut inte haft förut. Bilden i en tavla har också halkat ner(har inte hänt så länge tavlan hängt där i 4 år!). Detta är jag mycket orolig för och undrar vad jag har för rättigheter här?

Vad kan jag ställa för krav?

Jag har fört en lite oregelbunden dokumentation på störningarna. Styrelsen pratade om en ljudmätning men den genomförde de i en annan lgh som har samma problem efter att en granne renoverat. Då var huset i sämsta ljudklass. Men så kan det väl inte ha varit innan, för då kunde jag utan problem bo i min lgh.

Vad kan jag göra? Vad ska jag säga på mötet? Hjälp mig, jag är helt desperat!

MVH
Svara med citat
Gammal 2010-08-31, 14:33
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Du har rätt till en dräglig boendemiljö. Ingen i föreningen har rätt att försämra annans boendemiljö. Styrelsen har en skyldighet att agera.

Det är miljöförvaltningen i kommunen som kan ålägga fastighetsägaren att åtgärda boendemiljön, störningar av vibrationer från tvättmaskin tex. Detta regleras i miljöbalken.

Men, först,

Givetvis ska ni ha ett möte tillsammmans med alla parter. Var saklig. Det som ska fram är vilka ändringar/renoveringar som gjorts som kan ha påverkat förmågan för ljud att transportera sig. Sakligt spaltar ni upp dessa, med intentionen att man får försöka lösa del för del.

Kan bli så här:

Tvättmaskin: Eftersom huset är lyhört från början, så kan styrelsen upprätta riktlinjer vid installation av tvättmaskin. Så som avvibrerat underrede tex. Eller så kanske man kommer fram till att man tyvärr inte kan tillåta medlemmarna att ha tvättmaskin i lägenheterna pga byggnadens beskaffning.

Golv: Låter som man har lagt in laminatgolv med otillräcklig/obefintlig stegljudsdämpning. Detta får de i så fall göra om. Har man tagit upp även undergolvet, så borde man isolerat bjälklaget samtidigt. Detta går att göra efteråt, det är i så fall fastighetsägaren (föreningen). (Man tar upp hål i varje fack och sprutar in isolering). Det är också möjligt att du själv får sätta upp ett eget undertak som ljudfälla. Tänk att BÅDA PARTER kan få komma att göra uppoffringar för att lösa situationen. Var tydlig med detta och visa att du är beredd på det, så förbättras omedelbart din förhandlingssituation samtidigt som chansen att din granne verkligen tar tag i problemen ökar.

Fler ljudstörningar som slammer i dörrar etc är uppp till BÅDA parter att finna lösningar på. Dels ska dina grannar veta att huset är lyhört, och de får anpassa sitt sätt att bo efter detta, och du ska veta att huset är lyhört, och får tåla/vänja dig vid en del.

Inte ovanligt att det kommer in familjer/medlemmar som lever lite "ljudligare". Tar man ett seriöst och lösningsorienterat grepp om detta tidigt, så brukar det lösa sig.

Om du upplever att det inte går, och efter lång tid (minst 1 år) fortfarande tycker att det är outhärdligt, då är det bästa att flytta. Låter hårt, men det finns allt för många exempel på grannkonflikter som suger energin och livsglädjen ur de inblandade, och ingenting är värt det.
Svara med citat
Gammal 2010-08-31, 15:07
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Möte med styrelse och källan till störningar

Bra tips, och jag instämmer i allt Harald skriver, inte minst att det är viktigt att visa att man är beredd att själv göra uppoffringar.

Du har allt att vinna och inget att förlora på att under mötet göra just som Harald skriver, dvs hålla dig saklig samt lugn och sansad ända tills ni skiljs åt.
Ett dylikt möte kan mycket väl leda till förbättringar, t.o.m. om diskussionerna inte leder någon vart just på själva mötet.

Det känns som ett totalt misslyckande för bostadsrättssystemet om det går så långt att man måste flytta pga störningar, men fram till dess att regelverken förbättrats (vilket aldrig kommer att ske om inte medlemmarna börjar ställa krav) så är en flytt ibland den enda lösningen.

Det vanligaste problemet med bostadsrätter är just störningar, och trots att det varit så i alla år så är regelverken forfarande maximalt luddiga i detta avseende.

Det är inte bara höga ljudnivåer som kan bedömas som störande, utan även låga ljudnivåer under längre perioder. Så att bara göra en ljudmätning behöver inte ge något relevant resultat.

Jag läste i senaste numret av HSBs medlemstidning, där någon klagat på störningar när grannarna var intima med varandra. Svaret från HSBs jurister gav absolut ingenting, utan kunde sammanfattas med att det bara var att "gilla läget". Men så är det inte.

I samband med störningar är det grundläggande tipset att föra en logg över störningarna. Se; Störningsjournal.

Not. Du har inte fyllt i din profil, vilket ofta underlättar.

Det har skrivits väldigt mycket om störningar i forumet, och i följande tråd;
Störningar i bostadsrätt
finns mycket information tillsammans med länkar till några av de viktigaste informationskällorna om störningar och hur man hanterar detta på bästa sätt.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2010-09-02, 22:20
virvelvind12 virvelvind12 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Aug 2010
Standard

Tack för hjälpen! Det är verkligen sant att situationer som denna suger energi och livsglädje ur en. Problemet är att jag inte vet hur jag ska kunna sälja min lägenhet med detta problem? Jag antar att man är skyldig att tala om en sådan här sak för en potentiell köpare? Det sänker ju värdet på min lägenhet...

Iallafall så har vi nu haft mötet och det gick ok. Jag ska nu kolla upp lite mer fakta om att isolera golvet. Jag har hört talas om att man öppnar upp mindre hål i golvet och sprutar in isolering för att slippa slita upp ett helt golv. Tyvärr så har jag svårt att hitta något om detta på internet. Är det någon som vet lite mer/har erfarenhet av detta? Jag vore jättetacksam för all info.

Jag ringde och pratade med en snickare jag känner men ha sa att den typen av isolering mest är till för värmeisolering! Inget skönt svar! Men han påpekade också att han inte är inriktad på detta.

Är det någon som vet ngt eller vart man kan vända sig?

MVH
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kallad på möte med föreningen - störningar i brf Jones Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2011-05-17 20:08
Störande grannar i brf Patrik Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2010-05-25 11:08
Störande grannar i brf och passiv styrelse som dessutom känner störmomenten Ztefan med Z Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2010-01-16 15:44
Störande grannar - Passiv BRF apop09 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2009-02-21 17:59
Störande grannar i brf BerraBorrare Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2008-04-08 13:20

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:41.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare