Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-25, 21:35
TomasL TomasL är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2011
Standard Är min markis olaglig?

Ordförande i min brf sa att jag måste ta ner min markis för det var en annan färg än de andra i min brf. Det finns inga regler i min brf för vilken färg man skall ha på markisen som jag känner till. Kan de kräva att jag ta ner markisen?
Svara med citat
Gammal 2015-06-25, 23:43
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Man kan vända på det:

Har du fått tillstånd för att sätta upp markisen? Om svaret är Ja, och de inte angav några krav på utformning där, så kan de inte komma nu mot mindre än att föreningen tar kostnaden samt redovisar för stämman hur de skall undvika att detta händer igen (medlemmars pengar som slösas för att styrelsen inte agerat korrekt).

Är svaret Nej så är det tyvärr så att de kan be dig ta ner och sätta upp en i en annan färg.
Svara med citat
Gammal 2015-06-26, 00:07
TomasL TomasL är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2011
Standard

Tack för ditt svar Harald. Nej jag frågade aldrig om tillstånd, jag tänkte att det inte var nödvändigt när flera medlemmar redan hade markiser.
Svara med citat
Gammal 2015-06-26, 09:01
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Fasaden och det som är synligt utåt är föreningens så därför måste man fråga styrelsen om man avser förändra fasadens utseende. Föreningen kan inte väsentligen förändra utseende/färg på byggnad utan att kommunen ger tillstånd till det.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Olaglig fjärning av skog Per Andersen Bostadsrättsforum 12 2015-05-25 15:28
Snöras på markis, vems ansvar? Bardono Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2013-04-13 15:10
Stadgeändring äldreboende, olaglig oyvinds Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 24 2012-10-02 15:49
Motioner om olaglig medlemsavgift, insats, protokollfel, etc Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 2 2011-01-31 12:45
Regelverk för markis uppsättning i brf? rosenlorden Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2010-01-09 02:19

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:03.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare