Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-05-30, 19:18
boribrf boribrf är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2016
Standard Är extern ordförande adjungerad?

Hej.

I vår förening brukar styrelsen (och föreningen...) anlita en extern advokat som väljs som ordförande under årsstämman.
Under motioner så brukar denna ordförande vara väldigt hård och tuff mot alla motionärer som tycker något annat än vad styrelsen tycker. Han kan argumentera, raljera och i mitt tycke köra över många motionärer. Min fråga är om en extern ordförande, dvs ej medlem i föreningen, har någon yttraderätt i våra frågor. En sak är att han ska facilitera mötet men när han istället tar ton och tycker som styrelsen så tycker jag det känns olustigt. Är han adjungerad under möter?

Jag har letat i våra stadgar och ej funnit något. Ej heller tas det upp något på mötet vilka rättigheter/skyldigheter han har.

Någon som vet?
Svara med citat
Gammal 2016-05-31, 14:10
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Mycket att säga Är extern ordförande adjungerad?

Citat:
Ursprungligen skrivet av boribrf Visa inlägg
Hej.

I vår förening brukar styrelsen (och föreningen...) anlita en extern advokat som väljs som ordförande under årsstämman.
Under motioner så brukar denna ordförande vara väldigt hård och tuff mot alla motionärer som tycker något annat än vad styrelsen tycker. Han kan argumentera, raljera och i mitt tycke köra över många motionärer. Min fråga är om en extern ordförande, dvs ej medlem i föreningen, har någon yttraderätt i våra frågor. En sak är att han ska facilitera mötet men när han istället tar ton och tycker som styrelsen så tycker jag det känns olustigt. Är han adjungerad under möter?

Jag har letat i våra stadgar och ej funnit något. Ej heller tas det upp något på mötet vilka rättigheter/skyldigheter han har.

Någon som vet?
Hej.
En extern ordförande är inte adjungerad som medlem. utan är konsult.
Ordförande har styrelsens uppdrag att vägleda stämman genom den av styrelsen lämnade redovisningen.

Visst har jag varit med om att stämmans ordförande haft åsikter om innehållet i motionerna och synpunkter på styrelsens argument. Det verka vara en naturlag.
Då gäller det att protestera. stämman är medlemmarnas gk eller ej godkännande. Mötet äger ni själva. Ordförande ska värna om det.

vad kan en medlem göra?
1. Genom att skriva motion som ger uttryck för missnöjet med den av styrelsens valda ordförande för stämman och själv föreslå annan. eller att ni får välja annan och föreslå styrelsen inför nästa stämma.
2. Att förbereda ett annat namn på stämman. Pkt Val av ordförande.
När styrelsens ordförande har lagt sitt förslag ska styrelsens ordförande fråga stämman om det finns fler förslag. Då sker det om ni är förberedda och har en ordförande utanför som väntar.
3. OBS! det är viktigt att ni är förberedda på att stämmans nya ordförande ska ha betalt. Det måste ni avtala i förväg.

Jävförhållande, alltså att ordförande har släktskap eller bindningar till någon i styrelsen har jag dåligt koll på. Men både SBC, HSB, RB har ofta ordförande att erbjuda mot betalning ur föreningens kassa. Det är bra att ha klart för sig. De är jäv med sin organisation alltså.
Advokat och Revisor är bundna av sina organisationer.
Så: Vad betalar ni för?
Jag skulle nog välja en neutral person. Ackja vem är det?

Lagen är enkel här och det finns ingen bruksanvisning utom att avtal skall följas.

Jag hoppas att jag bidraget till att skringat dimman något.

Enligt konsumentlagen har köparen nästan alltid rätt. Bytesrätt också.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Adjungerad person. Finns det några regler? skanke Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2012-05-04 22:33
Extern styrelseledamot i brf Bobbadillan Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2011-08-16 14:03
Suppleant, adjungerad, ledamot utan att kalla till ny stämma Nella Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2010-09-16 17:36
Var hitta extern stämmoordförande? tulipana Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2010-04-12 18:08
Hyra in extern ledamot millan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2010-01-10 21:59

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:56.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare