Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-27, 10:31
Föreningstjafs Föreningstjafs är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2017
Standard

Tack för alla svar!

Jag blir lite osäker på hur jag ska gå vidare dock. Föreningen hänvisar ju till stadgarna "”El-, VVS-och våtrumsarbeten skall utföras av behörig innstallatör eller behörigt företag.” som jag skrivit under samt i mitt lov fick jag följande: "Vi har ingenting att invända, under förutsättning att de hantverkare du anlitar har behörighet för de jobb de ska utföra. Detta är särskilt viktigt då det gäller våtrum.". Vad svarar jag?

Jag mejlade föreningen om att ge tillträde till VVS-killen som måste komma åt och stänga av stammarna under några timmar för att dra fram vatten och avlopp till angränsande rum vilket jag inte fått något svar på. Misstänker att de kommer försöka hålla inne på detta tills jag lever upp till deras krav...

Hur hanterar man detta?
Svara med citat
Gammal 2017-09-27, 10:55
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Hmm. Eftersom du ingått ett avtal enligt skrivningarna i stadga så får du följa det.

Men det står bara att hantverkaren skall vara "behörig"? I så fall är det ju uppfyllt!

Själva våtrumsintyget är ju din egendom och inget som föreningen kan kräva att få in.

Vill de inte stänga av så får du låta rörläggaren frysa ledningen och sätta en ballofix. Går att ordna och då slipper du tjafsa vidare.

Gnäller de i efterhand ge dem möjlighet att besikta av sina delar.
Svara med citat
Gammal 2017-09-27, 21:42
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Ja men BBR nämner inget om fackmässighet.

BBR skriver aldrig hur något skall utföras alls. Bara att t e x "våtutrymmen skall utföras så att risk för skador på byggnaden undviks..." el liknande.
Inte hur och vilket material men lite mer detaljerade är de rörande specifikationer, ex fallvinklar vid avlopp för avrinning. Om vattnet rinner åt fel håll eller läcker till betongen under kan man säga att det inte är fackmässigt utfört.
Svara med citat
Gammal Idag, 14:16
0Xb 0Xb är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Borättexperten Visa inlägg
Det som är problemet är ändå det arbete som utförs på föreningens delar, t ex golvbrunn och rör som ligger dolt i bjälklag och väggar. När renoveringen är klar är dessa delar sällan besiktningsbara, så hur ska föreningen kunna besiktiga?
Jodå det går utmärkt!!

Det handlar om dokumentation och självkontroller. Sådant återfinns vid större byggnation. Om sådant INTE återfinns vid besiktning av renoveringen, borde man kunna från föreningens sida kräva att renoveringen görs om.

..så genom krav på dokumentation genom ombyggnadsprocessen går det bra.

(Enligt min åsikt iaf.)
Gammal Idag, 15:18
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg

I vissa fall kommer innehavaren dock att utföra underhåll på föreningens ansvarsområde, ett vanligt exempel är byte av golvbrunn i samband med badrumsrenovering. Här ställer då en del föreningar krav på att det skall vara fackmässigt utfört = utfört av fackman, men det är ett krav de inte kan ställa generellt. Eftersom lagen inte stadgar att "bara fackmän får byta golvbrunnar".
Om jag mins rätt så fanns det för länge sedan en artikel i "Allt om bostadsrätt" där det stod att många
föreningar passar på att byta golvbrunnen om bostadsrättshavaren ändå renoverar sitt badrum.
Då blir det väl också så att BRF resp BRH står för kostnaden för "sina" delar.
Svara med citat
Gammal Idag, 15:49
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

@Gusten:
Bättre om föreningen låter innehavaren (:S entreprenör) byta golvbrunnen inom den ordinarie entreprenaden, därefter ersätter föreningen innehavaren kostnaderna för brunnsbytet.

Detta få det annars kan bli strul kring garantier och ansvar vid ev. fel i entreprenaden.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Faktura från föreningen "extra kostnader föreningen åsamkats" eldaren Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 60 Idag 15:36
Utbyte av tvättmaskiner i föreningen Tom1980 Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2011-09-29 17:52
Tvätthall i föreningen tompa69 Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 0 2011-01-05 19:58
Föreningen ska sälja en hyresrätt Stefano Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 5 2009-08-05 15:37

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:46.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare