Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-11, 19:01
Drazze Drazze är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2017
Standard Laddning av bil

Hej!
Saken är som sådan att jag bor i en relativt liten bostadsrättförening. Bott här ca 2 år och har precis köpt en Prius laddhybrid. Vi har stolpar för motorvärmare där elen ingår i hyran, har i några månader försökt få till att jag ska få ladda min bil där men de har envisats med att det är brandfara. När jag till slut fick skriftligt både från Tekniska verken (som äger stolparna) samt Toyota att denna modell är till för att laddas från 230V och att det är ett så pass litet batteri så det är ingen fara. Då gick de med på att jag fick anlita en elektriker som fick säkra upp stolpen från 6ampere till 10. Han kollade även så att kablarna räckte till för strömmen. De sa då att jag skulle sätta dit en elmätare för att se hur mkt bilen laddar och betala. Mätte och det var ca 1,5kw och den laddar fullt på 1 timme och 25 minuter. Dvs ca 3 kronor laddningen med det priset vi har idag. Nu kom dom förbi och sa att jag ska betala 300kr i månaden vilket motsvarar ca 4 laddningar om dagen varje dag. Jag använder bilen ca 4-5 ggr i veckan för att ta mig till och från mitt gym och då laddar jag inte ens ut bilen helt. Jobbar nära så cyklar. Dessa 300 skulle innebära att jag förlorade på att ladda bilen, då jag inte använder bensin för 300kr i månaden sen innan. Har de rätt att göra såhär EFTER att jag betalat elektriker och delar? MVH John Ringström
Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 19:27
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jaha, föreningens elstolpar ägs av "tekniska verken"...?

Hur som helst. Styrelsen avgör rätt pris för laddplatsen. Priset bör vara likt omgivande marknad, och det bör också avvägas så att föreningen får platsen uthyrd.

Att du själv bekostat åtgärder på tekniska verkens stolpar? Eller om det nu är föreningens stolpar? hör inte hit alls egentligen. Klantigt av dig om du själv bekostar åtgärder på annans egendom utan att ha klart ett avtal kring det i förväg bara.

Jag hade börjat med att kontrollera vad grannföreningar och grannfastigheter tar ut i hyra för laddplats och därifrån byggt upp min argumentation med föreningen!
Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 19:40
Medlem

Standard

Nu blir jag osäker på om de äger dem eller om vi bara får elen av dem, lite oklart men ordförande sa att han inte vågade göra något på grund av "brandrisk" innan han fått ok av tekniska verken. Det var även ordförande som sa att jag skulle bekosta det själv. Till saken hör att man kan hyra extra parkeringsplats om man har två bilar för 200kr i månaden, och då använda motorvärmare som drar mer än min laddare...
Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 19:51
Yotta-medlem

Standard

Ok,

men då har du ju likabehandlingsprincipen att gå på. En medlem som befinner sig i en likartad situation som en annan medlem/grupp av medlemmar skall behandlas lika om det inte är sakligt motiverat att göra avsteg.

Två medlemma som båda har behov av och nyttjar el från stolpe tycker jag låter som att de är i "likartad" situation, i vart fall om förbrukningen är likartad.

Tycker du skall uppmana styrelsen att göra en översyn av prissättningen över huvud taget här, kanske både P-platser, motorvärmare och laddplatser. Det behöver bli rättvisare och mer relevant i jämförelse med faktiska kostnader och marknadens pris.

Risken är väl dock att priserna generellt kommer gå upp för er användare. Tycker 200 Kr låter väldigt billigt för en motorvärmarplats inkl. el. Fast andra sidan av myntet är ju att en prishöjning kommer er själva till del då föreningen för högre intäkter...
Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 20:02
Medlem

Standard

Tack för snabba svar! Hittade detta http://energiradgivningen.se/sites/d...steg-guide.pdf
Där det står att det enligt EU-lag ska vara en rimlig prissättning, om jag inte har någon chans att ladda ens i närheten av vad prissättningen är kan det väl inte vara rimligt? Jag tänker här att det även är skillnad då det i de 200kronorna faktiskt ingår en parkeringsplats med, de 300 de vill att jag ska betala är endast för att ladda bilen då p-plats redan ingår i min hyra.
Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 20:29
Yotta-medlem

Standard

"Rimligt" avgörs främst av din lokala marknad.

Att ha en P-plats som ingår i "hyran" (antar att du menar "månadsavgiften") är en förmån vars värde först skall räknas av.

En förening som låter P-platser ingå i månadsavgiften är ute cyklar anser jag. Se annan tråd på forumet "prissättning garageplatser" där jag utrett detta i ett insiktsfullt inlägg på slutet av tråden.
Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 18:11
InteIStyrelsen InteIStyrelsen är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Dec 2015
Standard

En liten sak man ska inte glömma, föreningen betalar ofta anslutningseffektavgift eftersom många föreningar har effektabonnemang, här i min område ta mälarenergi den högsta effekt under en timme i månad,

tekniska verken i katrineholm bara skriver om ,,högsta verbrukningen" under året.

Vad jag mena är at om du förbrukar 1,5kw i riktiga tid för en timme oavbruten har du potentiell 365 chansar(om du ladda varje dag) at öka din föreningens maximal effekt och vara orsak till 600kr extra kostnader för dina grannar.
Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 15:08
2aveonaj 2aveonaj är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Apr 2017
Standard P-plats med EL

Att betala endast 200:- för en parkeringsplats / månad tyder på att den subventioneras av alla BR innehavare i er förening
Om parkeringsplatsen är utomhus med motorvärmaruttag under 2tim så varierar ett självkostnadspris om man googlar lite 450-900:-
Har man dessutom elstolpe som går att ladda bil oavsett tid så är det tillägg på 300 - 700:- / månad + elförbrukning.
Så i ditt fall så ser det ut att vara en billig P-plats med EL
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Elbilar ocg risker under laddning vid åskväder ThorBolt Bostadsrättsforum 0 2016-07-18 11:10

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:42.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare