Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-14, 00:04
pjärlumjär pjärlumjär är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Aug 2010
Standard Läckande element

Hej!
Jag har upptäckt att ett element droppar vatten pga rosskada. Ordförande är informerad men ordf. vill inte ta in en rörmokare direkt/akut (det är för dyrt) innan hen har sammanställt övriga lägenheters element, vilket lär ta tid.
Jag upptäckte läckan i samband med när jag rivit det gamla golvet. Det sprutar inte vatten men jag kan såklart inte lägga något nytt golv i nuläget.

Jag anser att elementet skall lagas omgående, fattas bara att läckaget tilltar när jag inte är hemma.

Har någon något bra tips och uppfattning vad jag kan göra?

Tacksam för synpunkter
Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 10:26
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Hmm.

Ser ut som att ordföranden är beredd att ta en kalkylerad risk.

Det enklaste är ju att fortsätta din renovering med golvläggning som du tänkt. Du har ju underlag på att föreningen är informerad, därmed har du uppfyllt din stadgeenliga plikt att informera föreningen vid upptäckt skada.

Blir det nya golvet skadat så får föreningen ersätta detta helt enkelt.

Alternativt att du skriftligen ger föreningen skälig tid att åtgärda (Här: 1-2 veckor), därefter beställer och bekostar du reparationen själv. Skicka sedan motsvarande krav till föreningen. Denna metod kommer fungera utmärkt juridiskt men är lite knepigare rent praktiskt i och med att du skall bo kvar, kan bli dålig stämning om man säger så.
Svara med citat
Gammal 2019-11-15, 01:06
Giga-medlem

Standard

Tack Harald!

Känns visset och lägga ett nytt golv när risken är förhöjd. Jag utgår ifrån att det finns en enkel avstängning som blockerar elementet, vilket borde vara en direkt åtgärd. Jag avstår det.

Tack för tipsen
Svara med citat
Gammal 2019-11-16, 21:49
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Märkligt. Första åtgärden är att stänga av elementet, sedan ska det bytas. Punkt.

För övrigt så åligger det också oftast bostadsrättshavare att se till att elementen är målade. Avskavd färg som leder till yttre rost och sedan läckage är något som kan falla på bostadsrättshavare (bristande underhåll) och inte föreningen.
Svara med citat
Gammal 2019-11-16, 22:46
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg

För övrigt så åligger det också oftast bostadsrättshavare att se till att elementen är målade. Avskavd färg som leder till yttre rost och sedan läckage är något som kan falla på bostadsrättshavare (bristande underhåll) och inte föreningen.
Fast möjligheten att bevisa att avskavd färg inomhus skulle vara orsak till en läckande rostskada på elementet måste väl vara minimal.
Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 01:04
Giga-medlem

Standard

Problemet löste sig i helgen! Jag gjorde jag en djupare analys av det läckande elementet. En mutter ovanför en injusteringsventil läckte.

Jag åtgärdade det trots allt, ny gängtejp, packning och skruvade tillbaka muttern. Läckaget har upphört. Rosten på rör och element var ytlig.

Gammal färg och rost borttagen och nu nylackat snyggt!

Tack för alla synpunkter
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Läckande hängränna Hasse Bostadsrättsforum 5 2014-06-10 11:21
Läckande tvätt-tvätt maskin, från ovan... Rätt-bostad Bostadsrättsforum 14 2014-01-01 16:16
Läckande värmepanna challe Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-11-25 17:52
Läckande toalett i brf - byggfelsfråga, föreningsfråga eller en privatsak? herrberg Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 3 2011-09-11 12:57
Badrumsrenovering pga läckande element - Får betala allt själv! Helt knäckt Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 3 2008-09-08 15:12

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:42.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare