Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-08, 12:33
Ingers Ingers är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2016
Standard Saknat element

I min nyinköpta Br saknas ett element i sovrummet. Jag har två fönster men bara ett element under det ena. Ordförande i föreningen säger att det är mitt problem och att jag ärvt problemet från förra ägaren. Är det Brf eller jag som ska sätta in ett nytt vattenburet element? Är det inte alltid BRF som har ansvaret? Kan jag annars göra detta själv?
Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 14:40
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé saknar element

Ingers,
Jag utgår från att du har ett köpavtal med säljaren.
När du skrev under det då då skrev du väl under att du köpte lägenheten i befintligt skick?
Alltså är du ansvarig såvida det inte finns en anteckning om undantag för gjorda ändringar i lägenheten. Har du det då kan du kräva att förra ägaren återställer till ursprunget.
Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 18:07
Ingers Ingers är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2016
Standard

Tack för svar Korsdraget.
Jodå ett vanligt köpeavtal via mäklare men man tänkte inte att ett element saknades men förstår att det nu är mitt problem.
Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 19:27
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé element saknas

hej Ingers,
nej. så enkelt är det inte.
jag skulle nog åter fråga styrelsen om de accepterat att lägenhetsinnehavaren byggt om värme och vatten.

Be styrelsen om kopia på ursprunglig ritning av lägenheten. ändring ska vara godkänt. Alltså fråga styrelsen om de har kontrollerat att arbetet är gjort enligt gällande lagstiftning. Föreningen har ju ansvaret för de tekniska systemen är ändrad enligt gällande regler för va.

Detta kan vara ett svartbygge.
Det du råkat ut för heter "DOLDA FEL". DET DRABBAR JÄTTEMÅNGA.

ÄR DET SVARTBYGGE KAN SÄLJAREN FÅ ETT BREV OM DET...och kanske styrelsen också..konsumentverket kanske har bättre råd

trist är det..
Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 23:17
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Som redan sagts måste styrelsen ha fått information om från medlem om detta. Saknas den har medlem eller tidigare medlem inverkat direkt på föreningens ansvarsdelar. Be ordförande att skicka dokumentationen som tidigare medlem haft med styrelsen angående detta. Saknas det bör föreningen ersätta och skicka räkning till tidigare ägare. Så skulle jag som ordförande gjort.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Element som lossnar mirbeau El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 3 2012-05-22 11:51
Element mot handdukstork i brf panmower Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2010-03-30 10:32
Vem ansvarar för element i en brf? Dread Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 11 2010-01-23 18:56

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:52.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare