|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. ![]() Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt? |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Jag har lämnat 4 motioner till stämman så här långt. Totalt kommer det att bli 7 motioner. De flesta lämnade av 5 medlemmar.
En av motionerna är synnerligen känslig för styrelsen. I denna har vid lämnat förslag till åtgärd, hur åtgärden skall genomföras samt motiveringar till motionen. Styrelsen har gjort allt för att stoppa densamma bl a säger man sig inte förstå den, då motioner skall innehålla yrkande samt klara frågeställningar. Det här är rena rama tramset. Den kan inte bli mycket tydligare. Vi har bett styrelsen bekräfta 1) mottagandet av motionerna samt att de kommer 2) att bifogas kallelsen och 3) således tas upp på stämman. Efter viss mejlkorrespondens bekräftar man punkterna 2 och 3 men kräver efter avstämning med 'sina' jurister att varje motion skall vara undertecknad av varje motionär. Därefter kommer man att bekräfta mottagandet per mejl till mig. Häpp, häpp!! Givetvis kommer vi att skriva under motionerna enligt styrelsens krav och överlämna dem i god innan deadline. Vi kommer att lämna ytterligare två mycket känsliga motioner som bl a rör årsredovisningar. Vid 2012-års stämma lyckades ordföranden dribbla bort mig fullständigt och få tyst på mig och andra medlemmar. Ingen vill känna sig som något som katten släpat in. Det här vill jag inte utsätta mig för igen trots en del skinn på näsan. Men man vet aldrig vad som kan hända. Tyvärr tenderar jag att tystna, då jag blir arrogant behandlad istället för att ge igen med samma mynt. Dessutom var han synnerligen snabb med klubban. Nu har jag lyckats jag en kort historia lång .... Mina frågor är: Kan man innan stämman (efter att kallelsen delats ut) yrka på votering av vissa motioner ev även sluten votering (så att även fegisarna vågar rösta ärligt)? Kan man återkalla ett klubbslag? ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
HSB Malmö ställde detta krav på namnteckning i motionerna under några år. Men jag tror de gett upp idag att försöka försvåra motioner på detta sätt eftersom jag aldrig tagit någon notis om detta krav, och aldrig undertecknat någon motion. Idag tror jag att jag lyckats lära HSB att de saknar rätt att ställa krav på underskrift. Citat:
Om inget annat sägs om detta i stadgarna så ska det bli sluten votering om en medlem begär detta (det räcker alltså med att en medlem begär detta). Det ska inte ske någon votering om sluten votering ska ske. En bra fråga, som märkligt nog aldrig ställts under alla år detta forum varit igång. Det är inte reglerat. Så varje mötesordförande gör som den känner för. Men gör mötesordföranden fel så är det givet att klubbslaget inte gäller. På den tiden när HSB satt mötesordförande i den brf där jag bor så var det aldrig någon diskussion om detta när HSBs mötesordförande gjorde fel. T.o.m. HSB tog om beslutet. Men då gäller det att snabbt invända, och det finns inga garantier för att man lyckas. På de två senaste stämmorna i den brf där jag bor så har det suttit glada amatörer som ordförande som kunnat väldigt lite om stämmoförfarandet. När de gjort fel så har inte besluten tagits om trots omedelbar protest. Alltså när det fanns särskilt stor anledning till att rätta upp synnerligen allvarliga fel i stämmoordförandens agerande. Ett hett tips är att spela in stämman, så försvårar detta för mötesordföranden att helt fritt kunna köra över medlemmarna på traditionsenligt sätt.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE |
|
|||
|
|||
![]() klubbas ett beslut med muntlig röstning så hojtar man votering om man vill ha t.ex. handuppräckning.
Det är väl ett sätt att "backa" ett klubbslag. |
|
|||
|
|||
![]() Om jag får haka på tråden.
En motion är den offentlig eller en intern föreningssak? Får den distribueras utanför föreningen av motionären och/eller föreningen? Tänker mest digitalt. Facebook och liknande eller i detta forum, hemsida. Nedladdningsbar etc. |
|
|||
|
|||
![]() Din motion får du sprida den som du behagar. Föreningen får också sprida den som den behagar.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men om mötesordföranden inte ställt frågan i stil med "Kan vi ta detta beslut?" (med oändligt många varianter) innan beslutet klubbas och väntat minst 3 sekunder innan klubban går i bordet så är det spikklart att mötessordföranden ovillkorligen måste backa om någon protesterar. Man måste dock vara medveten om att det är vanligt förekommande att utnyttja detta trick med att överraska medlemmarna med att klubba ett beslut innan någon hunnit reagera. Så bäst är att vara alert och på hugget och inte ge mötesordföranden en chans köra sina trick... bättre förekomma än förekommas.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE |
|
|||
|
|||
![]() för alla matnyttiga svar.
Jag känner mig peppad till tusen. ![]() Sannolikt kommer fler frågor att dyka upp innan den 13/5, då stämman kommer att äga rum. Det är skönt att vara ute i god tid. Glädjande nog har styrelsen bekräftat att motionerna kommer att tas upp och som man säger: Givetvis bifogas kallelsen. Sist men inte minst: Ett speciellt tack för Admins brinnande engagemang!!! ![]()
|
|||
|
|||
![]() Jag viker mig för Admins inlägg.
|
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Motioner | qada | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 3 | 2012-12-02 22:07 |
Motioner | Loellan | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 1 | 2010-05-27 23:01 |
Motioner | andersson | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 25 | 2009-05-22 21:21 |
Riksdagen - motioner | totiki | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 0 | 2008-11-15 10:58 |
Motioner | misteln | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 11 | 2008-05-15 00:43 |