Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-18, 11:02
InteIStyrelsen InteIStyrelsen är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2015
Standard

har ni sökt tillstand från styrelsen för ombyggnation av badrummet?
Och blev det godkännt innan ni påbörjade ?

tack
Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 12:29
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Alltså handlar detta om bolaget som nu återställer rummet och har gjort fel eller handlar det om den tidigare entrepenören som gått i konkurs? Den nuvarande har väl inte gått i konkurs och om man borrar sönder ett rör så gäller deras ansvarsförsäkring.

Exakt vad är det du ska få betala?
Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 15:39
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av InteIStyrelsen Visa inlägg

tack
Om en styrelse formellt godkänner en ombyggnation så gäller det att ha ta reda på vad som är godkänt. Om det är godkänt i sin helhet kan styrelsen gjort fel då man tar över ansvaret för något som i stora delar ligger hos bostadsrättshavarens ansvar.

En styrelse bör dock alltid få kännedom om alla ombyggnationer, dokumentera detta och informera bostadsrättshavararen vad som gäller vad avser ansvar, försäkringar mm. Om de sedan också formellt godkänner något så blir det som jag ser det, ett övertagande av ansvar också. Ett alternativt sätt är att styrelsen begär in mer information för att kontrollera att bostadsrättshavaren tänkt på samtliga delar som kan vara aktuellt i ombyggnationen. Styrelsen kan välja att godkänna/avslå de delar som berör föreningens ansvarsdelar utifrån information som finns kring ombyggnationen.
Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 18:20
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Egentligen behövs väl inte styrelsens tillstånd om det bara handlar om förnyelse av tätskikt, ytskikt och armaturer utan att va-ledningar flyttas.

Vad jag förstod var dock trådstartaren främst orolig för att bli ersättningsskyldig för de stora kostnaderna pga skadorna i de
andra lägenheterna, och de skadorna berodde ju på vattenläcka från ett sönderborrat rör i taket i hallen. Om en anställd har varit
vårdslös kan företaget bli skadeståndsskyldigt men däremot inte bostadsrättshavaren som har beställt arbetet av företaget.
Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 21:46
Manny Manny är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av InteIStyrelsen Visa inlägg

tack
Självklart gjorde vi det. Allt var godkänt. alltså ursprungsrenoveringen för tre år sen. Nu efter vattenläckan har vi tom. anlitat samma firma som föreningen har avtal med så det är helt grönt.
Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 21:52
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Alltså handlar detta om bolaget som nu återställer rummet och har gjort fel eller handlar det om den tidigare entrepenören som gått i konkurs? Den nuvarande har väl inte gått i konkurs och om man borrar sönder ett rör så gäller deras ansvarsförsäkring.

Exakt vad är det du ska få betala?
Ja, det borde vara så. Men eftersom även det tidigare bolaget hade en ansvarsförsäkring och vi inte fick ersättning trots det, är jag orolig att det blir samma sak denna gång. Gäller ansvarsförsäkring även vid vårdslöshet? För de borrade ju igenom ett varmvattenrör som finns dokumenterat i föreningens skisser.
Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 21:55
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Egentligen behövs väl inte styrelsens tillstånd om det bara handlar om förnyelse av tätskikt, ytskikt och armaturer utan att va-ledningar flyttas.

Vad jag förstod var dock trådstartaren främst orolig för att bli ersättningsskyldig för de stora kostnaderna pga skadorna i de
andra lägenheterna, och de skadorna berodde ju på vattenläcka från ett sönderborrat rör i taket i hallen. Om en anställd har varit
vårdslös kan företaget bli skadeståndsskyldigt men däremot inte bostadsrättshavaren som har beställt arbetet av företaget.
Jag hoppas så du har rätt. I alla normala fall hade jag aldrig ens undrat detta, men eftersom vi har råkat ut för så mycket felaktigheter från försäkringsbolagen vågar jag inte längre lita på att byggbolaget är de som belastas eller tar ansvar. det är precis som du säger, jag är orolig över skadorna i de andra lägenheterna. Fuktutredare har varit här och det kommer en rapport i slutet av veckan, den kommer ju vara avgörande för vad bästa steg blir.
Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 22:53
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Manny Visa inlägg
Ja, det borde vara så. Men eftersom även det tidigare bolaget hade en ansvarsförsäkring och vi inte fick ersättning trots det, är jag orolig att det blir samma sak denna gång. Gäller ansvarsförsäkring även vid vårdslöshet? För de borrade ju igenom ett varmvattenrör som finns dokumenterat i föreningens skisser.
Det får företagets försäkringsbolag reda ut. Ta ett steg i taget.

Vad har du betalat hittills? Det är oklart vad du fått betala hittills. Företaget som ska återställa och borrat fel har de skickat en räkning? Självrisk + åldersavdrag + extra utrustning?
Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 05:42
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Det får företagets försäkringsbolag reda ut. Ta ett steg i taget.

Vad har du betalat hittills? Det är oklart vad du fått betala hittills. Företaget som ska återställa och borrat fel har de skickat en räkning? Självrisk + åldersavdrag + extra utrustning?
Det vi får betala är åtgärda fel, hela omdragningen av rör som ursprungsbolaget lade fel, där är belopp ca. 9000 utan rot så ca. 7000 efter baserat på hur stor andel som är material respektive arbetskostnad. Dessa hsr vi betalst redan så rörmokaren gjorde sin del först. Utöver det handlar det om en mellanskillnad på återställningen som ligger på ca. 24 tusen och om jag förstår det rätt är det priset som försäkringen har sina egna schablon för som de ersätter som är lägre än bolagets pris. Men där förhandlar vi med bolaget om att dra ner priset, och dessa pengar har vi ännu inte betalat eftersom fakturan givetvis kommer först efter utfört arbete och nu är det ju stopp på hela återställningen iom. att det är en ny vattenläcka.

Sen är det också så att eftersom både badrum och hall är utrivet och nu torkas på nytt vill jag som nyförlöst och allergisk ta in på ett hotell, nu luktar det dessutom fukt och föreningen har inget evakueringsboende, även det kommer vi pröjsa själva. Det ENDA min hemförsäkring har sagt att de kan pröva saken om är sakskadan som har uppstått, dvs. garderoben och sånt som blev förstört i hallen.

Att jag får betala självrisk är naturligtvis helt rätt och likväl åldersavdrag (blir inget eftersom badrummet inte ens vsr tre år gammalt) samt ev. tillägg som vi inte hade innan, det är alltså inte de kostnader jag har problem med utan att jag ska betala för exempelvis åtgärdande av de fel som första bolaget gjorde. Och att vi fick ett avslag från två olika försäkringsbolag, både hemförsäkringen och bolagets ansvarsförsäkring, med motiveringen att det är felbygge som har orsakat detta. Det gör mig orolig att de säger samma sak denna gång och nu pratar vi om fler lägenheter att åtgärda så summorna är helt andra.
Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 09:18
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Manny Visa inlägg
Gäller ansvarsförsäkring även vid vårdslöshet? För de borrade ju igenom ett varmvattenrör som finns dokumenterat i föreningens skisser.
Som jag uppfattar begreppet "ansvarsförsäkring" så är en sådan försäkring avsedd för just
situationer där någon varit vårdslös, t ex om någon av bolagets anställda har varit vårdslös.
Kan det vara så att bolagets försäkringsbolag inte håller med om att en av bolagets anställda
var vårdslös när varmvattenröret borrades sönder?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Skada i bostadsrätt Veniom Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 25 2018-09-01 16:18
Skada hos granne efter renovering av badrum pontusk Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2015-10-08 10:28
Vattenskada & vattenledningsskada - underhållsansvar & skada/skadereglering Admin Faktabanken 1 2015-07-26 16:26
Lag för skada på annans egendom Sofia Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2012-01-03 14:37
Vad gäller vid skada i badrum i en brf? Patrik78 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 7 2011-03-01 13:36

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:03.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare