Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-27, 15:54
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Ansvarsfördelning i brf utgår från regelverk, inte från personligt tyckande

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Här går det att ställa in tänket så förstår man bättre varför stadgan ser ut som den gör. Tänk så här:

En bostadsrättsförening är ingen traditionell fastighetsägare med en påse pengar. Föreningen "finns" egentligen inte utan är från början och tillslut endast summan av alla medlemmar. Ingen extern aktör är föreningen.

Med detta resonemang - som inte utgår från regelverken - så ska inte föreningen stå för reparation av de rör föreningen installerat, eller de säkringsskåp föreningen installerat, sprickor i ytterväggar (ej synliga utifrån), etc.

Du bortser i ditt resonemang från fel & brister i byggnationen såväl som från hur problemet uppstått.

Alla bostadsrättshavare vinner på att;
- Föreningen tar kostnaden för sådant som är fel och brister i byggnation.
- Enskilda medlemmar inte drabbas av kostnader som härrörs till fel och brister i byggnation.
- Underliggande material i golv är funktionsdugligt och lagt enhetligt på bästa (och mest ljuddämpande) sätt (särskilt viktigt för den som bor under).
- Bostadsrättsföreningen tar sitt ansvar.

En sandbädd under parkett är dessutom något en köpare av bostadsrätt normalt saknar möjlighet att kontrollera, vilket ger ännu ett skäl till varför detta rimligtvis ska vara föreningens ansvar så länge skadan inte orsakats medvetet eller av försummelse.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2018-08-28, 10:41
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Admin, du har tyvärr fel i detta och anledningen till att du hamnar fel är just att du inte vågar ställa in tänket så som jag beskrev.

Vad gäller rör: Så finns det ett undantag från huvudregeln rörande vattenskador just för att dessa ofta drabbar flera än en lägenhet. Men du kan inte generalisera ditt tänk när lagen klart och tydligt talar om att det rör sig om ett undantag.

Säkringsskåp: Är i de allra flesta föreningar innehavarens ansvar. Stämmar alltså helt med mitt beskrivna tänk.

Sprickor i yttervägg: Eftersom sprickor i yttervägg i de allra flesta fall beror på att byggnaden i sig rört sig så kan inte en enskild innehavare underhålla sin bostadsrätt på så sätt att sprickor inte uppstår. Här har du en annan viktig faktor som lagstiftaren lyfter fram: En innehavare skall ha möjlighet att underhålla på sitt ansvarsområde. Att te x grundförstärka en hel byggnad kan aldrig falla på en enskild bostadsrättsinnehavare.
Citat:
- Föreningen tar kostnaden för sådant som är fel och brister i byggnation.
Detta stämmer ju absolut inte! Hela bostadsrätten är ju de facto en gång byggd av föreningen! I en enda mening ger du intrycket av att du har noll koll på hur uppdelningen av underhålls- försäkrings- och reparationsansvar ser ut inom Brf.

Resten av dina påståenden är lika illa, tyvärr.
Svara med citat
Gammal 2018-08-28, 12:47
Admins avatar
Systemadministratör

Fråga Fel?

Citat:
Admin, du har tyvärr fel i detta och anledningen till att du hamnar fel är just att du inte vågar ställa in tänket så som jag beskrev.
Men vad är det jag har fel i här? Att det är regelverken som styr istället för personligt tyckande?

Citat:
Detta stämmer ju absolut inte! Hela bostadsrätten är ju de facto en gång byggd av föreningen!
Ja, det tror jag de flesta förstår. Men du verkar ha en annan tolkning av ordet "byggnation" än vad jag har. Varför hakar du upp dig på ett specifikt ord istället för att se ordet i sitt sammanhang? Om du läst vad jag skrivit så fanns det viktiga parametrar till detta ord. Jag vidhåller alltså att grundregeln är att föreningen tar kostnaden för sådant som är fel och brister i byggnation.

Citat:
I en enda mening ger du intrycket av att du har noll koll på hur uppdelningen av underhålls- försäkrings- och reparationsansvar ser ut inom Brf.
Taggarna utåt i vanlig ordning. Det blir mycket personligt tyckande. Tror alla skulle uppskatta mer saklighet och mindre hat.

Sedan vad gäller försäkringsansvaret så är det inget jag ens kommenterat så det är lite lustigt att du anser att jag har "noll koll" på vad som gäller här.

Citat:
Resten av dina påståenden är lika illa, tyvärr.
Ja, det vart ju ett tydligt, sakligt och relevant påstående som tillför mycket till diskussionen.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2018-08-28, 13:12
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Att det är regelverken som styr istället för personligt tyckande?
Jag tycker inte. Jag presenterade en enkel minnesregel att använda för att lättare begripa varför regelverken ser ut som de gör.

Testa så får du se!

Så slipper du ha fel nästa gång du skriver om sandbädd under parkett eller liknande situationer.
Svara med citat
Gammal 2018-08-28, 13:32
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Minnesregel vs reglverk

Citat:
Jag tycker inte. Jag presenterade en enkel minnesregel
Ok, jag har alltid fel och du har alltid rätt. Nöjd?
Jag ger mig inte in i denna form av låg polemik utan nöjer mig med att konstatera att din personliga "minnesregel" inte är ett regelverk som man kan utgå från utan det måste vara juridiskt hållbart i frågor som är juridiskt betingade.
Svara med citat
Gammal 2018-08-28, 16:46
Yotta-medlem

Standard

Jag fattar inte hur du resonerar alls. Å ena sidan vurmar du för regelverken och hånar mig för att jag konstruerat något som de facto fungerar - å andra sidan står det dig själv fritt att tycka att regelverken inte skall gälla.

Citat:
Om man tänker hur ansvaret fördelas i övrigt så är bostadsrättshavaren generellt ansvarig för det som förslits och som skadas i lägenheten och föreningen ansvarar för det som ingår i själva byggnationen.

Varför skulle det inte gälla i detta fall?

Omständigheterna torde avgöra vem som ska stå för vad. Om t ex en sandbädd under parketten börjar läcka upp ur parketten är det enligt min mening logiskt att föreningen ska stå för detta. Det är ju en brist i själva byggnationen.
Ovanstående är fel och det baseras på vad du tycker. Varför detta paragrafrytteri mot mig när du själv tar dig friheten att skriva helt eget hitte på som bara förvirrar för andra läsare som faktiskt behöver veta vad som gäller?

Visst jag kan ta en debatt om hur det borde vara men då vill jag ha lite större ansträngning från din sida där du funderar på konsekvenserna av dina önskemål. Du vill ju uppenbarligen utsträcka varje bostadsrättsinnehavares ansvar till att /förvisso via omvägen föreningen/ bekosta underhåll i andra innehavares lägenheter. Ok, sandbädd. Vad är nästa steg - putsade innertak som släpper? Men låt oss begränsa oss till din sandbädd så testar vi:

En förening äger två lika byggnader med 25 lgh i varje. Tomten angränsar till en tungt trafikerad väg, och det huset som ligger närmast vägen (hus 1) har återkommande problem med att golven rör på sig på, antagligen eftersom detta hus utsätts för större vibrationer från vägen. Idag gäller reglerna att det är innehavarna själva i hus 1 får hantera sina golv bäst de vill. Hade det varit rättvisare om föreningen tog dessa kostnader? Det skulle i så fall innebära:

-Att den som köper lgh i hus 2 förutom att ta på sig sedvanligt underhålls- reparations- och försäkringsansvar för den egna bostadsrätten samtidigt dessutom löpande behöver sticka till innehavarna i hus 1 extra pengar så de kan fixa sina golv. Rättvist? Hade inte köparna av hus 1 sedvanlig undersökningsplikt och själva såg att det låg en väg där? Jo - antagligen - men de kunde ju inte veta att det påverkade stabiliteten i deras lägenhets golv. NEJ MEN DET KUNDE JU INTE DEN SOM KÖPTE I HUS TVÅ HELLER! Alltså kan man inte låta hus 2:s innehavare betala för ett inre problem i hus 1!

Följaktligen kan man inte föra över (utsträcka) vars och ens underhållsansvar till att gälla mera än den egna lgh (Bekostas direkt) samt gemensamt ägda resurser som trapphus, gård, tvättstuga och liknande (Bekostas indirekt via föreningens avgift).

Det om det.

Om det nu var så att du skrev hur du skulle vilja att det var - istället för vad som faktiskt gäller - ja då hade jag önskat att du tydligare märkte upp ditt inlägg så att alla direkt kan se att det är en debatt eller liknade det handlar om. Nu står du som "Admin" och då får man lätt intrycket att du vet gällande regelverk och att det du skriver är sant. Olyckligt för läsaren och kontraproduktivt för forumet som sådant.
Svara med citat
Gammal 2018-08-28, 18:47
Admins avatar
Systemadministratör

Fråga Rättvist eller rätt?

Citat:
Å ena sidan vurmar du för regelverken och hånar mig...
Tur att vår diskussion finns tillgänglig här så att alla enkelt kan se att jag inte hånat någon. Hånet står du för i inlägg efter inlägg.

Citat:
... för att jag konstruerat något som de facto fungerar
Har du konstruerat något? Som fungerar?

Citat:
- å andra sidan står det dig själv fritt att tycka att regelverken inte skall gälla.
Det står dig fritt att tycka att jag anser att regelverken inte ska gälla. Men som alla tydligt kan se är det aldrig något jag hävdat. Jag har bevisligen enbart och uttryckligen flera gånger hävdat motsatsen.

Citat:
Ovanstående är fel
Varken jag eller någon annan har missat att du tycker att du har rätt. Jag tror inte du behöver upprepa detta gång på gång.

Citat:
och det baseras på vad du tycker.
Ja, och sedan är det upp till varje läsare att avgöra vem de tycker har rätt, som det normalt fungerar.

Citat:
Varför detta paragrafrytteri mot mig...
Paragrafrytteri? Vänligen specificera var du hittat något dylikt.

Citat:
... när du själv tar dig friheten att skriva helt eget hitte på som bara förvirrar för andra läsare som faktiskt behöver veta vad som gäller?
Att du tycker att det förvirrar att jag inte tycker som du är upp till dig.

Citat:
Visst jag kan ta en debatt om hur det borde vara...
Jaha, så det är det du utgått från. Själv har jag utgått från hur regelverken ska och kan tolkas.
Jag har tyvärr inte möjlighet att ge mig in i en debatt hur det borde vara utan vill i denna stund hålla mig till hur regelverken ska tolkas.

Citat:
... men då vill jag ha lite större ansträngning från din sida där du funderar på konsekvenserna av dina önskemål.
Harald, kanske du borde fundera över konsekvenserna av dina önskemål, som till största delen tycks utgå från att bostadsrättshavarna inte har och inte ska ha några rättigheter.

Citat:
Du vill ju uppenbarligen utsträcka varje bostadsrättsinnehavares ansvar till att /förvisso via omvägen föreningen/ bekosta underhåll i andra innehavares lägenheter.
Obegripligt. Det är inte frågan om vad jag vill utan om vad som gäller.

Citat:
Ok, sandbädd. Vad är nästa steg - putsade innertak som släpper?
Självklart, i de fall detta putsade innertak släpper pga fel eller brister i byggnationen. Inget konstigt med det.

Citat:
Men låt oss begränsa oss till din sandbädd så testar vi:
En förening äger två lika byggnader med 25 lgh i varje. Tomten angränsar till en tungt trafikerad väg, och det huset som ligger närmast vägen (hus 1) har återkommande problem med att golven rör på sig på, antagligen eftersom detta hus utsätts för större vibrationer från vägen. Idag gäller reglerna att det är innehavarna själva i hus 1 får hantera sina golv bäst de vill. Hade det varit rättvisare om föreningen tog dessa kostnader?
Här lägger du in speciella parametrar (och undantar andra parametrar) som gör jämförelsen med sandbädden omöjlig.

Citat:
Det skulle i så fall innebära:
-Att den som köper lgh i hus 2 förutom att ta på sig sedvanligt underhålls- reparations- och försäkringsansvar för den egna bostadsrätten samtidigt dessutom löpande behöver sticka till innehavarna i hus 1 extra pengar så de kan fixa sina golv. Rättvist?
Det kan man tycka inte är rättvist. Precis som att de utan barn får betala för lekplatserna på gården för de med barn. Men frågan här är inte vad som är rättvist utan vad som är rätt enligt gällande regelverk.

Citat:
Följaktligen kan man inte föra över (utsträcka) vars och ens underhållsansvar till att gälla mera än den egna lgh (Bekostas direkt) samt gemensamt ägda resurser som trapphus, gård, tvättstuga och liknande (Bekostas indirekt via föreningens avgift).
Det handlar inte om att "föra över (utsträcka) vars och ens underhållsansvar till att gälla mera än den egna lgh" utan om vem som ska ta kostnaden för vad i en given situation.
Som ett litet exempel av många så har åtskilliga brf:ar stadgat att alla bostadsrättshavare ska betala för utbyte och reparation av tappvattenkranar, WC-teknik, etc till enskilda bostadsrättshavare. Jag tycker inte det är rättvist att jag ska ta kostnaden för andra som missköter denna utrustning. Men hur orättvist detta än är så är det rent juridiskt rätt.

Citat:
Om det nu var så att du skrev hur du skulle vilja att det var - istället för vad som faktiskt gäller -...
Det är bara att läsa innantill vad jag skrivit så kan alla konstatera att vad jag skrivit inte alls är hur jag skulle vilja att det fungerade.

Citat:
... ja då hade jag önskat att du tydligare märkte upp ditt inlägg så att alla direkt kan se att det är en debatt eller liknade det handlar om.
???

Citat:
Nu står du som "Admin" och då får man lätt intrycket att du vet gällande regelverk och att det du skriver är sant.
Vad som är sant är i betraktarens ögon. Det är kanske inte så att din åsikt alltid är den rätta (samma gäller för mig)?

Citat:
Olyckligt för läsaren och kontraproduktivt för forumet som sådant.
Påhopp och hatiska kommentarer, liksom att alltid hävda att andra har fel, är "olyckligt för läsaren och kontraproduktivt för forumet som sådant".
Svara med citat
Gammal 2018-08-29, 12:50
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Ni är båda mycket kompetenta och erfarna.
Ni tillhör båda den kategori av deltagare som kan ge goda/tillförlitliga svar på knepiga frågor.
De flesta av oss vet att det vänliga resonerandet är överlägset den s k "tuppfäktning" som ni nu ägnar avsevärd energi åt.

Admin du kan definitivt agera kraftfullt genom att visa gott föredöme.
Ditt forum är en genial skapelse. Du gjorde det möjligt för oss i bostadsrätt att samlas i diskussioner kring egna eller gemensamma problem.
Detta bör vi aldrig glömma.
Och den stora dumheten i sammanhanget finns kvar.
Dvs vårt samlande av erfarenheter och kunskap kan ingen bostadsrättsmedlem åstadkomma i den egna föreningen.
Normalt får ju medlemmarna inte ens läsa styrelseprotokollen för att se vad som pågår. Och om det vore möjligt saknas ändå den samlade erfarenhet o kunskapsmassa som finns här.
Svara med citat
Gammal 2018-08-29, 14:10
Admins avatar
Systemadministratör

Standard Samlad erfarenhet

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Dvs vårt samlande av erfarenheter och kunskap kan ingen bostadsrättsmedlem åstadkomma i den egna föreningen.
Normalt får ju medlemmarna inte ens läsa styrelseprotokollen för att se vad som pågår. Och om det vore möjligt saknas ändå den samlade erfarenhet o kunskapsmassa som finns här.
Håller absolut med dig!
Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 10:49
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:

En förening äger två lika byggnader med 25 lgh i varje. Tomten angränsar till en tungt trafikerad väg, och det huset som ligger närmast vägen (hus 1) har återkommande problem med att golven rör på sig på, antagligen eftersom detta hus utsätts för större vibrationer från vägen. Idag gäller reglerna att det är innehavarna själva i hus 1 får hantera sina golv bäst de vill. Hade det varit rättvisare om föreningen tog dessa kostnader? Det skulle i så fall innebära:

-Att den som köper lgh i hus 2 förutom att ta på sig sedvanligt underhålls- reparations- och försäkringsansvar för den egna bostadsrätten samtidigt dessutom löpande behöver sticka till innehavarna i hus 1 extra pengar så de kan fixa sina golv. Rättvist? Hade inte köparna av hus 1 sedvanlig undersökningsplikt och själva såg att det låg en väg där? Jo - antagligen - men de kunde ju inte veta att det påverkade stabiliteten i deras lägenhets golv. NEJ MEN DET KUNDE JU INTE DEN SOM KÖPTE I HUS TVÅ HELLER! Alltså kan man inte låta hus 2:s innehavare betala för ett inre problem i hus 1!
.
Exemplet är utmärkt enligt min mening, och jag får omedelbara problem. Låt oss diskutera ett annat exempel.
Säg att närheten till vägen (med alltmer intensifierad trafik) börjar ger bullerproblem för hus 1.
Mätningar kan visa att bullret numera ofta överstiger gällande gränsvärden.
I båda fallen kan vi visa att hus 1 har problem som kommer från vägen (vibrationer /eller buller)
I båda fallen måste antagligen ev åtgärder vidtas av föreningen.
Ev bullerdämpande åtgärder medförande kostnader för föreningen, måste väl belasta hela föreningens kassa, inte endast medlemmar i hus 1 ?

Exempel 2
Föreningen består av 2 huslängor.
Hus 1 råkar byggas på mark med hög genomsläpplighet av radon.
Hus 2 står så att det befinns nästan radonfritt.
Sedan mätningar gjorts som visar att gällande gränsvärden överskrids i hus 1 måste föreningen vidta kostnadskrävande åtgärder så att radonhalten sänks till godkända värden.
Ska hela föreningen stå för kostnad för radonsaneringen, eller endast det drabbade huset?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Lag för skada på annans egendom Sofia Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2012-01-03 14:37
Vad gäller vid skada i badrum i en brf? Patrik78 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 7 2011-03-01 13:36
Skada pga läckage element / slipning parkettgolv i bostadsrätt, hemförsäkring JohnnyToy Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2010-03-09 12:03
Vem betalar skada (orsakad av byggfusk) i badrum till bostadsrätt? bjarne Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2008-05-12 14:23

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:12.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare