Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-23, 22:14
InteIStyrelsen InteIStyrelsen är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2015
Standard

Alla hyresrätter här har ingenting inbakad och få öffentlich kanaler genom kabel kostnadsfritt dock måste betala dubbelt när de vill tacka till exempel t1 utbud, terrestriskt är alltid gratis och funkar jätte bra som exempel men jag bara undrar om allting kommer at försvinna eller bara encrypted kanaler inom kabel och du är lite snabbt åt svara åt det finns ingenting alls, var stor det?
Det Finns människor som har t2 ouch betala mer tilläg till mer utbud, så jag tror inter vat du har sagt och jag kommer aldrig at Ta bort TV men tänker at inter alla ska betala for premium kanaler men det är kanske precis en argument at folk tänker at ingenting funkar om man Ta bort premium grundutbud
Svara med citat
Gammal 2016-01-23, 22:33
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard ?

Citat:
Ursprungligen skrivet av InteIStyrelsen Visa inlägg
Alla hyresrätter här har ingenting inbakad och få öffentlich kanaler genom kabel kostnadsfritt dock måste betala dubbelt när de vill tacka till exempel t1 utbud, terrestriskt är alltid gratis och funkar jätte bra som exempel men jag bara undrar om allting kommer at försvinna eller bara encrypted kanaler inom kabel och du är lite snabbt åt svara åt det finns ingenting alls, var stor det?
Det Finns människor som har t2 ouch betala mere tilläg till mer utbud, så jag trot inter vat du har sat ouch jag kommer aldrig at Ta bort TV men ticker at inter alla ski betala for premium kanaler men det är kanske precis en argument at folk tänker at ingenting funkar om man Ta bort premium grundutbud
Bor du i hyresrätt eller bostadsrätt?
Svara med citat
Gammal 2016-01-23, 22:48
Giga-medlem

Standard

Jag I Brf, vi har många hyreshus med samma leverantör här i område...
Svara med citat
Gammal 2016-01-23, 22:56
Garfunkels avatar
Yotta-medlem

Standard Din Brf!

Citat:
Jag I Brf, vi har många hyreshus med samma leverantör här i område...
Fråga styrelsen om vilket avtal som finns med TV-leverantör!
Om det nu inte finns angivet i årsredovisningen.
Har ni kabel eller fiber?
Vanligen ingår ett TV-grundutbud som föreningen betalar och sedan kan enskilda borättsägare komplettera med extra tillval av kanaler/kanalpaket samt även köpa till bredband (Internet) med valfri hastighet.
Svara med citat
Gammal 2016-01-23, 23:21
Giga-medlem

Standard

Jag berättade det redan t1, det är kabel med bredbandsbolaget, för mig är det nu intressant vad en Brf måste leverera, jag kommer inte även åt föreslå åt klippa bort BBB, de vill tydligt sälja till individuellt pris till de som vill individuell teckna utbud. Jag har inte klar information åt få finns ingen signal utan Gruppanslutning eller åt då finns som jag tänker, men de måste vara dumt åt inte säljer individuellt. Jag söker klar information, det är nu 80000kr vi betala för tv som är i största delen gratis om året.
Svara med citat
Gammal 2016-01-24, 09:05
Garfunkels avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Jag berättade det redan t1, det är kabel med bredbandsbolaget, för mig är det nu intressant vad en Brf måste leverera, jag kommer inte även åt föreslå åt klippa bort BBB, de vill tydligt sälja till individuellt pris till de som vill individuell teckna utbud. Jag har inte klar information åt få finns ingen signal utan Gruppanslutning eller åt då finns som jag tänker, men de måste vara dumt åt inte säljer individuellt. Jag söker klar information, det är nu 80000kr vi betala för tv som är i största delen gratis om året.
Brf har gruppavtal för grundutbud (tex T1) av tv, brukar vara runt 17 - 20 olika kanaler.

För detta debiteras föreningen/fastighetsägaren en månadsavgift x antal borätter/lägenheter.
Dessutom tillkommer upphovsrättsersättning för vidaresändning av SVTs kanaler i trådbundet nät med 1,08 kr x antal borätter/lägenheter.

Och detta ingår då i månadsavgiften.
Alla har då också möjlighet att köpa till kanaler/paket med sport, filmer mm mm mm. Samt köpa till valfri hastighet för sitt bredband då alla garanterat vill ha olika bandbredd, från 0 till 1 000 Mbit!

Alternativet till kabel är via fiber om det finns indraget i fastighet/er.

Ingen fastighetsägare vill ha en "skog" av parabolantenner på balkongerna och det är dessutom förbjudet att borra i fasader.
Svara med citat
Gammal 2016-01-24, 13:36
Giga-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Garfunkel Visa inlägg
Dessutom tillkommer upphovsrättsersättning för vidaresändning av SVTs kanaler i trådbundet nät med 1,08 kr x antal borätter/lägenheter.
Det är vad jag har varit interesserad in, jag sökte lite och i tyskland slippte ARD/ZDF at betala 60 miljoner € i 2012 till detta betalde de kabelleverantörer i tyskland och jag tänkte ochså med högre tv avgift i sverige at det är minst gratis för at vidaresända SVT,men bra at veta at leverantörer måste betala för nånting som man betala relativt mycket i hela europa. Så är det mer logiskt at de bli inte gratis utan grundläggande avtal med hela föreningen, jag har skrivit till BBB för at få mer information hur de bli om men har fortfarande en grundavtal med bara Bredband inbakad om de inleder DVB-C/C2 signaler fortfarande eller använder fri kapacitet till bredband också.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Garfunkel Visa inlägg
Ingen fastighetsägare vill ha en "skog" av parabolantenner på balkongerna och det är dessutom förbjudet att borra i fasader.
Det är ochså in bra tanke, här tror jag har de när kabeltv har kommit in klippt bort koax ledningar från taket för terrestriskt tv, om det hade haft varit kvar kunna man bara setta up antenna igen och har varit glad, dessutom finns en relativt bra utbud genom boxer.

Men, jag vill faktiskt inte ta bort tv till grannen, det är bara at förstår situation som styrelsen har och har argument som kan kommer när männsikor gnälla at de har ingenting av inbakad internet och telefoni, hur är det i din föreningen, vad betala ni idag ? vad betala du för internet och tycker du at man behöver tv eller internet mer i livet om man vill eller inte ?

Senast redigerad av InteIStyrelsen: 2016-01-24 klockan 13:36. Anledning: €
Svara med citat
Gammal 2016-01-24, 20:20
Garfunkels avatar
Yotta-medlem

Standard Gamla kablarna för kabelTV!

Citat:
Det är vad jag har varit interesserad in, jag sökte lite och i tyskland slippte ARD/ZDF at betala 60 miljoner € i 2012 till detta betalde de kabelleverantörer i tyskland och jag tänkte ochså med högre tv avgift i sverige at det är minst gratis för at vidaresända SVT,men bra at veta at leverantörer måste betala för nånting som man betala relativt mycket i hela europa. Så är det mer logiskt at de bli inte gratis utan grundläggande avtal med hela föreningen, jag har skrivit till BBB för at få mer information hur de bli om men har fortfarande en grundavtal med bara Bredband inbakad om de inleder DVB-C/C2 signaler fortfarande eller använder fri kapacitet till bredband också.

Det är ochså in bra tanke, här tror jag har de när kabeltv har kommit in klippt bort koax ledningar från taket för terrestriskt tv, om det hade haft varit kvar kunna man bara setta up antenna igen och har varit glad, dessutom finns en relativt bra utbud genom boxer.

Men, jag vill faktiskt inte ta bort tv till grannen, det är bara at förstår situation som styrelsen har och har argument som kan kommer när männsikor gnälla at de har ingenting av inbakad internet och telefoni, hur är det i din föreningen, vad betala ni idag ? vad betala du för internet och tycker du at man behöver tv eller internet mer i livet om man vill eller inte ?
Alla gamla kablarna används för inkommande kabelTV-signal!
Vi har Comhem grundutbud och digital small. All Tv ingår i månadsavgiften och föreningen betalar den på driftskostnaderna (utgör ca 3,5 %). Vi har också anlutning till Stadsnätet i alla lägenheter. Bredband väljer var och en efter eget önskemål. Via kabel eller Stadsnätet.
Svara med citat
Gammal 2016-01-24, 21:05
Giga-medlem

Standard

Vi har aldrig haft tagit beslut at ta in stadsnät, den sista erbjudande jag har sett för oss är 125kr/månad för bredband 100/100 och telefonie via BBB via koax, med stadsnät och gruppanslutning finns även möjlighet at få genom Bahnhof betydligt billigare 70kr/månad har jag sett, men kabel vs fiber är bara en lyxproblem tycker jag, jag tror inte at de flesta behöver 1gbit, just nu klara jag mig med 25mbit men man få 100 för nästan en tredje del så om man bo i föreningen skulle man använda gemensamma fördel, tror jag.
Svara med citat
Gammal 2016-06-24, 09:21
Ragnar Ragnar är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2016
Standard Kan stadsnät vara alternativ?

Vad sägs om det här:

Alla lägenheter har fiberuttag med tillgång till en portal där man väljer mellan alla stora och små tjänsteleverantörer som konkurrerar med varandra. Ingen bindningstid mer än till månadens slut. Om medlem väljer att ej använda fiber har man ingen kostnad. Vill medlem ha internet som förr via kopparledning eller kabel är det inget som hindrar. Föreningen har ej låst medlemmar till någon operatör med monopolställning. Varje medlem väljer själv efter sitt behov i utbudet (priserna ligger ofta långt under normalt eftersom det finns konkurrens).

Jag tror att vi bör garantera att det finns tillgång till ett basutbud med public service TV och därför behåller vi vårt avtal med Comhem via kabel för ca 85 kr/lgh.

Eftersom fiberledningar och kopplingsdosa i lägenheten ej ägs av BRF så kan detta vara nya saker att diskutera vad gäller juridiska eller bokföringsmässoga aspekter.

Alla orter har ej tillgång till denna typ av stadsnät. Jag skulle bli glad om det finns någon förening kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har därför startat en ny tråd för detta igår. Där finns också länkar till källor.

mvh
Ragnar
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fördelning av avgift vid gruppanslutning matte79 Bostadsrättsforum 19 2014-07-18 14:32
Gruppanslutning för bredband Veken1 Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2014-04-09 21:09
Gruppanslutning för bredband Veken1 Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2014-02-23 22:35

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:14.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare