Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-04-05, 13:12
björklöv björklöv är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2015
Standard Ventilation drar in matos utifrån

Hej,

jag har nyligen flyttat in i en nybyggd bostadsrätt och har tyvärr stora problem med min inomhusluft. Själva ventilationen (både till- och frånluften) fungerar bra, dock så är ett av husets ventilations-utsåg placerat precis under min tilluftsventilation vilket medför att stora delar av matoset från hela huset sugs in i min lägenhet. Detta utsug befinner sig på marknivå och hela området luktar mat vid lunch/middagstid så det hjälper inte heller att öppna ett fönster för vädring då allt utomhus i princip också luktar mat. Är det vanligt att ventilationsutsug på en husfasad befinner sig på marknivå, jag trodde det vanligaste var att ha det på taket för att minimera störningar för de boende?

Min ventilation är byggd med så kallade ventilationshål i anslutning till element, åtskilda med ett filter. Jag har köpt till extra kolfilter men detta har bara hjälp ytters lite med matlukten. Jag undrar om det finns något ytterligare jag kan göra för att förbättra denna situation?

För tillfället finns det inte ett direkt styrelse i föreningen då alla hus ej är färdigbyggda än. Hur ska man på bästa sätt ta upp detta problem med de nuvarande byggherrarna och den kommande styrelsen? Vad kan man kräva?

Jag är tacksam för alla råd och förslag!
Svara med citat
Gammal 2015-04-06, 21:34
Lännqvist Lännqvist är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

Mitt tips är att kontakta kommunens miljöförvaltning, och beskriv problemet för dem.

Ventilationslösningen för ut-luften från köksfläktarna låter nästan kriminellt felkonstruerat om det skickas ut från markplan.

Lita aldrig på att styrelsen är på din sida.
HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Problem med matos hos grannarna. PNO El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 11 2017-01-20 03:09
Störning i brf av ljud utifrån en till som är trött Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2011-08-23 16:15
KO drar Skanska inför domstol Admin Senaste Nytt 1 2009-05-08 22:03

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:08.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare