Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-23, 17:30
alexeliasson alexeliasson är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard Com-Hem TV - rimliga alternativ?

Hej!

Flyttade in i en bostadsrätt för knappt ett år sen. Den är ganska blygsam i storlek - 2 fastigheter @ ~35 lägenheter.

I min vägg kan jag skymta Com-Hems 3 jack, även har vi bredbandsbolaget draget till hallen.

Läser vi i årsredovisningen så betalar vi en rätt gedigen summa varje år - för att få ett analogpaket i grynig kvalité!

Jag antar att jag som medlem aldrig kan ta mig ur en solidarisk gruppanslutning som denna?

Då blir frågan - vad finns det för rimliga alternativ man kan presentera för styrelsen? En magkänsla säger mig att hälften av hushållen ändå sitter med boxar och andra lösningar - vilket borde göra Com-Hems s.k. grundutbud överflödigt?

Om ni kan presentera - vad är det vår förening egentligen får för denna summa?
Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 18:25
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Glad Här fungerar ComHem

Vi har 74 lägenheter och betalar 257 kr/år och lägenhet för anslutningen. Sedan är det upp till var och en att beställa vilka tjänster de vill ha. Många här har både TV, Bredband och Telefon via Comhem och det är inga problem. Under mina dryga 3 år har det varit avbrott 1 gång. Vill man istället ha egen box, bredbandsleverantör eller telefonoperatör är ju det OK. Jag tycker att kostnaden, som föreningen betalar är försumbar. Att sedan avtalet blev alldeles för långt när man installerade är inte mycket att göra åt nu.

I styrelsen har vi några som vurmar för att dra in fiber via Bredbandsbolaget. Initialkostnaden är rimlig och det bygger nog på att det sedan blir en gruppanslutning, vilket jag kan tänka mig många avstår från. Här pågår f n en diskussion i styrelsen, där vi har helt olika uppfattningar om låsningar och "tvångsabbonnemang".

Om jag räknar på mina egna kostnader skulle också en gruppanslutning bli väsentligt dyrare än vad det kostar nu. Skulle det inte bli gruppanslutning, utan jag skulle ha eget avtal, skulle samma tjänst kosta dubbelt så mycket.

Modernt - Ja
Jättebra i en framtid - Ja
Sitta fast med operatör i fem år - Nej tack! Vi sitter redan fast med en.
Dyrare för oss, som inte laddar ner en massa - Usch!

Du får kolla med Bredbandsbolaget och höra vad de har att erbjuda om du inte vill utnyttja Comhem. Kanske finns det en överenskommelse om dragning från hallen eller annat fiffigt. Eller hör efter med styrelsen vilken överenskommelse de har gjort med Bredbandsbolaget.

Hur stor är er kostnad?
Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 00:27
Lännqvist Lännqvist är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av alexeliasson Visa inlägg
Hej!

Läser vi i årsredovisningen så betalar vi en rätt gedigen summa varje år - för att få ett analogpaket i grynig kvalité!
Är det grynig kvalitet på analog-signalen, gör en felanmälan. Alldeles för ofta sitter man bara och svär över att kvalitet är usel utan att man gör något åt det. Ringde häromdagen till Bredbandsbolaget och klagade på macro-block och jpeg-artefakter i bilden på IP-TV:n och fick svaret att en av inställningar på modemet verkade skumt och att de skulle justera det.

Så det fanns ett fel som kunde fixas, bara man "gnällde" om det.
Prata med dina grannar och se om de också har grynig bild. Om de har det, be dem ringa och felanmäla också. Ju fler ni är, desto större chans att de gör något åt det.

Lita aldrig på att styrelsen är på din sida.
HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 08:15
alexeliasson alexeliasson är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Vi betalar ca. 900kr per lägenhet per år för detta.

På dem fria digitalkanalerna, trots att dem är få, så blir bilden skarp. Men på det analoga blir det grynigt - på samtliga! Är det någon minimum signal man kan "kräva"? Jag bor högst upp i huset, och använder en splirrans ny antennkabel direkt från väggen till TVen.
Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 12:09
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Modern platt TV kan inte hantera den analoga signalen på ett bra sätt. Så för att få bra bild på en modern TV, behöver du ha digital signal.

Idag är alla signaler digitala.

Men Com Hem kodar om dessa, och sänder i sin tur ut dem analoga. Detta för att passa gamla tjock TV, samt för att kunna sälja uppgradering till digital signa till alla som har platta TV apparater.

Com Hems TV lösning är fortfarande den enklaste för de flesta. Inga boxar behövs, inga nya abonnemang, driftsäker och faktisk prisvärd.

Många föreningar som uppgraderar sina hus med fiber, behåller ändå com hems system för TV: n, eftersom det är enklare.

Övriga aktörers TV lösningar kommer att bli bättre, och Com Hem kommer till slut att sända digitalt i grundutbudet.

Tills dess får vi leva med att det inte finns en klockren totallösning.
Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 15:26
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Prata med Comhem om priset

Ni får nog göra en förhandling med Comhem om priset. Vi har fått ett lägre pris änd det ursprungliga.

Tack Harald, ännu en orsak att behålla min gamla tjocka TV (förutom att ljudet på de platta är uselt)
Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 15:25
Bertil Bertil är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Apr 2012
Standard

Känns som det är läge att ringa Comhem när vi betalar 120kr/mån och lägenhet för ett grynigt grundutbud.
Svara med citat
Gammal 2014-03-17, 13:30
Bergs Bergs är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2012
Meddelande

Ja, gör det. Vi betalar 50 kr/mån för grundutbudet. Kolla förresten att det står rätt index i avtalet. Vi hade ett annat index som gjorde att vi hade en avgift på 75 kr/mån innan vi upptäckte det.
Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 14:55
Alex Alex är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2017
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Bergs Visa inlägg
Ja, gör det. Vi betalar 50 kr/mån för grundutbudet. Kolla förresten att det står rätt index i avtalet. Vi hade ett annat index som gjorde att vi hade en avgift på 75 kr/mån innan vi upptäckte det.
Vilket Index är korrekt? KPI?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Alternativ hur man utser ordförande i BRF på stämma? AltGR2 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2012-01-21 01:19

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:37.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare